Pilates - moda czy potrzeba?

Nie bez powodu pilates to ulubiony trening gwiazd. Te ćwiczenia, jak żadne inne, skutecznie rzeźbią i wzmacniają mięśnie głębokie, których nie używamy na co dzień. O zaletach pilatesu opowie Aneta Figurska – właścicielka OM Pilates Studio w Szczecinie oraz Szkoły Open Mind, ośrodka edukacji dla instruktorów, trenerów i terapeutów. 

Autor

Aneta Figurska

Pilates, co to takiego?

To system ćwiczeń, opracowany przez Josefa Pilatesa około 1930 roku, jako metoda rozciągania i wzmacniania mięśni całego ciała. Była i jest nadal modyfikowana przez rehabilitantów, terapeutów, za sprawą wciąż nowych badań jakie dopływają ze świata medycznego. 

Pilates wpływa na poprawę siły mięśni, stabilizacji, mobilizacji, koordynacji nerwowo-mięśniowej i równowagi. Bardzo ważną zasadą tej techniki jest precyzja, stąd ćwiczenia wykonywane są dokładnie. Pilates pobudza głębokie mięśnie, z których istnienia większość osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy. Co najważniejsze, ta forma ruchu pozwala na poznanie własnego ciała i jego potrzeb.

Jak wyglądają ćwiczenia pilates?

Pilates najczęściej ćwiczy się na macie przy użyciu drobnego sprzętu jak taśmy, piłki różnej wielkości, wałki i wiele innych. W nielicznych w Polsce klasycznych Studiach Pilates (jak w moim przy Placu Odrodzenia) ćwiczy się na specjalistycznych maszynach o tajemniczych nazwach, do których należą między innymi Cadillac, Reformer czy też Cudowne Krzesło (Wunda Chair). Ćwiczenia na poziomie podstawowym wydają się być proste. Jednak na początku to nie intensywność, lecz jakość ruchu oraz połączenie go z prawidłowym oddechem i napięciem mięśni środka jest najważniejszym elementem tej techniki, która pozwala na kształtowanie prawidłowych wzorców ruchu. Ćwiczenia na macie w formie zaawansowanej, jakie opracował sam Josef Pilates, są w wielu przypadkach bardzo trudne, czasem wręcz akrobatyczne i wymagają dokładnego przygotowania się do nich. Najpierw należy opanować ćwiczenia podstawowe, by być gotowym na bezpieczne wykonywanie tych zaawansowanych.  

Pilates na maszynach, jakie mam w swoim studio, dzięki systemowi linek, sprężyn, specjalistycznych powierzchni i ruchomych platform daje możliwość wykonywania ćwiczeń w wielu płaszczyznach i modyfikacjach na różnych poziomach zaawansowania.

Co daje pilates? 

Pilates to technika, która kształtuje sprawność całego ciała ze szczególnym uwzględnieniem poprawy siły „mięśni środka”, do których należą: mięsień poprzeczny brzucha, mięśnie dna miednicy oraz mięsień wielodzielny. Dobra kondycja tych mięśni determinuje prawidłowe i bezpieczne wykonywanie czynności jak: dźwiganie, schylanie się, siadanie, stanie, chodzenie oraz aktywności sportowych takich jak: jazda na rowerze, bieganie, gra w tenisa, squasha i inne. Jeżeli „centrum” nie jest aktywne, to nawet podczas czynności codziennych (skręt tułowia czy skłon) może dojść do urazu lub kumulowania się mikrourazów w obrębie mięśni, stawów lub ścięgien, ujawniających się po jakimś czasie w formie bólu. 

Technika pilates uczy czucia ciała w przestrzeni, prawidłowego oddychania, angażowania mięśni środka oraz swobodnego, a jednocześnie efektywnego sposobu używania swojego ciała w każdej czynności czy to rekreacyjnej, czy też codziennej.

Dla kogo?

Z uwagi na wielość modyfikacji ćwiczeń i różnorodność form wspaniale sprawdza się zarówno jako metoda terapeutyczna w rehabilitacji, jak i genialny trening uzupełniający dla sportowców i tancerzy. W zajęciach z pilatesu może więc uczestniczyć każdy, bez względu na wiek, płeć, poziom sprawności. Ważne tylko, aby ćwiczyć pod okiem certyfikowanego Instruktora Pilates w odpowiednio dobranej grupie lub na sesjach indywidualnych.

 

Jak zacząć?

Zapisując się na pierwszą sesję konsultacyjną do studia. Po ocenie indywidualnych potrzeb i preferencji ustalamy wspólnie plan ich realizacji. Zapraszamy 11 czerwca na Body Mind Event. Więcej informacji na www.pilates-om.pl, www.fitness-om.pl

5( 104)
Maj'17