Nie licz na cud

Autor

Izabela Marecka

Każdej wiosny, gdy robi się ciepło i zrzucamy ciepłe ubrania wielu z nas marzy też o zrzuceniu zbędnych kilogramów. Jak jednak zrobić to zdrowo i skutecznie jeśli nie mamy czasu na gotowanie? Czy istnieją cudowne diety?

Wiosna to idealny czas na rozpoczęcie diety odchudzającej. Nasz mózg ma zakodowaną ochronę przed zimą, stąd jesienią zazwyczaj przybieramy parę kilogramów, a w sposób naturalny zrzucamy ten balast wiosną. Jak jednak pozbyć się nadwagi raz na zawsze? Bardzo często toczymy walkę z nadwagą przez wiele lat, a zdarza się, że przez całe życie. Stosujemy diety cud, na których szybko chudniemy po czym jeszcze szybciej przybieramy na wadze. Dlaczego tak się dzieje?

– Zbyt szybkiej utraty masy ciała mózg nie jest w stanie zaakceptować i nieodwołalnie doprowadzi do powrotu wagi wyjściowej. Wydzielają się hormony, które regulują nasz apetyt, czyli pobierają kalorie z określonych produktów i dopada nas efekt jojo – tłumaczy dr Ewa Fenc-Czajka z Centrum Leczenia Otyłości w Szczecinie.

Właściwe tempo odchudzania wynosi od 0,5 do 1 kilograma na tydzień. Większy ubytek wagi zawsze będzie skutkował efektem jojo. Szybkie odchudzanie ma też inne niedobre skutki:. Kiedy gwałtownie przestajesz dostarczać swojemu organizmowi pożywienia, trawienie wyhamowuje, zwalnia przemiana materii.

 

Co jeść by schudnąć?

Tylko mądra i dobrze zbilansowana dieta pozwoli nam bezpowrotnie zgubić kilogramy. Co to jednak oznacza w praktyce? Po pierwsze należy jeść pięć posiłków dziennie. Każdy z nich powinien w składać się z białka, warzyw i złożonych węglowodanów, a każdy z tych składników powinien stanowić 1/3 posiłku. Z diety należy bezwzględnie wyeliminować nadmiar soli, cukru i alkoholu, unikać półproduktów. Jeśli kupujemy pieczywo, niech będzie to chleb ciemny, pełnoziarnisty, razowy, bardzo zdrowe są także kasze: jaglana, gryczana, jęczmienna. Warzywa powinniśmy jeść do każdego posiłku, wybierajmy te świeże, zrezygnujmy natomiast z warzyw i owoców w puszkach, konserwowych oraz w inny sposób przetworzonych. Wczesną wiosna gdy nie ma jeszcze świeżych warzyw doskonałym źródłem witamin są kiełki. Zawierają witaminy A,B,C, E, H, duże ilości wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu oraz biotynę, cynk, selen jak również mikroelementy – lit, chrom. Nie zapominajmy też o kwasach tłuszczowych omega 3, których podstawowym źródłem jest olej lniany oraz ryby morskie – makrele i łososie. Kwasy omega 3 są niezbędnym składnikiem zdrowej diety.

 

Dieta z dostawą do domu

Gdy nie mamy czasu na liczenie kalorii i przygotowywanie dietetycznych posiłków jest alternatywa – catering dietetyczny. Pod wskazany adres dostaniemy pięć zbilansowanych, dietetycznych posiłków.

– Nasze posiłki zawierają wszystkie składniki odżywcze, które zapewniają uczucie sytości. W naszym menu znajduja się klasyczne diety 1000, 1500 oraz 1250 wegetariańską, jak również dieta 2000 kalorii przeznaczoną dla kobiet w ciąży i karmiących – mówi Paulina Maryś, dyrektorka firmy cateringowej DietaBar.pl.

Zestawy potraw są dowożone pod wskazany adres w torbach izotermicznych. Dania są zapakowane w naczynia jednorazowe, a obiady w pojemniki, w których można podgrzewać posiłki w kuchence mikrofalowej.

Program dietetyczny skierowany jest do osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów, ale także sprawdza się u osób które chcę jeść zdrowo i smacznie, a nie mają czasu gotować samemu.

– Pilnujemy gramatury potraw oraz wyręczamy naszych klientów komponowaniu smacznych i zdrowych dań. Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty należy stosować dietę przez co najmniej 6 tygodni. Widoczne efekty odczuwane są już w pierwszym tygodniu – zapewnia Paulina Maryś.

Izabela Magiera-Jarzembek

Prestiż magazyn szczeciński
( 44)
Kwiecień'11
gajda