Zdrowe ciało nie ma wieku

Wśród osób zajmujących się profesjonalnie fitnessem krąży takie powiedzenie, że człowiek to najbrzydsza istota na Ziemi. Dlaczego? Bo porusza się niedbale. W pewnym wieku zaczynamy rezygnować z dbania o siebie, tłumacząc tym, że jesteśmy po prostu za starzy. Nic bardziej mylnego. Na przygodę ze sportem nigdy nie jest za późno, a wiek nie jest granicą, do czego przekonuje i to skutecznie Janina Kamińska, trener personalny, instruktorka fitness, która prowadzi m.in. zajęcia dla seniorów.

Autor

Aneta Dolega

Kiedy zaczynamy ćwiczyć, co powinno być naszym celem: zdrowie czy wygląd?

To decyzja indywidualna. Podejmujemy ją w różnych momentach życia, zależy od sytuacji. Najczęściej wtedy, gdy coś nam już szwankuje. Zdrowie albo niechciany wygląd. Ale lepiej taką decyzję podjąć później, niż wcale. Bardzo ważne jest, by uzbroić się w cierpliwość, by być zdyscyplinowanym w realizowaniu swojego planu. Nie wypracujesz poprawy zdrowia czy ładniejszej sylwetki ćwicząc od czasu do czasu, nieregularnie, albo wtedy, gdy mi pasuje wyjście na zajęcia.
To błąd. Dyscyplina i determinacja to niezbędne motywatory.

Pracuje pani z osobami starszymi, prowadząc zajęcia fitness dla seniorów. 

Coraz więcej starszych osób zdaje sobie sprawę z tego, że ruch przedłuża im zdrowie, poprawia kondycję ciała i coś bardzo ważnego:  wzorzec ruchu. Człowiek w starszym wieku zapomniał, albo już nie wie jak się prawidłowo poruszać. Moim zadaniem jest naprawiać to, co się psuje. Gdy moje rady i zalecenia senior zaczyna stosować w życiu codziennym, staje się innym człowiekiem. Odkrywa, że nie jest z nim wcale tak źle. Widzę na własne oczy jaką seniorzy mają satysfakcję, gdy znika ból kolan, bioder, kręgosłupa. Gdy pewne czynności życiowe mogą wykonywać już sami, bez niczyjej pomocy. Wniosek: nigdy nie jest za późno na ćwiczenia, wiek to żadna granica. Ćwiczymy jak długo się da. Przykłady: 80-letnia dj-ka, 92-letnia kulturystka, 86-letni sportsmen, 72-letni maratończyk. Bierzmy z nich przykład. 

Jak wyglądają zajęcia? 

To gama ćwiczeń przywracających poprawną postawę. Staram się dostosować ćwiczenia odpowiednio do każdej osoby, indywidualnie. Zajęcia przypominają trochę trening ogólnorozwojowy. To znaczy, uruchamiamy wszystkie stawy i grupy mięśniowe w odpowiedniej kolejności, tak, by osoba ćwicząca nie czuła się za bardzo zmęczona. Rewitalizujemy nasze ciało i nasz umysł. W nagrodę za starania otrzymujemy lepszą kondycję, dłuższe zdrowie, wspaniałe samopoczucie i chęć do życia. Średnia wieku ćwiczących to 75 lat i mówię o tym z wielką dumą.

Na jakie schorzenia pomaga ten rodzaj rekreacji?

Mówimy tu o chorobach stawów kolanowych, biodrowych, o przewlekłych krzywiznach kręgosłupa, mówimy o patologii krzywizn kręgosłupa. Mówimy tu o nadwadze, kłopotach krążeniowych i w oddychaniu, mówimy tu o ogólnej sprawności. Wszystkie te dolegliwości, stany chorobowe i choroby są zmorą dla seniora. Przeszkadzają normalnie żyć.
Nie każdy senior radzi sobie z tymi trudnościami. Ostatecznie zostaje w domu i łyka lekarstwa. Mam na to radę. Zapraszam do siebie na zajęcia do McFit Kupiec Szczecin, do Gminnego Ośrodka Sportowego (GOKSiR) na Przecławiu przy ul. Rekreacyjnej 1 i na Uniwersytet Trzeciego Wieku: SHUS przy Uniwersytecie Szczecińskim. Korzyścią są zdrowsze kolana, biodra, kręgosłupy, lepsza praca serca. 

Co jest dla pani najważniejsze w tym zawodzie?

Najważniejsze jest dla mnie to, by podopiecznym przekazać jak najwięcej swojej wiedzy i swojego doświadczenia. Chcę dopilnować, by nauczyli się świadomie trenować, by świadomie i zdroworozsądkowo korzystali z możliwości swojego ciała. Nasze ciało to fantastyczna „fabryka”. Wystarczy o nią zadbać. Dłużej wtedy jesteśmy zdrowi, nasz wygląd satysfakcjonuje, mniej chorujemy co jest naukowo stwierdzone. Sama mam już 65 lat i wciąż nie mogę się zatrzymać. Po prostu nosi mnie.

 

 
Janina Kamińska

Trener personalny, instruktorka fitness,  prowadzi m.in. zajęcia dla seniorów.

tel kontaktowy: 606 608 681

4( 14)
Grudzień'19