Pieniądze to nie wszystko

Co, poza finansami, skusi kandydata do przyjęcia oferty pracy? Jakie działania powstrzymają utalentowanego pracownika przed zmianą pracy? Co może zrobić szef, aby w jego zespole zaangażowanie i motywacja były na wysokim poziomie?

Autor

Aleksandra Kowalczykowska

Odpowiedzi na te pytania nie są proste. Jest wiele czynników, które wpływają na fakt, czy pracownik zostanie w organizacji, będzie zmotywowany i zaangażowany, a kandydat przyjmie ofertę. Rynek pracy niezmiennie wymaga na pracodawcach konieczność walki o najlepszych pracowników i kandydatów. Natomiast tym, którzy poszukują nowych wyzwań w życiu zawodowym daje możliwość znalezienia pracodawcy odpowiadającego na wszystkie najważniejsze potrzeby. A czego oczekują pracownicy i kandydaci od nowocześnie zarządzanych, dbających o pracowników organizacji? Z badań Deliotte (Global Human Capital Trends 2019) wynika, że coraz istotniejsze staje się podnoszenie kompetencji pracowników (82% badanych) i wprowadzanie usprawnień  technologicznych podnoszących wydajność i sprawność działania, skuteczne,  przejrzyste i otwarte przywództwo nowoczesne w podejściu do zarządzania zespołami (78% badanych), a także proponowanie elastycznych form zatrudnienia. 

Niewiele firm może zaoferować pracownikom i kandydatom elastyczne formy zatrudnienia, ale każda może zadbać o podnoszenie kompetencji pracowników, a także rozwój umiejętności przywódczych liderów. – Pracodawcy powinni wyjść z inicjatywą, która pomoże rozwijać ich pracowników, managerów i zespoły. Nie jest tajemnicą, że szkolenia nie tylko pozwalają odświeżyć i nabyć nową wiedzę, dostarczają narzędzi i nowych umiejętności, ale też stwarzają warunki do wymiany poglądów pomiędzy uczestnikami i do integracji zespołów. W rezultacie zmienia się  postawa i zachowania uczestników. Uświadamiają sobie potrzebę wymiany wiedzy i lepszej komunikacji w zespołach, wzmacniają swoje poczucie lojalności wobec organizacji. Dodatkowo szkolenia i programy rozwojowe udowadniają, że pracodawcy zależy na pracownikach, że są oni ważni, potrzebni i są wartością organizacji. Pracodawcy, którzy inwestują w pracowników i ich rozwój, inwestują w rozwój swojej firmy – podkreśla Joanna Siemiątkowska, specjalista ds. szkoleń w LSJ HR Group. – Warto pamiętać, że zainicjowanie polityki szkoleniowej nie może polegać jedynie na instynkcie i niekonsultowanych z nikim pomysłach. Rozmowy z pracownikami i badanie potrzeb odpowiedzą na pytania, co dla danej grupy jest najważniejsze. Polecam skorzystanie z pomocy doświadczonych doradców i konsultantów, dzięki którym zaproponowany plan rozwoju będzie wartościowy dla pracowników i pracodawcy. Zachęcam też do rozważenia skierowania liderów i managerów na testy psychometryczne, dzięki którym dowiemy się, jaka ścieżka rozwoju będzie dla nich najlepsza.  – podkreśla Katarzyna Opiekulska-Sozańska, dyrektor zarządzająca LSJ i dodaje – Dodatkową zaletą skorzystania ze wsparcia wyspecjalizowanej firmy szkoleniowo-doradczej jest możliwość otrzymania dofinansowania w wysokości do 80% kosztu szkolenia lub udzielonej konsultacji. 

Perspektywa rozwoju mocnych stron tak ważna z punktu widzenia pracowników i kandydatów do pracy, powinna stać się punktem obowiązkowym w noworocznych planach zarządów. Zbudowanie w ludziach tworzących organizację poczucia, że są ważni, cenieni i szanowani wywoła w nich chęć „zakotwiczenia” na stałe w firmie. Zyskają pewność, że są we właściwym miejscu w zawodowym życiu. Dzięki temu pracodawcy unikną kłopotów z rotacją i zatrudnieniem. 

 

LSJ HR Group
ul. Celna 1
Szczecin

www.lsj.pl
e-mail: biuro@lsj.pl
tel. +48 91 814 52 52

1( 134)
Styczeń'20
gajda