Szczecin się zmienia

Ci, którzy po kilku latach nieobecności przyjeżdżają do Szczecina najczęściej są zaskoczeni ilością zmian w portowym mieście. Najbliższe miesiące oraz lata to kolejne metamorfozy. Szczecin wciąż się zmienia… zobaczcie jak. Wybraliśmy dla Was zaledwie kilka trwających lub rozpoczynających się inwestycji. 

Autor

Andrzej Kus

Fabryka, na którą wszyscy czekają

To już pewne: po kilkudziesięciu latach oczekiwań Szczecin wreszcie doczeka się aquaparku, i to nie byle jakiego. Powstanie obiekt na europejskim poziomie. W przetargu na jego budowę najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Alstal z Jacewa pod Inowrocławiem. Prace wyceniła na 350 milionów złotych. Dokumentacja przetargowa, po analizie, okazała się kompletna. Potencjalny wykonawca potwierdził, że jest zainteresowany budową. Spółka miejska Fabryka Wody rozpoczęła starania o kredyt, który pozwoli podpisać umowę. Budowa, na terenie dawnej Gontynki, potrwa 2,5 roku. 

Szczeciński Aquapark składać się będzie z hali basenowej z basenami rekreacyjnymi i zjeżdżalniami, strefy basenu sportowego, strefy wellness i jednego z największych w kraju saunariów. W części zewnętrznej znajdą się baseny rekreacyjne oraz plaża. Dodatkowo przewidziane zostały strefa sportowa oraz rozrywkowa z kręgielnią, stołami do billarda, ścianką wspinaczkową, siłownią czy kortami do squasha.

Jedną z cech charakterystycznych inwestycji jest edukatorium. Znajdą się w nim przestrzenie ekspozycyjne oraz laboratoria, w których przeprowadzane będą eksperymenty naukowe związane z wodą. 

Węzeł lekarstwem na korki

Ten, kto narzeka na drogowe „korki” zapewne nie był w innych miastach Polski. Jeśli wciąż jednak życzy sobie płynniejszej jazdy po mieście – prośby zostaną spełnione. Trwa budowa kolejnego odcinka tzw. Trasy Średnicowej, prowadzącej od zbiegu ulic Arkońskiej oraz Niemierzyńskiej, aż do al. Wojska Polskiego. Już teraz możemy napotkać utrudnienia, przede wszystkim w al. Wojska Polskiego. Prace są już bardzo zaawansowane, widać m.in. docelowy przebieg nowej drogi, a także konstrukcje pod przyszłe wiadukty, które będą biec nad parkową alejką.

Oprócz nowej części Trasy Średnicowej przebudowana zostanie linia kolejowa biegnąca wzdłuż powstającej jezdni. Na al. Wojska Polskiego będziemy mieli nowoczesne poziomowe skrzyżowanie. Docelowo węzeł pełnić będzie funkcję centrum przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. 

Trasą Średnicową powinniśmy pojechać na koniec 2020 roku. Dostaniemy się na nią tuż przy ulicy Rugiańskiej i wyjedziemy, po niewiele ponad pięciu minutach, w al. Wojska Polskiego.

Prace kosztują około 129 milionów złotych, z czego blisko 85 mln to dofinansowanie unijne.

Arkońska po nowemu

Na zakończenie przebudowy ostatniego odcinka ulicy Arkońskiej czekają tysiące szczecinian. Ci, którzy przez ostatnich kilkanaście miesięcy nie byli w tych rejonach z pewnością będą zaskoczeni. Wąska, dziurawa jak ser szwajcarski droga zyskała nowy blask. Najważniejszą jednak zmianą jest to, że z pętli Arkońska (której trwa przebudowa) tramwajem pojedziemy dalej – aż do al. Wojska Polskiego. Stamtąd natomiast tramwaj będzie miał możliwość pojechać w stronę jeziora Głębokiego lub też do centrum. Przy stadionie Arkonii natomiast można już zobaczyć nowy, mieszczący 170 samochodów, parking. 

Na skrzyżowaniu ulic Szafera, Arkońskiej oraz al. Wojska Polskiego już teraz jeździmy po nowym rondzie. Jest to doskonała informacja przede wszystkim dla kierowców, którzy do tej pory rzeczywiście mogli spędzić dłuższą chwilę w oczekiwaniu na zmianę koloru światła. 

Na terenie całej inwestycji znalazły się także nowe chodniki oraz drogi rowerowe. Ulica Arkońska będzie wyglądała teraz tak, jak wcześniejsza część, przebudowana przed kilkoma laty. 

Koszt to około 88,9 miliona złotych, z czego 52 miliony złotych pochodzi z unijnego dofinansowania. Inwestycja potrwa niemal do końca 2019 roku.

Kwartał 21 do przebudowy

Teren przy ulicy Edmunda Bałuki (dawna ulica Obrońców Stalingradu), na którym obecnie znajduje się m.in. dawna szkoła „Maciuś”, wreszcie znalazł właściciela. Przetarg na użytkowanie wieczyste wygrała firma Mak Dom Holding S.A. Od momentu podpisania umowy będzie miała cztery lata na zagospodarowanie terenu. Dodatkowo podpisze przedwstępną umowę z TBS Prawobrzeże na zakup działek sąsiadujących z terenem miejskim. Staną się one integralną częścią jednej inwestycji, czyli nowoczesnego kwartału 21. 

Miejska część Kwartału 21 to prawie 6 tysięcy metrów kwadratowych z przeznaczeniem pod wielofunkcyjną śródmiejską zabudowę usługową oraz usługowo-mieszkaniową z przewagą usług. W koncepcji projektowej widzimy, że deweloper, po wyburzeniu istniejących budynków, zamierza postawić dwa nowe usługowo-mieszkalne (4-5 kondygnacji). Powstanie tam 61 mieszkań, oraz 166 miejsc postojowych, z czego blisko 130 w podziemnych garażach. 

Biblioteka dla maniaków komputerowych

Przy ulicy Matki Teresy z Kalkuty, w XIX-wiecznym budynku, powstaje najnowocześniejsza filia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie. Będzie to miejsce, które z pewnością przyciągnie mnóstwo młodych osób. Nawet tych, które nie przepadają za czytaniem lektur. 

W bibliotece, oprócz sal bibliotecznych, znajdą się czytelnie, sale wykładowe, sala multimedialna, gdzie na słuchawkach będzie można posłuchać płyt winylowych oraz sale do grania na konsolach z najnowocześniejszym sprzętem i mnóstwem gier.

Budynek pochodzi z 1884 roku. Objęty jest opieką konserwatora zabytków. Jednocześnie trwają prace wewnątrz oraz czyszczenie i uzupełnianie elewacji. 

Projekt miejsca przygotowała pracownia architektoniczna Kokoprojekt Jacek Kokowski. Inwestycja jest etapowana. Ostatnia jej część zakończy się najpóźniej w maju 2020 roku.

 
2( 12)
Maj'19
gajda