Nagroda dla „Drewniaka”

Odrestaurowany w Szczecinie zabytkowy Mercedes W 03 12/55 Typ 300 z 1926 roku, którego przedstawialiśmy w listopadowym Prestiżu, otrzymał na targach motoryzacyjnych Retro Classics 2017 w Stuttgarcie niezwykłe wyróżnienie – dla najlepiej odrestaurowanego auta. 

Autor

Andrzej Kus

Pojechaliśmy na targi do Stuttgartu zaprezentować polakierowane nadwozie Mercedesa 190 SL. Nie wiedzieliśmy nawet, że znajdzie się tam również „nasz” W03. Okazało się, że klient, na którego zlecenie wykonaliśmy prace, sprzedał samochód dalej, a nowy nabywca przyjechał nim się pochwalić. To było duże i miłe zaskoczenie – przyznaje Tomasz Cholewa z firmy BT Classics.

Zaskoczenie było tym większe, gdy już pierwszego dnia targów, wieloletni efekt pracy został doceniony przez specjalistów. 

– Ucieszyliśmy się niezmiernie, pomimo iż oficjalnie nikt nie przyznał, że to nasze dzieło, nagroda trafiła bowiem na ręce obecnego właściciela pojazdu. Niemniej jednak mieliśmy szczęście o tyle, że na okładce ulotek, które zabraliśmy ze sobą i mieliśmy na swoim stoisku, był właśnie zwycięski W03. Nasi potencjalni klienci mogli więc na żywo obejrzeć efekt oraz jakość świadczonych przez nas usług – przyznaje Cholewa. 

Auto do Szczecina trafiło w 2014 roku i wtedy rozpoczęła się renowacja. Przez mechaników zostało nazwane „Drewniak” z racji swego drewnianego szkieletu nadwozia. Było ono doszczętnie zniszczone przez korniki. Każdy element samochodu został odrestaurowany. Silnik, wcześniej zdekompletowany, został uzupełniony o brakujące elementy i odpalony. Największa ciekawostka – w tym pojeździe gaz z hamulcem zamienione są miejscami w stosunku do obecnie produkowanych aut.

– Procedura startowa pojazdu jest niezwykle skomplikowana i kilkuetapowa. Wymagała stworzenia przez nas kilkustronnicowej instrukcji obrazkowej – wymienia Tomasz Cholewa. – To samo tyczy się wygaszania auta, które po zakręceniu zaworu z paliwem potrzebuje jakieś 20-30 sekund by je wypalić i samoczynnie zgasnąć. Ponadto  wyposażony jest w niezwykle ciekawy kierunkowskaz w formie strzałki spoczywającej pionowo w górę, zamontowany po stronie pasażera, w którym to strzałka przekręca się w lewo, bądź w prawo wskazując innym uczestnikom ruchu kierunek skrętu. Kabina szofera wykończona skórą jest bardzo ciasna jak na wymiary zewnętrzne auta. Natomiast przedział pasażerski wykończony został tkaniną, z zasłonami, dwoma dodatkowymi rozkładanymi krzesełkami – oprócz obszernej kanapy. A co najciekawsze znajduje się w nim ówczesna forma interkomu, tj. słuchawka zamocowana w zasięgu ręki pasażera i połączona przewodem z tubą zamocowaną tuż przy uchu szofera. Inna ciekawostka to kompresor zamontowany na skrzyni biegów, służący do pompowania kół, do którego dostęp uzyskuje się poprzez niewielką klapkę rewizyjną w podłodze pod nogami kierowcy.

5( 104)
Maj'17