Firmy gotowe na pracę zdalną?

Praca zdalna jest wyzwaniem dla wielu menedżerów i liderów. Jak pokazują badania, kontrola i ocena efektów pracy pracowników oraz motywowanie ludzi mogą spędzać sen z powiek około 40% respondentów. Co zatem warto wziąć pod uwagę, aby home office w Twojej firmie był skuteczny i wydajny?  

Autor

Aleksandra Kinik

Najważniejszą kwestią przygotowania zespołu do pracy zdalnej jest zapytanie pracowników, czy mają warunki do wykonywania pracy z domu. Bardzo ważną sprawą jest dostępność sprzętu. W wielu firmach pracuje się bowiem wyłącznie na komputerach stacjonarnych. Należy zatem przemyśleć temat i zaproponować alternatywę. Rozwiązań jest wiele: możesz na przykład wynająć sprzęt od firm zewnętrznych lub wykorzystać sprzęt pracowników.  

Jak pokazało doświadczenie, komunikacja na odległość to kolejne wyzwanie. Część pracowników ma zbyt słabe łącze internetowe, brakuje im kamerki albo mikrofonu… Zanim więc zdecydujesz o przejściu w tryb pracy zdalnej, upewnij się, że Twoi pracownicy mają odpowiednie narzędzia.   

Kolejnym bardzo ważnym aspektem pracy zdalnej jest ustalenie zadań i celów, jakie postawisz przed sobą i zespołem. Rolą menadżerów jest zadbanie o efektywną pracę zespołu, zarówno w „normalnych” warunkach, jak i w trakcie pracy zdalnej. To oni wiedzą, kto ma wysoki poziom automotywacji, kto umie się sam organizować, a kto potrzebuje wsparcia.  

Pamiętaj, forma kontroli nie może być nadmierna! Telefon co pół godziny zdecydowanie się nie sprawdzi. Podczas egzekwowania efektywności pracownika zastosuj regularne odprawy, np. w każdy poniedziałek. Ustal formę i dostosuj pytania do informacji, jakie chcesz pozyskać. Ponieważ zazwyczaj zależy nam na efektach, zapytaj, co pracownik robił w zeszłym tygodniu, jakie miał problemy i jakie ma propozycje ich rozwiązania. To, co jest istotne w kontekście pracy zdalnej, to koncentracja na zadaniu. Nie ważne, w jakim czasie: ważne, aby zadanie zostało wykonane. 

Formuła przygotowania się do pracy zdalnej zakłada również ustalenie konkretnych form i godzin kontaktu. To niezwykle ważne z punktu widzenia każdej ze stron i zachowania granicy między życiem zawodowym, a życiem prywatnym. Zbagatelizowanie tego aspektu było główną przyczyną złego samopoczucia pracowników oraz niezadowolenia podczas wiosennej fali COVID-19. Koniecznie więc ustal z zespołem godziny kontaktu oraz kanał. 

Na koniec radzimy, abyś pamiętał, że kontakt z pracownikami to nie tylko odprawy. Zadbaj o relacje stosując np. wspólne kawy, czy wspólne ćwiczenia kręgosłupa. Pamiętaj, że zbudowanie dobrze funkcjonującego zespołu jest nie lada wyzwaniem, a w tak specyficznym czasie wymaga niestandardowego podejścia.  

W LSJ HR Group pomagamy firmom usprawnić funkcjonowanie w trybie pracy zdalnej. Wpieramy w uporządkowaniu procesów, określeniu celów, zadań i mikro zadań na poszczególnych stanowiskach. Podpowiadamy, jak przekazywać informację zwrotną i skutecznie komunikować się z zespołem. Skontaktuj się z nami! 

 

 
LSJ HR Group
ul. Celna 1
Szczecin

www.lsj.pl
e-mail: biuro@lsj.pl
tel. +48 91 814 52 52

7( 140)
Listopad'20