Medycyna komercyjna łączy siły

Szczecin jest zagłębiem stomatologii, medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej. Od strony czysto medycznej jest jednym z najlepszych tego typów ośrodków w Polsce. Nina Manduk-Czyżyk, działająca na rynku medycyny komercyjnej pod marką MediConsult, menager klinki dr Stachury, założyła przy Północnej Izbie Gospodarczej klaster medyczny „Mediklaster”, zajmujący się zagadnieniami związanymi z branżą medyczną, który zrzesza to środowisko.

Autor

Aneta Dolega

Skąd pomysł by uruchomić w Szczecinie klaster zajmujący się tą gałęzią biznesu?

Od 15 lat zajmuję się turystyką medyczną i medycyną komercyjną, dokładnie promocją regionu Szczecina pod kątem świadczonych tu usług medycznych wśród pacjentów zagranicznych. Działalność ta pozwala mi na obserwację z jednej strony tego jak działają komercyjne placówki medyczne, a z drugiej strony na to, czego poszukują pacjenci i jaka jest ich charakterystyka. Obserwując miasta takie jak Warszawa, Wrocław czy Kraków, które wręcz żyją turystyką medyczną, pomyślałam, że Szczecin też powinien rozwinąć się w tym kierunku, tym bardziej, że posiadamy wiele bardzo dobrych klinik i gabinetów zajmujących się chirurgią plastyczną, medycyną estetyczną, stomatologią z wybitnymi specjalistami i opieką na najwyższym, europejskim poziomie. Natomiast turysta medyczny nie jest tylko pacjentem klinki, który przyjeżdża do miasta po konkretną usługę. Odwiedza kawiarnie, restauracje, hotele, sklepy, korzysta z taksówek czy komunikacji miejskiej. Często towarzyszy mu druga osoba, dla której pobyt tutaj też powinien być atrakcyjny.

O wsparcie zwróciła się Pani do PiG-u.

Jako, że jestem przedsiębiorcą, zwróciłam się do Północnej Izby Gospodarczej z propozycją zorganizowania konferencji na temat turystyki medycznej. Konferencja odbyła się w marcu tego roku i okazała się dużym sukcesem. Mówiono m.in. o trendach w branży medycznej, o konieczności integracji, marketingu medycznym, o tym, jaka jest specyfika pracy i charakterystyka pacjenta ze względu na jego pochodzenie. W efekcie tego pomyśleliśmy wspólnie z Izbą, by założyć klaster zrzeszający przedsiębiorców, którzy chcą się rozwijać w temacie optymalizacji pracy jednostki medycznej, podnosić standardy świadczonych usług, dążą do osiągnięcia unikatowej marki i kojarzącej się z najwyższą jakością, bezpieczeństwem oraz innowacyjnością. 

Jak w praktyce działa klaster?

Mediklaster formalnie działa od czerwca tego roku. Warunkiem przystąpienia do klastra jest bycie członkiem Izby, ale przede wszystkim wykazanie chęci integracji i nawiązania dialogu z pozostałymi członkami, tak jak obecnie ma to miejsce na spotkaniach. Do Mediklastra należą takie gabinety, kliniki i firmy jak Apolonia Dental, Beauty Group, Centrum Medyczne Słowik, Centrum Rehabilitacji FinMed, Dental Clinic Smaga, Dentus, Haraś Stomatologia, Klinika dr Stachura, Klinika Zawodny, Mediconsult, Natural Skin Clinic, portal Zaufane kliniki. Przez ten czas udało nam się zorganizować m.in. warsztaty z Adamem Grabowskim, z firmy Wild Moose, który się specjalizuje w marketingu internetowym, z mecenas Olgą Dacą, specjalizującą się w mediacjach. W najbliższym czasie członkowie klastra będą mieli okazję spotkać się z właścicielką kliniki w Oslo, która podzieli się z nami swoim doświadczeniem w pracy z pacjentem norweskim. Oprócz tego rozpoczynamy prace nad organizacją drugiej edycji konferencji, która z pewnością nie przejdzie bez echa na szczecińskim rynku medycznym.

Dlaczego wspólne podejmowanie inicjatyw jest takie ważne?

Jestem zwolenniczką zdrowej konkurencji. Nasze spotkania są bardzo merytoryczne. Wymieniamy się wiedzą, zadajemy sobie pytania, czasem kłopotliwe. Często taka współpraca i rozmowa o problemach wydaje się niemożliwa ze względu na postrzeganie innych jako konkurencji. Tutaj, przy jednym stole jest to możliwe. Kładziemy duży nacisk na to, aby jednoczyć branżę, a nie ją dzielić i zauważyć, że we wspólnym podejmowaniu inicjatywy można osiągnąć sukces. 

Dziękuję za rozmowę.

 

 
12( 133)
Grudzień'19
gajda