Sztuka od kuchni

galeria

Miłośnicy sztuki wędrując po galeriach na pewno otarli się o litografię. Czy oprócz tego, że jest to technika druku płaskiego wiecie coś więcej o niej?

LITOGRAFIA

Poznaliśmy już wspólnie druk wklęsły, w którym powierzchnia drukująca jest niżej niż reszta płyty (miedzioryt, staloryt, mezzotinta, sucha igła i inne) i druk wypukły, w którym na papierze odbijają się wypukłe części matrycy (linoryt, drzeworyt). W przypadku wynalezionej przez Alojzego Szenefeldera w 1798 roku litografii, miejsca drukujące i nie drukujące są na tej samej płaszczyźnie. Możliwe jest to dzięki procesom chemicznym, które wykonuje się podczas przygotowywania matrycy drukującej. Matrycą litograficzną jest odpowiednio przygotowany kamień litograficzny, na którym artysta wykonuje rysunek pozytywowo to znaczy, że czarne miejsca na matrycy będą czarnymi na odbitkach.

Dwa słowa o samym procesie powstawania kamiennej matrycy. Kredka i tusz litograficzny, złożone są z tłuszczu, mydła, wosku, żywicy i barwnika. W momencie gdy rysunek nakładany jest z nich na kamień litograficzny składniki te łączą się z nim. Związek chemiczny, który z nich powstaje nie jest rozpuszczalny w wodzie, ale posiada właściwości przyjmowania farby drukarskiej. Oddaje też farbę na silnie przytłoczony do kamienia papier. Jeśli kamień pokryty takim rysunkiem zmoczymy, woda spłynie z rysunku, ale zostanie wchłonięta przez kamień w tych miejscach, gdzie nie ma rysunku. Jeśli zwilżony kamień pokryjemy farbą litograficzną za pomocą skórzanego wałka – przyjmie ją tylko w miejscach pokrytych rysunkiem.

Dzięki możliwości zastosowania rozmaitych materiałów do tworzenia rysunku takich jak tłuste kredki czy tusze litograficzne, na kamieniu pracuje się podobnie jak na kartce papieru co daje artystom niczym nieograniczone możliwości stosowania koloru jak i technik malarskich. Mówiąc o litografii jako technice najbardziej malarskiej spośród graficznych, mam na myśli możliwości uzyskiwania na odbitkach efektów zbliżonych do malarstwa.

Przykładem współczesnej litografii może być praca Waldemara Marszałka pod tytułem „Kobieta w czerwonej sukni”

Nasz ekspert Jolanta Szczepańska, właścicielka galerii ArtGalle

Prestiż magazyn szczeciński
( 42)
luty'11