Zdrowie bez metryki

Choć wielu stara się o niej zapomnieć, nie odpuszcza nikomu. Starość. Dla jednych bywa uciążliwa i upokarzająca, inni przeżywają ją w dobrym zdrowiu, ciesząc się zasłużoną emeryturą. Jak powinniśmy się do niej przygotować? Co robić, by w wieku seniora być w dobrej formie? 

Autor

Aneta Dolega

galeria

Na te i inne pytania od lat próbują znaleźć odpowiedź naukowcy. Aktywność fizyczna może w radykalny sposób opóźnić tzw. sarkopenię, czyli utratę masy mięśniowej. Trening jest ważnym czynnikiem przyczyniającym się do utrzymania dobrej formy, a pozostanie aktywnym nawet w późniejszym okresie życia może przyczynić się do zmniejszenia utraty mięśni.

Młoda babcia

„Fitness dla każdego” nie brzmi zatem jak pusty slogan. Udowadniają to seniorzy. Ci, którzy pojawiają się na zajęciach Janiny Kamińskiej w szczecińskim klubie Fitness Point, mogliby zawstydzić swoją sprawnością niejednego 20 lub 30-latka. „Projekt Senior”, którego jest autorką, to przykład na to, że wiek jest tylko cyfrą. W kwietniu tego roku pani Janina została absolwentką Akademii Mistrzostwa Sportowego we Wrocławiu na kierunku Medical Training & Mobility. – Być seniorem w XXI wieku to nie znaczy siedzieć w domu i zajmować się przyziemnymi sprawami, jak sprzątanie, zakupy, jedzenie czy opieka nad wnukiem. Zresztą ten wnuk byłby bardzo zadowolony, gdyby miał świetną, motorycznie i kondycyjnie sprawną babcię – mówi Janina Kamińska, fizjoterapeutka, masażystka, trener personalny i instruktor fitness. – Stąd mój pomysł, by z pań, które osiągnęły pewien poziom wiekowy, zrobić fajne dziewczyny. Funkcjonalne, które dbają o siebie zewnętrznie i wewnętrznie. Zewnętrznie, czyli fryzjer, nowe ciuchy, koncerty, teatr, kino; wewnętrznie, czyli fitness, siłownia, joga.

Zwinność seniora

Branża fitness już od dawna chciała stworzyć warunki do ćwiczeń dla osób po 60 roku życia. Wyciągnąć osoby starsze z domów, zaproponować im miejsce na swoim terenie i zachęcić do zmiany stylu życia. Odpowiednio zaaplikowany ruch bardzo korzystnie wpływa na zdrowie takiej osoby i nagle czynności, które sprawiały kłopot, są łatwiejsze do wykonania. – Po jakimś czasie  taka osoba, która ćwiczy, staje się bardziej funkcjonalna – przekonuje Janina Kamińska. – Poprawia się motoryka ciała, jego mobilność. Polepsza się praca stawów i mięśni. Wzrasta dobre samopoczucie, pojawia się satysfakcja życiowa. W trakcie ćwiczeń mięśnie zaczynają układać się na swoje miejsce, zaczynają otulać kręgosłup we właściwy sposób tworząc naturalny gorset mięśniowy, chroniący nasz kręgosłup.

Kiedy taka osoba trafi w końcu na zajęcia, okazuje się, że np. zwykły przysiad sprawia jej poważny problem. Odkrywanie mankamentów swojego ciała to dopiero początek. Po takiej „diagnozie” następuje właściwy trening. – Proponuję moim seniorkom i seniorom odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń. Powodują one, że taka osoba będzie się poruszać zwinnie, tak samo jak wtedy, kiedy była bardzo młoda – mówi trenerka. – Te ćwiczenia to kontrolowana i poprawna ingerencja w nasze ciało, mająca za zadanie przywrócić seniorowi prawidłowy lub zbliżony do prawidłowego wzorzec ruchowy.

Życie bez laski

Po jakimś czasie taki 60, 70-latek zaczyna chodzić wyprostowany. Odrzuca laseczkę i staje na własne nogi. Co ciekawe, wbrew pozorom, starszych osób, które chcą rozpocząć przygodę z fitnessem nie obowiązują żadne kryteria. Poza jednym – ochotą na uczestniczenie w zajęciach. 

– Oczywiście, żeby dopełnić formalności, każdą osobę, która zdecyduje się na ćwiczenia, proszę o aktualne badania, zalecenia od lekarza, opis przebytych chorób, opis dolegliwości na które cierpi. Na tej podstawie dobieram ćwiczenia – tłumaczy pani Janina. – Chyba że jest kategoryczny zakaz od lekarza, wtedy przerywamy ćwiczenia. 

Projekt Senior przypomina mądre platońskie powiedzenie, że „w zdrowym ciele zdrowy duch”. – Ćwiczenia i jakikolwiek ruch sprawiają, że nasz organizm zaczyna działać jak dobrze naoliwiona maszyna. Uczymy się być sprawnymi, funkcjonalnymi, co na co dzień ułatwia nam życie. Ostrożniej poruszamy się, tak, by nie dopuścić do upadku, kiedy np. spieszymy się. Można by rzec, że uczymy się „kontrolowanego upadania”. Uczymy się więc jak najmniej szkodzić sobie samemu. Stajemy się motoryczni. Krótko mówiąc – ruch to zdrowie, bezruch to dla seniora śmierć – przekonuje Janina Kamińska. – Nieważne, ile mamy lat. Sport to zdrowie, więc należy ćwiczyć w każdym wieku.

Fitnes Point

Janina Kamińska
tel. 606 608 681

5( 104)
Maj'17