W rękach Onetu

Autor

Maciej Pieczyński

Mówią, że nie ma głupich pytań. Poza tym, kto pyta, nie błądzi. Dlatego serwisy typu „pytanie - odpowiedź” cieszą się w internecie szczególną popularnością. Największy tego rodzaju portal w Polsce do niedawna był własnością szczecińskiej firmy, a obecnie przechodzi w ręce Onetu.

Tym największym polskim serwisem typu „pytanie – odpowiedź” jest Zapytaj.com.pl. Jego użytkownicy mogą znaleźć pytania i odpowiedzi niemal na każdy temat. Do niedawna serwisem administrowała szczecińska firma - Agencja Interaktywna Dige. W grudniu 2010 roku agencja dokonała jednak wielkiej transakcji, sprzedając Zapytaj.com.pl Grupie Onet. Największemu - obok wp.pl - graczowi na rynku internetowym w Polsce.

– Przez ostatnie dziewięć lat dzięki systematycznej pracy oraz zdolnemu i zaangażowanemu zespołowi udało nam się pokonać drogę od firmy walczącej o „studenckie” budżety do agencji pracującej dla największych polskich i międzynarodowych marek przy wysoko wyspecjalizowanych projektach – opowiada Artur Sławnikowski, jeden z założycieli Dige.

Główne działy Dige to programy lojalnościowe, serwisy społecznościowe, technologie mobilne. Tego typu działalność jest sferą opłacalną, przyszłościową. Tym bardziej, że Dige jest kolejną firmą ze Szczecina, obok IAI (IAI- Shop, debiutowała na NewConnect w 2010 roku – przyp. red.) i RedSky (stworzyła wyszukiwarkę multimediów FilesTubes.com – przyp. red), której produkt odniósł wielki sukces w Internecie.

Produktem, dzięki któremu Dige odniosło swój sukces był właśnie portal Zapytaj.com.pl. To wyjątkowy przypadek, gdy internauci zakładają społeczność, której celem nie są ani sprawy matrymonialne, ani ostre dyskusje czy komentowanie innych internautów, ale wzajemna wymiana wiedzy. Każdy, kogo dręczy żądza informacji na jakiś temat, może dołączyć do społeczności Zapytaj.com.pl. Portal ten jest najbardziej zaludnionym tego typu polskim serwisem.

Zanim agencja sprzedała portal Onetowi, zdążył on przynieść swoim pierwszym właścicielom wiele korzyści. – Bezcenne  jest doświadczenie w tworzeniu od podstaw i bez żadnego zewnętrznego wsparcia bardzo dużej społeczności użytkowników – przyznaje Sławnikowski.

W styczniu 2011 r. serwis odnotował ponad 14 milionów odwiedzin. Liczba zarejestrowanych kont niedługo może przekroczyć milion.

Skoro więc Zapytaj.com.pl jest tak cennym, internetowym skarbem, to dlaczego niewielka szczecińska firma się go pozbywa? Jakie może mieć z tego korzyści? – Dalsze utrzymywanie go i rozwój byłoby „porywaniem się z motyką na księżyc” – przyznaje Sławnikowski. – Bardziej rozsądnym rozwiązaniem było zawrzeć sojusz z dużym partnerem. Naszym celem było i jest zdobycie w sieci jak największej popularności i w ramach Grupy Onet cel ten jest do zrealizowania dużo szybciej i na dużo większą skalę – dodaje.

Jednak Dige nie rozstaje się z Zapytaj na zawsze i całkowicie. Agencja według umowy, ma ściśle współpracować z Onetem zarówno przy opracowaniu jak i wdrażaniu planu rozwojowego serwisu. Wielką możliwością rozwojową dla Dige w ramach współpracy z Onetem jest wykorzystanie potencjału zasięgowego Grupy Onet. Portal informacyjny w zamian zyska nową powierzchnię reklamową, będzie mógł też poszerzyć swoją ofertę.

Serwis Zapytaj.com.pl w ciągu ostatnich dwóch lat systematycznie wspinał się w rankingu serwisów społecznościowych. W ten sposób wzbudził zainteresowanie największych graczy na rynku i dzięki temu doszło do transakcji. – Nic dziwnego w tym, że to Onet się do nas zgłosił – opowiada z dumą Sławnikowski.

Jednym z ich kolejnych projektów ma być Wypytaj.pl, czyli serwis z wywiadami, grupa portali rozrywkowych CoZaFail.pl, portal dla przyszłych mam 40 tygodni.pl oraz jego czeski odpowiednik 40tydnu.cz. – Prowadzimy również nowe projekty lojalnościowe i relacyjne dla dużych i znanych marek, takich jak Toyota, Rigips, BASF. Planujemy też nowe – zapowiada Artur. Systematycznie, też rozwijają działalność związaną z aplikacjami i grami na iPhone`a oraz aktywnie uczestniczą w życiu lokalnych przedsiębiorców internetowych.

Prestiż magazyn szczeciński
( 42)
luty'11
gajda