Przegląd petarda!

Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt to obiektywnie jeden z najstarszych, największych, najważniejszych, a subiektywnie najlepszych polskich festiwali teatralnych. W tym roku odbędzie się już po raz 54. W programie blisko 60 pozycji: spektakle, koncerty, wystawy, spotkania, dyskusje.

Autor

Daniel Źródlewski

Sednem Przeglądu jest nurt konkursowy – w tym roku to dziewięć spektakli z Polski, Hiszpanii, Szkocji, oraz Belgii. Najważniejszą nagrodę, czyli Grand Prix Kontrapunktu, w dwustopniowym głosowaniu, przyzna publiczność. Kolejne nagrody przyznają jurorzy. W tym gronie zasiądą – teatrolożka Dorota Buchwald, dziennikarz Michał Nogaś, oraz aktor i reżyser Arkadiusz Buszko. 

Teatr Ludowy z Krakowa pokaże „Hańbę” na motywach głośnej powieści Johna Maxwella Coetzee’a. Autor, a za nim reżyser spektaklu – Marcin Wierzchowski, mówią, że człowiek może pohańbić się w oczach innych ludzi, ale prawdziwa hańba dotyka go dopiero w jego własnych oczach. Rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej przywiezie spektakl „Lwów nie oddamy”. Twórcy wykorzystując wypowiedzi zebrane w wywiadach, ankietach i źródłach pisanych, pokażą, jak uprzedzenia i nienawiść karmią się pamięcią. A mowa tu o pamięci historycznej dwóch narodów – Polaków i Ukraińców. Polityczne zabarwienie będzie miała także propozycja stołecznego Domu Artystycznego WEDA – „Irańska konferencja”, według tekstu i w reżyserii Iwana Wyrypajewa. Naukowcy, dziennikarze, działacze społeczni, przedstawiciele władz, duchowni oraz irańska poetka, która po 20 latach spędzonych w areszcie domowym opuściła ojczyznę, spotkają się na tytułowej Konferencji, aby na przykładzie Iranu rozmawiać o tym, czy i na jakich zasadach mogą się porozumieć ludzie wychowani w odmiennych tradycjach religijnych i społecznych. Kolejny konkursowy spektakl to „Jak ocalić świat na małej scenie?” warszawskiego Teatru Powszechnego. Tutaj osobiste historie ojców z Polski, Ukrainy i Afryki staną się kanwą opowieści o nadciągającej katastrofie ekologicznej, głodzie i przyszłości planety. O katastrofie, ale w wymiarze osobistym będzie też „Koniec miłości” – spektakl bydgoskiego Teatru Polskiego. W choreografii rozczarowań mężczyzna i kobieta będą plątać się pomiędzy niespełnionymi oczekiwaniami a śladami dogorywających w nich uczuć. Na scenie zobaczymy znakomity aktorski duet – Katarzynę Herman, oraz Juliusza Chrząstowskiego. Centrala & STUDIO teatrgaleria z Warszawy zaprezentują teatralny eksperyment. Michał Zadara zaproponuje rozgrywającą się w wyobraźni inscenizację „Snu srebrnego Salomei” Juliusza Słowackiego. Z koeli Hiszpanie z Kukai Dantza w „Oskarze” zatańczą baskijskie duszy granie. Kontrastujące ze sobą obrazy mają stworzyć narrację przypominającą labirynt, który zabierze widzów na poszukiwanie znaczeń zawartych w wybuchowej mieszance tańca, treści i obrazów. Propozycja z Belgii, czyli „SmallWaR” formacji SKaGeN to wyrazisty i przejmujący do szpiku kości obraz, który komentuje, jak potężne spustoszenie sieje − co i rusz podejmowana przez człowieka − walka o pokój. Ostatnia z konkursowych propozycji to spektakl Brytyjczyków z 21Common „Ballada o apatycznym synu i jego narcystycznej matce”. Twórcy zapowiadają, pełną wybuchowych piosenek i szalonego tańca opowieść o odrzuceniu, trosce, zmianie i cierpieniu. Całość w rodzinnym ujęciu – w spektaklu występują matka i syn: Lucy Gaizely i Raedie Gaizely-Gardiner.

W Prologu Kontrapunktu (29 kwietnia) Krystyna Janda zaprezentuje swój arcyważny i doceniony przez widzów i krytyków spektakl „Zapiski z wygnania”. Z kolei na finał w Sali Złotej szczecińskiej Filharmonii zagrają zjawiskowe Ukrainki z Dakh Daughters. Uzbrojone w szeroką gamę instrumentów, zaprezentują fascynujący mix folku, jazzu, muzyki klasycznej oraz tradycyjnych pieśni ukraińskich. Artystki roztaczają aurę francuskiego kabaretu, gdzie Mireille Mathieu zaprzyjaźnia się z Marilynem Mansonem, a Kurt Cobain łączy się z Fryderykiem Chopinem. Petarda! To jedynie wycinek kolejnych festiwalowych zdarzeń, których pełne zestawienie można odnaleźć w serwisie internetowym Przeglądu.

Formę konkursowej rywalizacji przyjął też nurt OFF Kontrapunkt. W jego ramach zaprezentowanych zostanie tuzin najlepszych produkcji teatrów niezależnych z całej Polski, między innymi „Bromance” oraz „Władca Much” z poznańskiej Sceny Roboczej, „Comfort Zone” zgierskiego Teatru Art. 51, „Krym" Sztuki Nowej, „Maria K." w wykonaniu Kolektywu Kobietostan oraz Grupy Impro z Zakładu Karnego w Krzywańcu. Do Szczecina zjadą też znakomici tancerze z katowickiego Living Space Theatre, nowy spektakl pokaże maszewski Krzyk, oraz Arti Grabowski, tym razem jako reżyser („W zawieszeniu” Moniki Wachowskiej). Program nurtu poprowadzi widza przez skrajnie różne stylistyki i tematy dzisiejszego offu. Wybrane spektakle stanowić będą kontrapunkt (!) dla miałkiej sztuki zanurzonej w miałkiej rzeczywistości. Wieczory będą czasem ujarzmiania widzowskich refleksji za pomocą wspólnej rozmowy.

To ostatnie słowo jest kluczowe dla całego Kontrapunktu. Tu chodzi o spotkanie i rozmowę. Tu chodzi o uwolnienie emocji, o wiedzę, o uczucia. O to wszystko, co w teatrze, ale przede wszystkim w życiu jest ważne. Bilety na Przegląd już dostępne na platformie www.bilety.fm

 

4( 125)
Kwiecień'19
gajda