Jak wydłużyć sobie dobę

Komu nie zdarzył się poranny bieg z przeszkodami przez mieszkanie, w poszukiwaniu bluzki, telefonu, pakując jednocześnie torbę, ze szczoteczką do zębów w ustach? Rytuał wyliczony co do minuty, a i tak wiecznie w niedoczasie? Kto nie marzy o magicznej machnie, która nie tylko wydłuży poranek, bez skracania snu, ale doda kilka godzin do całej doby? Trenerzy personalni przekonują, że kapsuła czasu wcale nie jest nam potrzebna. Wystarczy dobra organizacja i stosowanie się do kilku wskazówek, aby w jednym dniu zmieścić więcej niż do tej pory.

Autor

Hanna Promień

W jednym z filmów komediowych główny bohater miał specjalne urządzenie wyglądające jak pilot do telewizora, dzięki któremu mógł sterować czasem. Jeśli chciał sekundy biegły bardzo szybko, innym razem czas stawał w miejscu, a on mógł nadrabiać swoje zaległości w pracy. Taki pilot to marzenie! Któż nie chciałby go mieć. Niestety przeszukiwanie portali sprzedażowych w jego poszukiwaniu będzie stratą, tak cennego czasu. Takiego wynalazku jeszcze nie ma.

Zarządzaj sobą w czasie

– Myślenie o zarządzaniu czasem jest złudne. Musimy uświadomić sobie, że zmiany muszą nastąpić w nas samych. Zarządzać oczywiście możemy, ale sobą w tym czasie, który mamy. Jest to możliwe, jeśli będziemy konsekwentnie trzymać się pewnych wskazówek i znajdziemy najlepszy dla nas sposób na organizację – tłumaczy dr Justyna Bankiewicz-Nakielska, trener, psychoterapeuta

Jesteśmy pracownikami, rodzicami, współmałżonkami, przyjaciółmi, członkami społeczeństwa. Mamy mnóstwo ról, a każda z nich wymaga od nas pewnych działań. Jeśli brakuje nam czasu, rezygnujemy z tych, które wydają się nam najmniej potrzebne. Pranie wydaje się być ważniejsze niż czytanie książki, a nauka angielskiego bardziej przydatna niż spacer z mężem. Okazuje się, że przy dobrej organizacji można wykonać wszystko.

– Sposobów na lepszą wydajność jest kilka. Najważniejsza jest dobra organizacja, plan i uporządkowanie. Dodatkowo warto stworzyć listę zadań oraz ustalić priorytety. Pamiętajmy, żeby dzielić rzeczy pilne i rzeczy ważne, bo to dwie zupełnie inne grupy. Nie zapełniajmy też swojego dnia co do minuty. Realnie jesteśmy w stanie wykonać plan rozpisany na około 60% naszego czasu – dodaje dr Justyna Bankiewicz-Nakielska, trener, psychoterapeuta

Spisz, sprawdź, wykreśl

Zorganizuj pod siebie fragment dnia. Warto zacząć od małej rzeczy, która pozwoli zauważyć zmianę, ale nie jest mocno pracochłonna. Pierwszym krokiem może być uporządkowanie szafy, szuflady lub biurka w pracy. Pamiętaj, że jeśli utrzymasz ład w jednej sferze, to w innych także to się uda. 

Stwórz listę zadań, która będzie realna. Sprawdź ją dokładnie i ustal priorytety, zarówno w pracy jak i w domu. W pierwszej kolejności wykonuj rzeczy pilne i staraj się robić je na bieżąco. Nie odkładaj rzeczy na „potem” i staraj się czas ustalony na dane zagadnienie wykorzystać w pełni.

– Jeśli pracujesz, warto skupić się na danej czynności. Wyłącz zbędne okna przeglądarki, telewizor, portale społecznościowe. Wszystko to, co mogłoby niepotrzebnie odwrócić uwagę. Można też stosować zasadę dwóch minut - jeśli coś zajmuje mniej niż 2 minuty warto to robić od razu – sugeruje dr Justyna Bankiewicz-Nakielska, trener, psychoterapeuta

Nawet najmniejsza rzecz do zrobienia powinna znaleźć się na liście. Każde zrealizowane zadanie skreśl, a nie zapomnisz o niczym, a kilka odhaczonych w ciągu dnia rzeczy napełni cię zadowoleniem. Pośród elementów „to do” (z angielskiego „do zrobienia”) znajdź czas dla siebie. Jeśli go nie zaplanujesz, nie będziesz go mieć, a 20 minut z książką lub krótki spacer z pewnością dodadzą Ci energii. Nie zapominaj o krótkich przerwach i odpoczynku. Przemyśl jaki jest rytm Twojej dobowej sprawności. Jeśli jesteś „nocnym markiem” większą wydajność będziesz mieć po południu i wieczorem, wczesne wstawanie, żeby nadrobić zaległości traci sens. 

W tym szaleństwie jest metoda

Najważniejsze to znaleźć sposób na siebie. Korkowa tablica lub magnesy na lodówce mogą pomóc w zorganizowaniu dnia całej rodziny. Warto zapisać na niej najważniejsze do robienia rzeczy. W pracy można posiłkować się karteczkami, albo wypunktować wszystko w kalendarzu. 

– Dla mnie najważniejsza jest systematyczność i własny schemat. Staram się w pracy robić wszystko na bieżąco, poza tym nie rozstaję się z żółtymi karteczkami, które naklejam na ważnych dokumentach, monitorze czy tablicy korkowej – wymienia Marta Kwiecień, pracownik biurowy.

Pamiętaj, że człowiek zorganizowany ma więcej czasu dla siebie i najbliższych. Spakowana wieczorem torba, przygotowane na rano rzeczy i telefon zawsze w tym samym miejscu, dadzą kilka minut na poranną kawę. Lepsza organizacja to także więcej energii, pewność siebie i więcej pieniędzy - mając listę zakupów nie wychodzi się ze sklepu ze zbędnymi rzeczami. Wypracowane schematy i nawyki są najlepszymi przyjaciółmi osób zorganizowanych i dobrze zarządzających sobą w czasie. Z drugiej strony jeśli nie masz czerwonej peleryny i ekstra mocy, nie jesteś super-bohaterem. Nie stawiaj sobie wyzwań ponad swoje siły. To tylko pogłębi frustrację. 

3( 113)
Marzec'18
gajda