Tak Szczecin się zmienia

W 2019 roku będziemy świadkami mnóstwa inwestycji, na które czekają niemal wszyscy mieszkańcy. Będzie coś dla pasjonatów sportu, miłośników odpoczynku i rekreacji oraz kierowców czy pasażerów komunikacji miejskiej. Zobaczcie, jak zmieni się Szczecin.  

Autor

Andrzej Kus

Most Kłodny

W 2019 roku rozpoczną się przygotowania do budowy Mostu Kłodnego, który połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią. Będzie to milowy krok w kierunku ożywienia wyspy, która już teraz zachwyca bulwarami i jest miejscem spotkań tysięcy mieszkańców oraz turystów. Most Kłodny będzie miał powieszoną za pomocą stalowych lin konstrukcję do wysokiego pylona. Stanie w pobliżu Trasy Zamkowej. Będzie przeznaczony dla pojazdów, pieszych, rowerzystów, a nawet tramwajów.
Most jest kluczowym elementem, wartej blisko 470 mln zł modernizacji dostępu drogowego do portu. W jej ramach zmodernizowane zostaną m.in. ulice: Gdańska, Energetyków, Basenowa, Górnośląska, Bytomska, Rybnicka. Zmieni się także układ dróg na Łasztowni. Miasto pozyskało na ten cel 100 milionów rządowego dofinansowania. 

Morskie Centrum Nauki

W ciągu najbliższych kilku lat Łasztownia zmieni się nie do poznania. Most Kłodny, to tylko jeden z elementów, które to sprawią. Kolejnym jest Morskie Centrum Nauki. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy obiekt nie przytłoczy swoją wielkością obleganej wyspy. Wydaje się jednak, że przyciągnie na nią jeszcze więcej osób.

Centrum nauki znajdzie się między Trasą Zamkową a zabytkowymi dźwigozaurami. Kosztować ma około 80 milionów złotych, część pieniędzy pochodzić będzie z dofinansowania. Projekt muzealno-dydaktyczny porównywany jest do warszawskiego Kopernika lub gdyńskiego Eksperymentu. Funkcja muzealna ma być realizowana dzięki eksponatom pochodzącym z Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wśród nich są: strój nurka, hełm żeliwny, kompas, zegary, urządzenia okrętowe, szalupy, silniki różnych rodzajów, fragmenty statków. Naukową funkcję wspomogą multimedia i interaktywne stanowiska. Zwiedzający poznają m.in. odpowiedzi na takie pytania, jak: dlaczego płynie jacht (i to pod wiatr) czy też dlaczego ważąca kilkaset kilogramów płetwa sterowa porusza się dzięki kołu sterowemu.

Fabryka Wody

Ogłoszony został przetarg na budowę wyczekiwanego szczecińskiego aquaparku. Nowoczesny i wielofunkcyjny obiekt powstanie w miejscu dawnej Gontynki. Zainteresowane budową firmy mogą składać swoje oferty do 30 stycznia. Sama budowa potrwa 30 miesięcy. Fabryka Wody składać się będzie z hali basenowej z basenami rekreacyjnymi i zjeżdżalniami, strefy basenu sportowego, strefy wellness i jednego z największych w kraju saunariów. W części zewnętrznej znajdą się baseny rekreacyjne oraz plaża. Dodatkowo przewidziane zostały strefa sportowa oraz rozrywkowa z kręgielnią, stołami do bilarda, ścianką wspinaczkową, siłownią czy kortami do squasha. Jedną z cech charakterystycznych inwestycji jest również edukatorium. Znajdą się w nim przestrzenie ekspozycyjne oraz laboratoria, w których przeprowadzane będą eksperymenty naukowe związane z wodą. Obiekt ma kosztować około 150 milionów złotych.

Węzeł Granitowa

Inwestycja ta znacząco ułatwi życie tym, którzy zmuszeni są do częstszych wypadów na Prawobrzeże. Na początku 2019 roku wystartuje budowa Węzła Granitowa. Zadanie bardzo kosztowne, warte ponad 104 mln złotych. Miasto otrzymało aż 72,8 miliona złotych unijnego dofinansowania. Dzięki temu budżet Szczecina mocno na tym nie ucierpi.

Po zakończeniu prac trwających 15 miesięcy, w miejscu korkującego się każdego dnia skrzyżowania ulicy Krygiera z Granitową, będziemy mieli skrzyżowanie z prawdziwego zdarzenia, z wyspą centralną i sygnalizacją świetlną. Przebudowane zostaną także drogi dojazdowe do nowego skrzyżowania. Most drogowy nad Regalicą zostanie wyburzony, w jego miejscu będziemy mieli nowy, o trzech przęsłach.

Inwestycja nie miałaby sensu bez przebudowy fragmentów ulicy Krygiera. W bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania wyposażona będzie w dwie jezdnie. Na dojeździe do skrzyżowania będziemy mieli trzy pasy, na wylocie dwa kolejne. Ulica Granitowa będzie miała dwupasmową jezdnię z chodnikami, drogami rowerowymi. Powstanie także, na odcinku od ulicy Piwnej do Krygiera, ulica Nowa Marmurowa. Przebudowane będzie także skrzyżowanie ulic Granitowej z Marmurową.

Tramwajem do Mierzyna

Tramwajem dojedziemy niemal do samego Mierzyna. W 2019 roku wystartuje kolejna wyczekiwana inwestycja. Obejmie przebudowę odcinka trasy od ronda Gierosa do ulicy Kwiatowej – wraz z budową drugiego toru. Przy rogatkach miasta, tuż przy wjeździe do Mierzyna, powstanie pętla do której dojadą tramwaje oraz autobusy. Torowisko zostanie więc pociągnięte od ulicy Kwiatowej. W ramach inwestycji przebudowana zostanie północna jezdnia ulicy Ku Słońcu
na odcinku od ulicy Krętej do Przygodnej.

Na nowej pętli tramwajowo-autobusowej powstaną wspólne przy stanki dla wysiadających i dla wsiadających. Zbudowane będą dwa parkingi rowerowe – jeden w obrębie pętli i drugi w pobliżu skrzyżowania z ul. Hrubieszowską, połączone z istniejącymi tam ścieżkami rowerowymi.

Inwestycja ma potrwać dwa lata. Szacuje się, że kosztowała będzie 70 milionów złotych. Projekt objęty został dofinansowaniem z Unii Europejskiej w wysokości ok. 20 mln zł.

Stadion o jakim marzymy 

Obecnie Pogoń Szczecin, nazywana przez kibiców Dumą Pomorza, rozgrywa swoje spotkania na chyba najbardziej archaicznym stadionie, na jakich grają ekstraklasowe drużyny w Polsce. W 2019 roku zacznie się to zmieniać, wystartuje bowiem przebudowa sportowego kompleksu. Inwestycja obejmie aż 17 hektarów. 

W ramach projektu Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży wraz z kompleksem boisk treningowych. Wybudowane zostaną cztery boiska do gry w piłkę nożną w tym trzy pełnowymiarowe oraz jedno o nawierzchni sztucznej.

W budynku znajdą się szatnie dla sportowców, pomieszczenia dla trenerów, pomieszczenia magazynowe, kawiarenka, siłownia oraz część odnowy biologicznej, co zapewni odpowiednie warunki do prowadzenia szkolenia dzieci i młodzieży. 

W ramach przebudowy stadionu zostanie dobudowana czwarta trybuna, tzw. wschodnia, w której znajdzie się restauracja, fanshop z kawiarenką oraz w przyszłości muzeum Pogoni Szczecin. Pojemność obiektu będzie wynosiła ok. 21 000 miejsc. W trybunie północnej znajdzie się budynek zawierający szatnie dla piłkarzy, pomieszczenia dla dziennikarzy, pomieszczenia odnowy biologicznej, sale konferencyjne, pomieszczenia dla trenerów i przedstawicieli PZPN oraz loży VIP, a także pomieszczenia techniczne. Zmodernizowane zostanie boisko na murawie głównej oraz tzw. boisko treningowe zlokalizowane od strony ul. Twardowskiego. W ramach projektu zostanie zmodernizowane również zagospodarowanie terenu wokół Stadionu. Inwestycja ma kosztować ok 300 milionów złotych. Na tę chwilę miasto otrzymało 30 milionów złotych rządowego dofinansowania.

Węzeł Łękno – wystartowała przebudowa

Inwestycja kosztuje prawie 130 milionów złotych i potrwa dwa lata. Miasto otrzymało na nią 73 miliony złotych dofinansowania. Rozpoczęła się w listopadzie 2018 roku. 

W ramach prac wybudowany zostanie kolejny, półkilometrowy odcinek Trasy Średnicowej od ul. Arkońskiej/Niemierzyńskiej do początku łącznic Węzła Łękno. Będzie on „dwupasmówką”. Przy ulicy Traugutta oraz al. Wojska Polskiego znajdzie się natomiast poziomowe skrzyżowanie z parkingami typu „Bike & Ride” i „Park & Ride”, przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz ciągami pieszo-rowerowymi. 

Jest to najkrótszy z dotychczasowych odcinków trasy średnicowej, jednak najtrudniejszy. Z pracami wiąże się również mnóstwo „towarzyszących” zadań: przebudowa wiaduktu i aż 600-metrowego fragmentu alei Wojska Polskiego, modernizacja torowiska tramwajowego, a nawet przebudowa linii kolejowej. To ostatnie ułatwia fakt, że przystanek będzie jednym z 40 węzłów przesiadkowych w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. 

Dziewoklicz, najpiękniejsze kąpielisko

Na przebudowę Zakład Usług Komunalnych zamierza przeznaczyć prawie 14 milionów złotych. Dzięki tej kwocie urokliwe kąpielisko zaproponuje mieszkańcom oraz turystom mnóstwo atrakcji. 

Pojawią się place zabaw – z urządzeniami dla małych oraz większych dzieci, a na nich miejsca do leżakowania. Będą boiska, siłownia pod chmurką. Zbudowane zostaną alejki ze skrzyżowaniem dla pieszych oraz trejaż. Mieszkańcy będą mieli możliwość skorzystania z pól: namiotowego z zapleczem sanitarno-gospodarczym oraz kempingowego – z wszystkimi przyłączami. Wzdłuż nabrzeża od strony kanału Odyńskiego zbudowana zostanie promenada z różnorodnymi siedziskami. Cały teren zostanie oświetlony, poprowadzone zostaną także instalacje sanitarne i wodociągowe. Na terenie kąpieliska powstaną także niewielkie, bo 27-metrowe budynki parterowe z drewnianą elewacją. Będą to m.in. budynki gastronomiczne, sanitarne, dla ratowników, biurowe, czy gospodarcze.

1( 122)
Styczeń'19