Nasza dolina Krzemowa

Szczecin ma szansę wyrosnąć na cyfrową stolicę Polski. I to nie tylko za sprawą parku technologicznego działającego na wzór Doliny Krzemowej, ale również dzięki działaniom ocierającym się o sztukę. Odbywająca się w styczniu w Klubie 13 Muz  trzecia edycja Festiwalu Sztuki Digitalnej „digital_ia.11” potwierdza tylko, że dobrze się czujemy w „erze techno”.

Gwiazdą tegorocznej imprezy był hiszpański projekt muzyczny Reactable, czyli ta sama ekipa naukowców–muzyków, z którymi współpracowała wokalistka Björk. Panowie zaprezentowali innowacyjny instrument, którego działanie polega na wpływaniu na brzmienie generowanego cyfrowo dźwięku poprzez manipulację obiektami na powierzchni podświetlanego stołu dotykowego. Efektowne i oryginalne.

Kolejnym wydarzeniem festiwalu był pokaz pierwszego polskiego internetowego filmu interaktywnego pt. „Sufferrosa”. Wyjątkowość tego dzieła, w którym zagrała m.in. Beata Tyszkiewicz, Ewa Szykulska i Jacek Fedorowicz, polega na jego formie. Film składa się ze 110 interaktywnych scen, posiada 3 różne zakończenia, a zrealizowany został w 20 różnych lokalizacjach. Ścieżka dźwiękowa produkcji jest równie atrakcyjna. Po raz pierwszy przy takim projekcie spotkali się artyści tej miary co: Sonic Youth, Glass Candy, Tarwater i Michał Urbaniak. „Digital_ia” prezentują przede wszystkim zjawiska wchodzące w nurt sztuki i inżynierii cyfrowej, ale nie zapominają, że nowoczesne technologie służą nam również w celach czysto rozrywkowych. Podczas tegorocznej edycji nie zabrakło, muzyki klubowej wykonywanej na żywo. Jackname Trouble i  Pani Pawlosky zadbali o muzyczno-wizualną ucztę z tanecznym krokiem, podobnie Basalias i Stendek z Tusto. Cyfrowe „tańce” trwały do rana.             ad

Prestiż magazyn szczeciński
( 42)
luty'11