Koniecznie zadbaj o jelita

Czy coca-cola jest rzeczywiście niezdrowa, a dieta bezglutenowa poprawia nasz komfort życia? Kiedy powinniśmy skorzystać z pomocy lekarza i sprawdzić kondycję naszych jelit? Między innymi na te pytania odpowiedział nam gastrolog dr n. med. Wojciech Marlicz. 

Autor

Andrzej Kus

Jak nasze jelita reagują na produkty bezglutenowe? Czy rzeczywiście te produkty są zdrowe?

Gluten powinny wykluczyć z diety i zastąpić produktami bezglutenowymi osoby z rozpoznaną celiakią lub nietolerancją glutenu. Należy jednak mieć na uwadze, że produkty te, zwłaszcza przetwarzane, często zawierają inne składniki, które nie zawsze są zdrowe. Mogą zawierać np. dużo cukru, konserwantów, substancji pomocniczych zastępujących gluten, które potrafią niekorzystnie wpływać na zdrowie jelit. Duża ilość cukru, sacharozy może prowadzić m.in. do zaburzeń mikroflory jelitowej i powodować dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Pamiętajmy też, że produkty bezglutenowe są droższe. Ułożenie zdrowej diety, zwłaszcza na początku, wymaga więc sporo wysiłku, a także wiedzy.

Istnieje przekonanie, że spustoszenie w jelitach sieje m.in. coca-cola. Czy jest to prawda – czy może ona nie jest aż tak bardzo szkodliwa? 

Coca-cola w małych ilościach, przyjmowana rzadko, raz na jakiś czas może być bardzo pomocna w łagodzeniu dolegliwości jelitowych. Zawiera kwas fosforowy, który nadaje jej określone walory smakowe, ale też posiada właściwości podobne np. do kwasu żołądkowego. Poza tym kwas ortofosforowy bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów. Opowieści o korzystnym, łagodzącym dolegliwości bólowe brzucha działaniu u dzieci i dorosłych nie są przesadzone. Problemem jest za to duża zawartość cukru w coca-coli. Niezdrowe jest więc regularne jej picie w dużych ilościach.

Czego jeszcze powinniśmy się wystrzegać, by uniknąć problemów z jelitami?

Stresu, jedzenia w pośpiechu, produktów smażonych, podgrzewanych do wysokich temperatur sięgających powyżej 100 stopni. Nie przesadzajmy z mlekiem krowim oraz produktami zawierającymi cukier. Nie dosładzajmy, starajmy się unikać także mięsa. Według raportu WHO jedzenie mięsa  zwłaszcza czerwonego, wieprzowiny – może zwiększać ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 20 procent. Warto stosować dietę bogatą w świeże, surowe warzywa i owoce z niską zawartością cukru, ale za to z wyższą zawartością tłuszczu. Należy jeść świeże i suszone przyprawy oraz pić np. zieloną herbatę. Polecam także stosować probiotyki oraz witaminę D.

Jak często powinniśmy badać stan naszych jelit? 

Kolonoskopia jest bardzo ważna. Powinniśmy ją wykonywać regularnie po 50. roku życia. Jeżeli jelito jest dobrze oczyszczone, pacjent nie ma obciążeń nowotworem w rodzinie, a także jeżeli w dokładnie wykonanym badaniu nie wykazano zmian to takie badanie wykonuje się raz na 5-10 lat. W innych przypadkach może być potrzeba wykonania kolonoskopii częściej. Zaleca się także by badały się osoby po 40. roku życia, u których bliscy I stopnia chorowali na nowotwór. Warto także rozważyć wykonanie kolonoskopii u osób otyłych, z cukrzycą czy nadciśnieniem. Jeżeli w rodzinie, u młodych osób w wieku 30-40 lat, występowały nowotwory przewodu pokarmowego należy wykonać badanie jelita grubego mając 10 lat mniej, niż wystąpiło zachorowanie u krewnego.

Jakie są najczęstsze choroby jelit i z czego one wynikają? Czy rzeczywiście choruje coraz więcej osób?

Tak, coraz częściej chorują osoby młode. Z roku na rok jest ich coraz więcej. Przede wszystkim dotykają je choroby zapalne jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Dolegliwości te wynikają ze zmian w mikroflorze jelitowej w wyniku zmiany stylu życia. Głównym sprawcą jest stres oraz nieodpowiednia dieta złożona z przetworzonych produktów, pozbawiona enzymów i żywych mikroorganizmów. 

Jakie objawy powinny nam dać do myślenia, że należy się zgłosić do lekarza?

Wszelkie tzw. objawy alarmowe: krew w stolcu, niekontrolowane chudnięcie, ból pojawiający się w nocy – budzący ze snu, przewlekła biegunka, brak apetytu oraz obciążony wywiad rodzinny w kierunku nowotworów. 

Podsumowując: w jaki sposób powinniśmy prawidłowo zadbać o nasze jelita?

Powinniśmy starać się żyć bez pośpiechu, unikać stresu, przeznaczać odpowiedni czas na sen i odpoczynek, w zgodzie z rodziną, otoczeniem. Należy pamiętać o tym, by w miarę możliwości zdrowo się odżywiać, unikać zbyt dużej ilości leków, dbać o odpowiednie nasłonecznienie oraz przyjmować probiotyki.

1( 7)
Marzec'18