Joga bez sekretów

W ostatnich latach nastąpił znaczący wzrost zainteresowania jogą i coraz więcej z osób zaczyna korzystać z jej dobrodziejstw. Co takiego jest w tych ćwiczeniach? Co daje ich praktyka?

Autor

prestiz

Joga jest niewątpliwie świetną i zdrową formą rekreacji ruchowej oraz pewnego rodzaju treningiem funkcjonalnym. Jest też czymś więcej! Kojarzona z tajemniczym systemem filozoficznym, utożsamiana z religią, tak naprawdę to narzędzie rozwoju osobistego. Odbywa się bowiem na kilku płaszczyznach (fizycznej, mentalnej, emocjonalnej, duchowej) i integruje je. Obok ćwiczeń fizycznych, joga obejmuje również pracę z umysłem, koncentrację, medytację oraz techniki oddechowe. Może stać się głębokim doświadczeniem duchowym i stylem życia, ale może też pozostać tylko sposobem usprawniania ciała. I właśnie to jest w jodze najpiękniejsze – każdy może zaczerpnąć z niej dokładnie tyle, ile jest mu potrzebne. Odnaleźć w praktyce to, co jest gotów przyjąć. 

Wielu osobom spokojne ćwiczenia na macie mogą wydać się mało przekonujące, jednak regularna praktyka jogi, właśnie poprzez swoją specyfikę, spokojną pracę z ciężarem ciała, daje siłę i wytrzymałość. Przy tym treningu mięśnie, ścięgna oraz więzadła stają się elastyczne, likwidują się przykurcze mięśniowe, zwiększa się ruchomość stawów. Ćwiczenia jogi odbywają się przy wydłużonym kręgosłupie, co pozwala na zbudowanie prawidłowej postawy ciała. W trakcie praktyki zaczynamy poruszać głębokie mięśnie, które na co dzień nie są w pełni używane. Na pierwszych sesjach jogi trudno to poczuć, ale po pewnym czasie zamiast napięć, w ciele pojawia się uczucie rozluźnienia. Te ćwiczenia dają również gibkość i grację w poruszaniu, poprawiają płynność ruchu, krążenie. Normalny oddech
z czasem staje się pogłębiony, świadomy. Pomaga to z czasem lepiej panować nad emocjami w chwilach zdenerwowania. Zmniejsza się również poziom kortyzolu, który ciało wytwarza podczas stresu. Joga przyspiesza metabolizm, polepsza trawienie. Poprzez lepszy kontakt ze swoim ciałem, zaczynamy bardziej świadomie się odżywiać, a to poprawia wygląd i może spowodować spadek wagi. Dzięki jodze możemy także wspomóc detoks organizmu.

Wiele z wymienionych zalet jogi już może przekonać do regularnej praktyki, ale warto wspomnieć jeszcze kilka. Te ćwiczenia dają lepszy sen, poprawiają samopoczucie. Joga zwiększa świadomość ciała i pozwala zdystansować się do otaczającej rzeczywistości. Jej praktyka  pomaga lepiej postrzegać siebie, właściwie kształtować relacje z innymi. Pozwala dostrzec w życiu więcej. Pomaga krok po kroku zmieniać nasze życie na lepsze.

Opisując mnogość zalet jogi, nie można też pominąć jej uniwersalności. Mogą ją ćwiczyć osoby starsze, przewlekle chore, po operacjach w okresie rekonwalescencji i kobiety w ciąży. Ważne jest, aby odpowiednio dobrać pozycje i poziom trudności do ćwiczących. Praktyka nie wymaga specjalnych przygotowań, może się odbyć o każdej porze dnia. Można ją dostosować do własnych potrzeb. Praktyka jogi może być też świetnym uzupełnieniem dla innych dyscyplin sportowych, a nawet pomóc
w osiąganiu lepszych wyników! W zależności od możliwości, preferencji, czy osobowości można wybrać wersję spokojniejszą lub bardziej dynamiczną – ma wiele odcieni i warto znaleźć taką, która będzie nam odpowiadać.

 
Yoga Academy
Bohaterów Warszawy 40
Szczecin
1( 11)
Marzec'19