Podwójne uderzenie

Dlaczego warto zainwestować w Lexusa? Bo najważniejsza jest jakość i bezpieczeństwo. Liczy się również komfort jazdy, emocje oraz niskie spalanie. To wszystko znajdziemy w modelach IS 200t oraz IS300h. 

Autor

Andrzej Kus

Japończycy udowodnili przez lata, że Lexus jest gwarancją wszystkiego, co najlepsze. Nie musimy martwić się praktycznie o nic. Każdy model jest naszpikowany technologią, która dba o to, byśmy bezpiecznie i w komfortowych warunkach dotarli do celu. Nie  inaczej jest z Lexusem IS 200t. Ten sportowy sedan jest godny uwagi pod każdym względem. 

Rozwiązania wywodzące się z bolidów F1 nie tylko korzystnie wpływają na stabilność i komfort jazdy, lecz również przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i ograniczenia hałasu. Innowacyjne detale, takie jak niemal płaska konstrukcja podwozia oraz małe owiewki na słupkach przednich drzwi, „przyciągają” strugi powietrza do nadwozia, przez co szybko jadący IS 200t napotyka mniejsze opory. Wyrafinowane, wykonane całkowicie w technologii LED reflektory w kształcie litery „L” zapewniają znakomitą widoczność podczas jazdy nocą. Natomiast trójwarstwowe tylne lampy, wykonane całkowicie w technologii LED, generują krystalicznie czyste oświetlenie, które podkreśla piękno pojazdu i zapewnia jego doskonałą widoczność dla innych kierowców.

Bezpieczny w każdym calu

Lexusa IS 200t można zamówić z przełomowym systemem bezpieczeństwa Lexus Safety System+. W jego skład wchodzi m.in. aktywny tempomat, który utrzymuje żadaną odległość od poprzedzającego pojazdu, nawet jeśli porusza się on ze zmienną prędkością. Dodatkowo możemy liczyć na system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKA), który sygnałem dźwiękowym ostrzega o zjechaniu z pasa ruchu. Działa w oparciu o analizę obrazu z kamery zamontowanej za lusterkiem. Nocą IS 200t automatycznie przełącza światła drogowe na światła mijania, gdy tylko wykryje obecność innego pojazdu na drodze. Kolejną funkcją jest ochrona przed zderzeniem oraz wykrywanie pieszych. Komputer pokładowy wraz z radarem działającym w zakresie fal milimetrowych na bieżąco oblicza ryzyko kolizji. Jeśli ryzyko jest wysokie, system ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie oraz podwyższa ciśnienie w układzie hamulcowym. A gdy kolizja jest nieunikniona, automatycznie włącza hamulce i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Na pokładzie możemy znaleźć także system monitorowania martwego pola. Urządzenia radarowe wykrywają pojazdy niewidoczne w lusterkach bocznych i ostrzegają o ich obecności jeśli kierowca spróbuje zmienić pas. Jest także ostrzeżenie o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego, który w trakcie cofania martwego pola ostrzega kierowcę o zbliżających się pojazdach. Wspomaga nas asystent rozpoznawania znaków drogowych, który odczytuje znaki za pośrednictwem kamery zamontowanej na przedniej szybie i informuje o nich kierowcę na wyświetlaczu oraz na wiele innych udogodnień.

Wnętrze od mistrzów Takumi

Zajrzyjmy teraz do środka. Cały proces produkcji Lexusa IS nadzorują doświadczeni rzemieślnicy, których nazywa się mistrzami Takumi. Siedząc wygodnie w luksusowych fotelach ze skórzaną tapicerką, można delektować się ekskluzywnymi detalami wnętrza, takimi jak drewniane wstawki i pięknie wykończony zegar analogowy. 

Do dyspozycji mamy duży, ponad 10-calowy ekran multimedialny o wysokiej rozdzielczości. Ulokowany został tak, by zapewnić kierowcy maksymalny komfort — zapewnia jednoczesny dostęp do dwóch kategorii informacji, na przykład nawigacji i ustawień klimatyzacji. Ułatwieniem jest także skórzana trójramienna kierownica wielofunkcyjna z łopatkami do zmiany biegów. Do sterowania nawigacją, radiem i pozostałymi funkcjami komputera, służy precyzyjny joystick znajdujący się na środkowej konsoli. 

Samochód waży ponad 1600 kilogramów. Pod maską znajdujemy dwulitrowy benzynowy silnik o mocy 245 koni mechanicznych, który pozwala mu się rozpędzić do 230 km/h. Konstruktorzy pomyśleli jednak również o tych, co cenią sobie najpopularniejszy na świecie napęd hybrydowy należący do Lexusa. Stworzyli bowiem model IS 300h. 

Hybrydowe piękno

Patrząc na Lexusa IS 300h z zewnątrz, od razu dostrzega się mocno podkreśloną „wrzecionowatą atrapę chłodnicy” i wyraziste światła LED. 18-calowe obręcze z wieloramiennym wzorem przyciągają wzrok metalicznym wykończeniem i podkreślają dynamiczną osobowość samochodu.

Lexus IS z najpopularniejszym na świecie napędem hybrydowym należy do najoszczędniejszych sportowych sedanów dostępnych dziś na rynku: zużywa zaledwie 4,2 l paliwa na 100 km. W mieście można wybrać tryb samochodu elektrycznego (EV — Electric Vehicle), w którym pojazd w ogóle nie zużywa benzyny i nie emituje spalin. Dostępny jest w nim napęd Lexus Hybrid Drive. Jego sercem jest 2,5-litrowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona oraz silnik elektryczny. Łączna moc napędu hybrydowego wynosi 223 KM.

W stosunku do nowoczesnych silników wysokoprężnych hybrydy pozbawione są wielu elementów eksploatacyjnych, które z biegiem czasu zużywają się i wymagają wymiany. W hybrydach nie stosuje się tradycyjnych sprzęgieł, kół dwumasowych, filtrów cząstek stałych czy wysokociśnieniowego systemu wtrysku, który jest niezwykle wrażliwy na jakość paliwa.

Sportowy i dynamiczny

Nowy IS w wersji F SPORT dostarcza niesamowitych wrażeń za sprawą sportowego zawieszenia oraz układu kierowniczego o wyścigowej charakterystyce. Model ten ma jeszcze odważniejszą stylistykę, 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i niedostępną w innych wersjach ciemną kratkę o wzorze F na atrapie chłodnicy. Również wnętrze wyraźnie nawiązuje do sportowego rodowodu poprzez takie detale, jak sportowe fotele z tapicerką skórzaną w kolorze Dark Rose, kierownica obszyta perforowaną skórą i aluminiowe, perforowane pedały oraz ruchoma tarcza prędkościomierza i obrotomierza, zastosowana po raz pierwszy w sportowym modelu Lexusa - LFA.

 

Lexus IS 200 t
Pojemność silnika 1998 cm
Moc maksymalna 245 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 7s
Prędkość maksymalna 230 km/h
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7 l benzyny
Cena od 148 900 zł 

Lexus IS 300 h
Pojemność silnika 2494 cm
Moc maksymalna 223 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,3 l
Cena od 164 900 zł 

 

Czy warto?

Zdecydowanie warto! Szczególnie teraz, kiedy z wyprzedaży rocznika 2016 można uzyskać dodatkowy rabat nawet do 32.900 zł. Z kolei dla firm została przygotowana specjalna promocja w leasingu Smart Plan, gdzie rata netto wynosi 1% wartości samochodu i dodatkowo klient otrzymuje przeglądy gratis w trakcie trwania leasingu w okresie 3 lat i przebiegu do 75 tys. km. Musimy jednak pamiętać, że oferta jest ograniczona czasowo i ilościowo. Wszystko to znajdziecie Państwo u autoryzowanego dilera marki Lexus w Szczecinie – firmy Kozłowski.

 

2( 101)
luty'17