Headhunter sprawdzi Twój profil na Facebooku

Czy wiecie, że ponad 50% rekruterów weryfikuje profil kandydata do pracy w mediach społecznościowych przed zaproszeniem go na rozmowę rekrutacyjną? Zaskakujące? 

Autor

Aleksandra Kowalczykowska

Coraz częściej rekruterzy i pracodawcy zaglądają do social media w poszukiwaniu wiedzy o przyszłym pracowniku. Jak wskazują  najnowsze dane, w Polsce mamy 18 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych (47% populacji), a na przeciętnego użytkownika „społecznościówek” w naszym kraju przypada 7,3 kont (dane Digital 2019). Wszyscy ci użytkownicy bardziej lub mniej świadomie kreują swój wizerunek i wysyłają światu komunikat: taki jestem!

Jakich więc informacji rekruterzy szukają o Was w sieci?  Z pewnością sprawdzają, jaki poziom kultury osobistej prezentujecie. Weryfikują, czy w komentarzach i wpisach  odnosicie się z szacunkiem do innych użytkowników portalu, czy  negatywnie odnosicie się do poprzedniego pracodawcy i współpracowników, a także, czy nie zostawiacie zbyt dużej liczby wpisów w trakcie godzin pracy, która notabene nie jest związana z obecnością w social media.                                                                                                                                           Wasi aktualni lub przyszli pracodawcy oraz specjaliści ds. rekrutacji przyglądają się Waszej aktywności  zarówno w mediach społecznościowych, które możecie postrzegać jako „prywatne” (Facebook, Instagram, itp.), jak i tym w pełni związanych z życiem zawodowym (LinkedIn, Goldenline). 

W tym miejscu przeczytacie coś, co dla wielu z Was może być szokujące: nie ma prywatności w mediach społecznościowych. Nawet jeśli ograniczycie uprawnienia do przeglądania profilu, to osoby trzecie mogą pozyskać całkiem sporo interesujących informacji poprzez Waszych znajomych. Dane pochodzące od nich mogą dotyczyć m.in. stanu cywilnego, lokalizacji, albo przynależności politycznej. Mało tego, jeśli nawet zdecydujecie się nie uczestniczyć w określonej „społcznościówce”, nie znaczy to, że osoby, które doskonale radzą sobie z wyszukiwaniem profili i danych, nie będą w stanie nic o was znaleźć w tym właśnie miejscu.

Na co zatem zwrócić uwagę, myśląc poważnie o swojej obecności w social media w kontekście rozwijającej się kariery zawodowej i ambitnych celów, które przed sobą stawiamy?   

Jest kilka kwestii zupełnie banalnych, do zrobienia od ręki. Zacznijcie od ustawienia odpowiedniego zdjęcia profilowego – nie takiego z dobrej imprezy, czy z wakacji w tropikach, a neutralnego, dzięki któremu, gdy dojdzie do spotkania z Wami w cztery oczy, druga strona nie będzie zaskoczona.  

Kontrolujcie też informacje, które publikujecie. Bądźcie racjonalni w swoich wpisach (postach i komentarzach), a negatywne emocje na temat pozostałych użytkowników portali rozładowujcie w inny sposób, niż publikowanie.                                             

Zanim cokolwiek opublikujecie, pomyślcie dwa razy, jaki to może mieć wpływ na postrzeganie Was przez innych, niekoniecznie znajomych.

Czytając artykuł, możecie jeszcze raz zapytać: po co to wszystko? No cóż, skoro 81% headhunterów poszukuje kandydatów w mediach społecznościowych (dane LHH DBM), to nie sądzicie, że warto świadomie kreować swój wizerunek w sieci? 

Bądźcie autentyczni i spójni. Nie możecie być kimś zupełnie innym na LinkedIn i Goldenline, niż na Facebooku lub Instagramie. Mimo różnicy w przeznaczeniu tych portali, łączy je chęć użytkowników do zaprezentowania siebie światu oraz chęć do poznania innych. Tak, jak siebie nie chcemy pokazywać, jako „chłodnego profesjonalisty, bez życia prywatnego” albo „wiecznego studenta-imprezowicza”, tak samo nie będziemy chcieli współpracować z osobami prezentującymi podobne postawy.

Jaki jest zatem klucz do sukcesu? W skrócie, jest to odpowiednie dobieranie słów, tworzenie treści, które stanowią wartość dla innych użytkowników i zdecydowane unikanie publikacji treści obraźliwych. To także nie wdawanie się w społecznościowe kłótnie oraz wstrzymanie się z publikacją zdjęć, które zbyt mocno dotykają sfery prywatnej. Jak zrobicie ten pierwszy krok w budowaniu swojego wizerunku w sieci, kolejne będą łatwiejsze.

 

LSJ HR Group
ul. Celna 1
Szczecin

www.lsj.pl
e-mail: biuro@lsj.pl
tel. +48 91 814 52 52

11( 132)
Listopad'19
gajda