Sztuka od kuchni

Władysław Skoczylas Głowa starego górala

Odkrywając tajniki sztuki nadal pozostajemy w grupie technik graficznych. Po akwaforcie i akwafincie nadszedł czas na drzeworyt, czyli sztukę wycinania rysunków w drewnie. Wędrując po naszych szczecińskich galeriach poszukajcie skarbów z tej grupy. Poznając zasady ich tworzenia będziecie mogli spojrzeć na nie świeżym okiem.

 

Drzeworyt

To nazwa jednej z technik druku wypukłego, do którego jako matrycy używa się rzeźbionego drewnianego klocka lub deski. W zależności od oczekiwanego efektu używa się bardzo miękkiego drewna świerku czy lipy lub wręcz przeciwnie, bardzo twardego drewna dzikiej gruszy, czereśni czy bukszpanu.

Na wypolerowany klocek nanosi się rysunek, a następnie z ogromną precyzją za pomocą noży, rylców i dłutek zdejmuje się z powierzchni klocka wszystko poza częścią pokrytą rysunkiem. Jednym słowem tworzy się matrycę przypominającą pieczęć.

W druku wypukłym farbą pokrywa się części wypukłe matrycy po czym kładzie się papier, na którym przez docisk tworzy się odbitkę zwaną także drzeworytem.

W ten sposób otrzymujemy drzeworyt czarnej kreski, czyli czarne odbitki rysunku na jasnym tle. Ale istnieje także drzeworyt charakteryzujący się czarnym tłem i białym rysunkiem tak zwany drzeworyt białej kreski. W nim wydrąża się rysunek, a wypukłe tło pokrywa się farbą drukarską. Drzeworyt kolorowy to taki w którym matrycę pokrywa się wieloma barwami używając dodatkowo kolorowego papieru jako tła.

Drzeworyt jest najstarszą po kamieniorycie techniką graficzną. W Chinach był stosowany do drukowania tkanin i do ilustrowania książek. Od połowy szesnastego wieku rozwijał się również w Polsce służąc jako technika powielania ilustracji książek, kalendarzy kart ale także jako technika czysto artystyczna. Najwybitniejszym twórcą drzeworytów jest nieżyjący już Władysław Skoczylas.


Nasz ekspert
Jolanta Szczepańska,
właścicielka galerii ArtGalle

Prestiż magazyn szczeciński
( 41)
Styczeń'11