Filmy potrzebują ludzi

„Tworzymy filmy, w których priorytetem nie jest budżet, ale ludzie i pomysły, które za nimi stoją”. Green Box Europe, to europejska firma produkcyjna z biurami w Szczecinie. Została założona przez Miguela Gaudencio, portugalskiego producenta i reżysera filmowego, który w ciągu ostatnich 20 lat został zatrudniony przez największe międzynarodowe marki, takie jak McDonald's, Coca-Cola i Calvin Klein, aby wprowadzać innowacje do reklam ich produktów. Reżyserię filmów (głównie filmów dokumentalnych) zajął się ponad 10 lat temu, współpracował z aktorami takimi jak Agata Kulesza czy Piotr Adamczyk. Filozofią Green Box jest wspieranie kreatywnych ludzi i dostarczanie wizjonerskich filmów niezależnie od ich rodzaju, czasu trwania i platformy na jakiej są prezentowane. Porozmawialiśmy o firmie z Miguelem i Angelique B. Grimm, dyrektorem generalnym i partnerem Green Box Europe. 

 

Autor

Aneta Dolega

galeria

Co nowego w firmie Green Box Europe? Rozwijacie się.

W zeszłym roku otworzyliśmy się bardziej na produkcję reklam. Szczecin zaczyna dorastać do tego tematu, jest zapotrzebowanie na wysokiej jakości produkcje. Na przykład w lutym weszliśmy w koprodukcję z Holandią. Dla Holendrów produkcja filmów w Szczecinie, czy w ogóle w Polsce jest o wiele tańsza. Ludzie nie mają świadomości, nie mają też wiedzy na temat tego jak bardzo jesteśmy wszechstronni i otwarci na robienie komercyjnych rzeczy. Często są zaskoczeni, że reklama jest również częścią naszej pracy. Ponadto sprawdzamy czy nasza siostrzana firma w Mexico City zagłębi się w tamtejszy rynek. Jeśli chodzi o filmy fabularne, niezależne produkcje dokumentalne są bardzo ograniczone na polskim rynku. Z powodu tego ograniczenia nie testowaliśmy polskiego rynku dystrybucji. Nasze podejście w tym temacie się różni. Szukamy odbiorców na światowym rynku, gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na takie filmy. Mieliśmy zaskakująco pozytywne reakcje za granicą. Na przykład „Tattoo Girls” (2018) był popularny na kilku międzynarodowych festiwalach filmowych i miał ponad trzy miliony odsłon i to bez premiery w kinie.

Wszystko co robicie jest związane ze Szczecinem?

Tak, filmy, które tworzymy, są nierozerwalnie związane z miastem. Wszystkie dokumenty skupiają się wokół mieszkańców i miasta. Nasz ostatni projekt – „All About Love”, który aktualnie znajduje się w postprodukcji, to sposób na ukazanie esencji Szczecina, lubię nazywać ją „rentgenem lub duszą miasta”. Ponad 70 osób, wśród których są pary i osoby każdego typu i w każdym wieku, twarzą w twarz, przed kamerą rozmawiają wyłącznie o miłości. Co prawda nie widzisz na filmie samego miasta, ale masz przed sobą ludzi stąd pochodzących. Nasz najnowszy projekt to historia miłosna z niespodziewanym zwrotem akcji. Oczywiście to także produkcja związana ze Szczecinem. Cały pomysł opiera się na fakcie, że pracujemy tutaj, ale nasze filmy są pokazywane na całym świecie. Największym rynkiem jest rynek amerykański, ale nasze produkcje można również oglądać w Kanadzie, Japonii, Meksyku, Niemczech, Wielkiej Brytanii a ostatnio w Brazylii. Część artystyczną naszej twórczości traktujemy bardzo osobiście, ale chcielibyśmy zobaczyć jak w przyszłości Green Box Europe się rozrasta. Wiele lokalnych talentów opuszcza Szczecin i udaje się do innych miast, takich jak Poznań czy Warszawa, ponieważ na miejscu nie ma dla nich wystarczającej ilości pracy. Myślałem o tym, jak mogę powstrzymać tych utalentowanych ludzi przed wyjazdem z miasta. Oczywiście płacąc im za pracę. Skąd mielibyśmy zdobyć na to pieniądze? Z produkcji rzeczy komercyjnych, przy których ci młodzi ludzie mogliby pracować, które mogliby robić.

Jesteście niezależną grupą twórców. Tworzycie w Szczecinie, ale nie opieracie swojej aktywności na pomocy z miasta.

Miguel Gaudencio: Rzeczy, które robimy, nie potrzebują wsparcia operacyjnego z jakiegokolwiek miejsca. Mamy cały sprzęt i studio fotograficzne, zespół ludzi, jesteśmy w stanie wszystko zrobić sami. Jednym z głównych kół napędowych i partnerem naszego zespołu jest niezwykle utalentowany Sebastian Mucha, grafik, edytor i reżyser, który ma na koncie imponującą serię filmów prezentujących wiele rozpoznawalnych marek. Teraz potrzebujemy świeżej krwi, nowych talentów. Jestem zajęty robieniem własnych filmów dokumentalnych, moi ludzie tworzą reklamy a ja nadzoruję całą ich pracę. To bardzo utalentowana grupa ludzi i chcemy się rozwijać w tym kierunku.

W inwestowanie w młodych ludzi i miasto?

M.G.: Tak. Mamy w ekipie młody talent. To 16-letnia Mila Kreft-Sietnicka, której mentorowaliśmy przez ostatni rok. Pomimo wieku ma już za sobą kilka festiwali filmowych. Wykazuje duży potencjał. Myślę, że jeszcze nie raz nas miło zaskoczy. Jest przykładem na to, co chciałbym robić: pomagać i szkolić młodych utalentowanych ludzi z tego miasta. Wierzymy w następne pokolenie szczecińskich filmowców. Chciałbym wypromować to piękne miasto, chciałbym aby nasza firma pozostała i pracowała tutaj. To nasza misja.

Dziękuję za rozmowę.

 

Green Box Europe (www.greenboxeurope.eu), którą założył Miguel Gaudencio ma na koncie wiele reklam oraz innych produkcji komercyjnych, filmów krótkometrażowych (showreel), teledysków i filmów dokumentalnych: m.in. „Desire For Beauty” (2013) o operacjach plastycznych, „Down, But Not Out!” (2015) o amatorskim boksie kobiet, „Tattoo Girls” (2018) - historię kilku kobiet, których cechą wspólną są tatuaże oraz „Offside” opowieść o damskiej drużynie piłki nożnej (2019). W przygotowaniu są: wspomniany w rozmowie „All About Love” oraz „Just Girls”. 

 
 
7( 128)
Lipiec'19
gajda