Ptasia opera

W szczecińskim Parku Żeromskiego istnieje ukryte życie, o którym najwięcej wiedzą ornitolodzy. Ten kawałek urokliwej zieleni zamieszkuje wiele gatunków ptaków, które prowadzą niekiedy bardzo podobne do naszego życie. Ptasi śpiew ma wiele znaczeń - dla nas jest czymś, co ubarwia i uprzyjemnia spacery po parku. Te ptasie trele zainspirowały Wojtka Blecharza, trójmiejskiego kompozytora do stworzenia ptasiej Park-Opery. Swoją kompozycję zatytułował  „Akt7, Chór Niebieskich Ptaków”.

Autor

Aneta Dolega

W szczecińskim Parku Żeromskiego istnieje ukryte życie, o którym najwięcej wiedzą ornitolodzy. Ten kawałek urokliwej zieleni zamieszkuje wiele gatunków ptaków, które prowadzą niekiedy bardzo podobne do naszego życie. Ptasi śpiew ma wiele znaczeń - dla nas jest czymś, co ubarwia i uprzyjemnia spacery po parku. Te ptasie trele zainspirowały Wojtka Blecharza, trójmiejskiego kompozytora do stworzenia ptasiej Park-Opery. Swoją kompozycję zatytułował  „Akt7, Chór Niebieskich Ptaków”.

Zanim utwór ujrzał światło dzienne, w połowie września, w parkowym pejzażu odbyły się warsztaty dla dzieci, składające się z trzech części: przyrodniczej, plastycznej i muzycznej. Uczestnicy warsztatów wraz z ornitologiem profesorem Dariuszem Wysockim wybrali się na spacer, podczas którego poznali życie i zwyczaje skrzydlatych mieszkańców Parku Żeromskiego. Architektka Karolina Gołębiowska zapoznała uczestników z historią i rolą  parku oraz poprowadziła zajęcia plastyczne, podczas których dzieci narysowały tytułowe niebieskie ptaki, zainspirowane fantazyjnymi wierszykami autorstwa Patrycji Tokarskiej, kuratorki całego projektu, jej dzieci: Poli i Ksawerego oraz Łukasza Kaniewskiego i jego córki Marianny. Wojtek Blecharz poprosił dzieci o muzyczną ilustrację śpiewu wybranego ptaka. Wokalizy dziecięce zostały nagrane (każda osobno) a następnie skomponowane przez artystę w ptasi chór.

Premiera tego utworu wraz z prezentacją obrazów dziecięcych, miała miejsce 27 września w Trafostacji Sztuki a do 7 października można będzie jej wysłuchać w galerii na II piętrze. –  Opera od zarania dziejów była formą eksperymentalną, łączącą w sobie różne gatunki i dziedziny sztuki. Tak też zaprezentowaliśmy ją Szczecinowi – o projekcie mówi Patrycja Tokarska, kuratorka projektu. – Słowo „opera” w języku włoskim oznacza „pracę” / „dzieło”. Nasza Park-Opera to praca nad dźwiękiem, praca o dźwięku i poprzez dźwięk – opera słuchania, wsłuchiwania się w środowisko, muzykę parku i miasta – uzupełnia kompozytor. Opera, która ma przypomnieć o wrażliwości. Librettem tego dzieła stała się codzienność Parku Żeromskiego, jego biologicznych mieszkańców, bywalców oraz jego naturalne brzmienie. 

Szczecińska wersja „Chóru Niebieskich Ptaków” to najnowsza adaptacja fragmentu opery Blecharza. Wcześniej Park-Operę zamówił u artysty warszawski Teatr Powszechny a miejscem, w którym rozgrywała się akcja dzieła byłPark Skaryszewski.  – Park-Opera jest nie tylko dziełem muzycznym ale wydarzeniem typu „site – specyfic” – tłumaczy Patrycja Tokarska. – Dla szczecinian oznacza to wezwanie do podjęcia „działań” związanych z odtworzeniem kulturotwórczej roli parku w życiu miasta –  jako miejsca, gdzie podobnie jak w gmachach opery czy filharmonii, powinny funkcjonować: sztuka, fantazja, tolerancja, szacunek i uważność na różne formy życia.

 

 

 

 

8( 118)
Wrzesień'18
gajda