Leasing w czasach pandemii

To jeden z najtrudniejszych okresów w branży motoryzacyjnej. Po pierwszej – wiosennej fali pandemii, mamy drugą i nowe obostrzenia wprowadzone przez rząd. Skutki dla polskich firm są trudne do precyzyjnego określenia. Także w branży leasingowej.

Autor

Dariusz Staniewski

- Pandemia koronawirusa dotknęła niemal każdej gałęzi polskiej gospodarki. Firmy leasingowe, podobnie jak inne branże, również odczuły jej skutki. Jednak mimo słabszej dynamiki finansowania inwestycji leasingiem, portfel kredytowy branży leasingowych jest nadal stabilny. W tych kryzysowych czasach, wiemy jak ważne jest dla naszych klientów elastyczne podejście do terminów spłat zobowiązań leasingowych i gotowość do realizacji nowych umów w sytuacji kryzysowej. Spółka Alior Leasing w odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców, wprowadziła liczne rozwiązania, ułatwiające naszym klientom dalsze prowadzenie działalności – stwierdza Grzegorz Gawlik, dyrektor Departamentu Sprzedaży Własnej w Alior Leasing Sp. z o.o. 

Według danych Związku Polskiego Leasingu w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2020 roku firmy leasingowe udzieliły finansowania o łącznej wartości 48,5 mld zł. W pierwszej połowie tego roku polska branża leasingowa udzieliła łącznego finansowania o wartości 29,8 mld zł. W kolejnych miesiącach leasingodawcy obserwowali większe zainteresowanie wśród firm finansowaniem udzielanym przez branżę. W samym trzecim kwartale wartość nowych kontraktów leasingowych wyniosła 18,8 mld zł. Ale spadki są odczuwalne.

Polska branża leasingowa, pomimo spadającej liczby nowych kontraktów, zdecydowała się pomóc przedsiębiorcom w czasie kryzysu. Leasingodawcy - na wniosek swoich klientów - zmieniali harmonogramy spłat i odraczali spłatę rat leasingowych na okres od 3 do 6 miesięcy.  - W okresie od połowy marca do końca września tego roku finansujący objęli wakacjami leasingowymi ponad 170 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do 380 tys. umów leasingu. Co istotne 95 proc. pomocy zostało przyznane do końca czerwca 2020 roku - powiedziała Ewa Łuniewska, przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. 

– Przede wszystkim, na początku pandemii dla klientów dotkniętych problemami finansowymi, wynikającymi z sytuacji związanej z COVID-19, wprowadziliśmy możliwość skorzystania z istotnego obniżenia rat na okres trzech miesięcy. Wsparliśmy również naszych partnerów biznesowych, w tym dealerów samochodowych, dodatkowymi bonusami. Obecnie nasi klienci mogą skorzystać z usługi „Leasing 3 x 0”, która umożliwia spłatę trzech pierwszych rat leasingowych z kwotą kapitału równą 0 złotych. Dodatkowo, dbając o bezpieczeństwo polskich przedsiębiorców w trakcie zawierania umów w czasie pandemii, wprowadziliśmy usługę „Leasing Door to Door”, która oferuje bezpłatną dostawę zakupionego samochodu pod wskazany adres – dodaje Grzegorz Gawlik.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku przedsiębiorcy, przy udziale leasingu i pożyczki inwestycyjnej, najczęściej finansowali pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (o łącznej wartości 23,1 mld zł, o 9,2 proc. mniej niż przed rokiem). Mają one 47,6 proc. udział w strukturze rynku. Na drugim miejscu znalazły się maszyny i inne urządzenia (29,9 proc. udział, 14,5 mld zł), a na trzecim miejscu - pojazdy ciężarowe (16,8 proc.). Rzadziej finansowe były: sprzęt IT (1,6 proc.), samoloty, statki i tabor kolejowy (1,5 proc.), nieruchomości (1,3 proc.) i inne aktywa (1,4 proc.).

Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) trzeci kwartał był najlepszy w tym roku. Wpływ na to miało kilkumiesięczne odmrożenie gospodarki. Spowodowało to, że wiele firm prowadziło swoją działalność jak w okresie przedpandemicznym. Zauważyć to można także w firmach motoryzacyjnych. W trzecim kwartale polskie salony opuściło o ponad 115 tys. nowych samochodów osobowych mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Spory spadek zanotowała sprzedaż do firm - klienci instytucjonalni, w okresie od stycznia do września tego roku, kupili o 78 tys. nowych samochodów osobowych mniej niż rok temu.  W trzecim kwartale sprzedaż nowych aut osobowych do firm osiągnęła 86,5 tys. pojazdów. Była o 11 proc. mniejsza niż rok temu (w całym pierwszym półroczu tego roku spadek sprzedaży samochodów wyniósł 35 proc.). Najmniejszy spadek zanotowała branża wynajmu długoterminowego aut. W okresie lipiec – wrzesień zakupiła 19,4 tys. nowych samochodów osobowych.

 
Grzegorz Gawlik

Dyrektor departamentu Sprzedaży Własnej w Alior Leasing Sp. z o.o. 

5( 19)
Grudzień'20