Toyota C-HR wyprzedza epokę!

Można ją nazwać samochodem doskonałym. Zachwyca nie tylko futurystyczną sylwetką oraz imponującym wyposażeniem. Jej ogromną zaletą jest również zużycie paliwa, które wynosi średnio 3,7l/100 km. Mowa o hybrydowej Toyocie C-HR, która weszła właśnie do sprzedaży. 

Autor

Andrzej Kus

galeria

Gdy w 2014 roku w Paryżu Toyota C-HR pokazywana była jako koncept, niewielu z nas wierzyło, że rzeczywiście niebawem wejdzie do produkcji. Stało się zupełnie inaczej. W dwa lata po pierwszej prezentacji możemy już kupić japońskiego crossovera. Czy warto? Przekonajcie się sami.

Nowa Toyota C-HR oferowana jest z dwoma silnikami, spalinowym lub hybrydowym, do wyboru. Pierwszy z nich to toturbodoładowana jednostka o pojemności 1,2 litra i mocy 115KM. Standardowo silnik współpracuje z sześciobiegową ręczną skrzynią biegów, można jednak zażyczyć sobie przekładnię automatyczną. W ofercie jest także wersja Toyoty z napędem 4x4. 

Hybrydowa wersja posiada natomiast moc 122 KM. Dzięki układowi napędowemu najnowszej generacji zużycie paliwa wynosi zaledwie 3,7 l/100 km. W tym segmencie aut jest to obecnie poziom nie do pobicia. 

Bez wątpienia C-HR już samym wyglądem wyprzedza swoją epokę. Ten, kto oglądał filmy z udziałem Batmana z łatwością może doszukać się podobieństwa do popularnego samochodu mrocznego rycerza – Batmobila. Sylwetka japońskiego „następcy” wzbudza zachwyt, jednocześnie intryguje. Nadwozie łączy smukłą linię coupé z muskularną dolną częścią i wyrazistym przodem, wprowadzając do segmentu crossoverów nowy styl. 

Przesunięcie czarnych listew progowych w kierunku przedniego i tylnego koła oraz oś boczna, która przebiega od przodu do tyłu, podkreślają dynamiczną, „uniesioną” sylwetkę auta. Elementami nawiązującej do coupé stylistyki modelu C-HR są ukryte klamki tylnych drzwi, które zintegrowano ze słupkiem, oraz wyraziście opływowa linia dachu, przechodząca z tyłu w duży strukturalny spojler. W części tylnej ze smukłą kabiną zintegrowana jest klapa pojemnego bagażnika. Kabina kontrastuje tym samym z wyraźnie rozszerzającymi się błotnikami, nadającymi nowemu crossoverowi solidny i niezwykle mocny wygląd. W połączeniu z 17-calowymi stalowymi felgami podkreśla masywność oraz elegancję C-HR. Opcjonalnie można zażyczyć sobie aluminiowe obręcze 18-calowe.

Zajrzyjmy do wnętrza, które już na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo komfortowe. Potwierdza się to, gdy siadamy w wygodnych, sportowych i regulowanych fotelach z aktywnymi zagłówkami. 

Deska rozdzielcza z zegarami oraz wszystkie dodatki są doskonale przemyślane i dopasowane. Motywy diamentu podkreślają ekskluzywność auta na każdym kroku. Edycja Prime wyposażona została w najnowszej generacji system multimedialny Toyota Touch 2 z ukrytym za taflą szkła 8’’ dotykowym ekranem oraz kamerą cofania, a także zapewniającym krystaliczną czystość dźwięku system Premium Audio JBL z 8-kanałowym wzmacniaczem, ośmioma głośnikami i subwooferem. W standardzie znalazło się także elektryczne podgrzewanie kierownicy i uruchamianie samochodu przyciskiem w desce rozdzielczej.

Do dyspozycji mamy dokładną nawigację z mapami Europy Centralnej oraz Zachodniej z darmową aktualizacją przez trzy lata. Dostępne są także popularne aplikacje: pogodowe, informujące o najbliższych stacjach benzynowych, parkingach a nawet niezwykle pomocne Google Street View. System z ośmiocalowym wyświetlaczem pozwala obsługiwać pliki MP3, WMA. Umożliwia także korzystanie z systemu głośnomówiącego za pomocą Bluetootha 3.0 pozwalając wyświetlać nawet przychodzące wiadomości SMS. Ekran obsługuje także kamery cofania oraz wyświetla podstawowe informacje na temat przepływu energii w napędzie hybrydowym,

Doskonale, między zegarami, wkomponowany został podwójny wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala. Dostarcza nam szereg kolejnych, użytecznych informacji. Pokazuje zużycie paliwa czy inne drogowe komunikaty.

W wyposażeniu znajdziemy również dwustrefową automatyczną klimatyzację z wyświetlaczami przeznaczonymi dla każdej strony pojazdu. 

Japoński producent przyzwyczaił nas do tego, że ceni nie tylko funkcjonalność ale również bezpieczeństwo. W C-HR znajdziemy siedem poduszek powietrznych: są przednie i boczne kierowcy oraz pasażera, kolanowa kierowcy czy kurtyny boczne. Zamontowano mnóstwo systemów oraz asystentów.

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych ostrzega o zagrożeniach, wspomaga hamowanie, a w razie braku reakcji ze strony kierowcy sam zatrzymuje auto. Dodatkowa funkcja pozwala mu z dużą dokładnością wykrywać niezmotoryzowanych uczestników ruchu, którzy pojawią się przed autem.

Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy określa pozycję auta względem linii na jezdni, wykorzystując do tego czułą kamerę. Jeśli pojazd zaczyna przekraczać linię bez użycia kierunkowskazu, system emituje ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne na ekranie TFT, a w przypadku braku reakcji sam koryguje tor jazdy.

System monitorowania martwego pola w lusterkach pozwala na bezpieczną zmianę pasa ruchu. Jeśli tylne czujniki wykryją pojazd znajdujący się w martwym polu, na odpowiednim lusterku bocznym zapala się wskaźnik ostrzeżenia.

Układ rozpoznawania znaków drogowych korzysta z czułej kamery i technologii Toyota Safety Sense, aby rozpoznawać i wyświetlać na ekranie samochodu informacje o ograniczeniach prędkości czy ostrzeżenia o warunkach pogodowych.

Kolejny system, automatycznych świateł drogowych monitoruje natężenie światła wokół pojazdu i wykrywa nadjeżdżające z naprzeciwka auta. W odpowiednim momencie zmienia oświetlenie na właściwe w danej sytuacji, ze świateł drogowych na mijania lub odwrotnie, zapewniając maksymalną widoczność podczas jazdy w nocy.

Aktywny tempomat adaptacyjny natomiast to udoskonalona wersja zwykłego tempomatu utrzymującego stałą zadaną prędkość jazdy. ACC korzysta ze specjalnego bardzo dokładnego radaru, który dzięki elektronicznej kontroli gazu i hamulca pozwala na utrzymanie ustalonego dystansu do samochodu jadącego z przodu.

W zależności od wersji mamy także czujniki parkowania z przodu i z tyłu, zmierzchu, deszczu czy ciśnienia powietrza w oponach. 

Nowa Toyota C-HR bez wątpienia jest ogromnym wyzwaniem dla pozostałych producentów, którzy w swoich ofertach mają pojazdy hybrydowe. O jej niezawodności może przekonać się każdy. Oferowana jest bowiem w salonie Toyota „Kozłowski” w Szczecinie. 

 

Toyota C-HR
Pojemność silnika 1,8 l (wersja hybrydowa)
Moc silnika 122 KM
Średnie zużycie paliwa 3,7 l
Maksymalna prędkość 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km – 11 sekund
Cena od 104 900 zł

1( 100)
Styczeń'17