Pilates – poczuj się dobrze w swoim ciele

Pilates od lat cieszy się ogromną popularnością. W czym tkwi jego fenomen? Wielu osobom kojarzy się z ćwiczeniami rozciągającymi, wzmacniającymi mięśnie głębokie, pomagającymi zachować prawidłową postawę, leżeniem na macie i oddychaniem.  – Otóż pilates jest tym wszystkim – mówi Aneta Figurska – właścicielka OM Pilates Studio & School, znanego od lat ośrodka edukacji dla instruktorów, trenerów i terapeutów w Polsce.

Autor

Izabela Marecka

Jak wyglądają ćwiczenia pilates?

Ćwiczenia na poziomie podstawowym wyglądają niepozornie. Jednak to nie intensywność, lecz jakość ruchu oraz połączenie go z prawidłowym oddechem i napięciem mięśni środka jest najważniejszym elementem tej techniki. Bardzo ważna zasadą jest precyzja, stąd ćwiczenia wykonywane są powoli. Pilates pobudza głębokie mięśnie, z których istnienia większość osób wcześniej w ogóle nie zdawała sobie sprawy. Co najważniejsze, ta forma ruchu pozwala na poznanie własnego ciała i jego potrzeb. To także ćwiczenia na maszynach dzięki systemowi linek, sprężyn, specjalistycznych powierzchni i ruchomych platform daje możliwość wykonywanie ruchu w wielu płaszczyznach i modyfikacjach na różnych poziomach zaawansowania.

Co daje na ten rodzaj ćwiczeń?

Na pilatesie nauczymy się czucia ciała w przestrzeni, prawidłowego oddychania, angażowani mięśni środka, oraz swobodnego, a jednocześnie efektywnego sposobu używania swojego ciała w każdej czynności. Pilates poprawia ogólny stan zdrowia: wzmacnia mięśnie i układ kostno-stawowy, poprawia stabilność, koordynację i rozciągnięcie, uczy poprawnego oddychania, a to z kolei zwiększa wytrzymałość. W rezultacie jesteśmy bardziej sprawni, nie boli nas kręgosłup, a piękna sylwetka jest miłą wartością dodaną do ćwiczeń. 

Kto może ćwiczyć pilates?

Pilates skierowany jest zarówno do młodych, jak i osób w podeszłym wieku. To metoda terapeutyczna w rehabilitacji, jak i genialny trening uzupełniający dla sportowców i tancerzy. Jest dla kobiet, także w ciąży, jak i dla mężczyzn. Mogę podać najbliższy mi przykład – mojego męża, który jak większość panów chcących być fit uważał, iż jedyną drogą jest ekstremalny wysiłek: duże ciężary na siłowni, kilkadziesiąt kilometrów na rowerze, tenis. Teraz ćwiczy ze mną pilates. Ważne jest aby ćwiczyć pod okiem wyszkolonego instruktora w odpowiednio dobranej dla siebie grupie.

Dużo w tej technice mówi się o świadomym angażowaniu poszczególnych partii ciała. O co tak naprawdę chodzi? 

Podczas ćwiczeń skupiamy się na ułożeniu ciała, oddechu, precyzji, płynności i jakości ruchu a przy tym angażowaniu właściwych mięśni.  Odkrywamy takie miejsca w ciele, które wymagają większej troski. Wzmacniamy mięśnie, które są osłabione, relaksujemy te które z są zbyt napięte. Stawy usztywnione czy to w kończynach czy kręgosłupie mobilizujemy. Dla tych które są zbyt mobilne wybieramy ćwiczenia stabilizujące. Dzięki temu możemy złe wzorce ruchowe zastępować prawidłowymi. Wszystko po to, by ciało było piękne i zdrowe, i służyło nam jak najdłużej.

 

Nowa lokalizacja!
Od listopada zapraszamy w nowej siedziby
Open Mind Pilates Studio & School, ul. Szeroka 31.

 

11( 132)
Listopad'19