Po morzach i oceanach

galeria

Fryderyk Chopin to żaglowiec wyjątkowy. Powstał z myślą, by młodzi ludzie mogli poczuć smak żeglarskiej przygody. Po Darze Młodzieży to największa tego typu jednostka pływająca pod polską banderą.

Fryderyk Chopin to statek o oryginalnym ożaglowaniu typu bryg, ulubionym – w swoim czasie – przez piratów ze względu na osiąganie dużych szybkości. To także historyczna klasa okrętów żaglowych, używanych w XVII-XIX wieku. Stworzył go najlepszy polski konstruktor – „ojciec żaglowców” Zygmunt Choreń, który zaprojektował m.in. „Pogorię” i „Dar Młodzieży”.

Od 1993 roku portem macierzystym żaglowca jest Szczecin. Dokładnie 29 lutego 2012 przypada okrągła, 20 rocznica jego powstania. Od czerwca 2011 roku armatorem jest firma 3Oceans z Warszawy, której prezesem jest Piotr Kulczycki, z pochodzenia szczecinianin.

— Jego sentymentalny związek ze Szczecinem spowodował, że w chwili gdy pojawiło się zagrożenie, że Fryderyk Chopin zmieni port macierzysty postanowił on wykupić jednostkę. Dla sprawnego zarządzania eksploatacją żaglowca powołana została fundacja STS Fryderyk Chopin, z siedzibą w Szczecinie. Obecnie trwają rozmowy z władzami miasta o daleko idącej współpracy — mówi Marta Barańska, dyrektor marketingu i PR Fundacji STS Fryderyk Chopin.

Jednostka została zbudowana przez Fundację Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami Kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Żaglowiec został oddany do eksploatacji w roku 1992: zadebiutował wyścigiem przez Atlantyk w regatach Columbus i uplasował się na trzeciej pozycji. Od tego czasu spotyka się z innymi żaglowcami na Operacji Żagiel, walcząc w regatach z najszybszymi żaglowcami świata. Wypróbowany też został w ekstremalnych warunkach, opływając w 2002 Amerykę Południową z groźnym Przylądkiem Horn. Podczas tegorocznych The Culture Tall Ships Regatta, STS Fryderyk Chopin mocno zaakcentował swój powrót na sportową arenę międzynarodowych żagli. Komisja Sail Training International nagrodziła go dwukrotnie – za zajęcie trzeciego miejsca w swojej klasie oraz za najlepszą komunikację z komisją regatową.

— Chcielibyśmy, aby „Fryderyk Chopin” był rzeczywistym Ambasadorem Szczecina i regionu. Żaglowiec ten bowiem miał dla miasta zawsze znaczenie szczególne. Jesteśmy przekonani, że przy obecnych chęciach miasta i ludzi z regionu uda nam się realizować statutowe cele — mówi prezes, Piotr Kulczycki.

Fryderyk Chopin

Budowniczy: Stocznia Dora, Gdańsk  Rok budowy: 1990 - 1992 wodowanie: listopad 1990,  Podniesienie bandery: 29 lutego 1992, Armator: 3Oceans sp. z o.o. Port macierzysty: Szczecin (do 1993 Gdańsk), Wymiary: długość całkowita - 55,5m; szerokość - 8,5m; zanurzenie - 3,8m; wysokość masztów od KLW - 37m; Pojemność: 306 BRT, Wyporność: 400 ton, Powierzchnia żagli: 1200 m2, Silnik pomocniczy: 538 kM "SCANIA" , Załoga: 56 osób w tym 8 osób załogi zawodowej (stałej), Autonomiczność: 100 dni, Prędkość maksymalna: pod żaglami - 16 węzłów; na silniku - 9 węzłów

 

Prestiż magazyn szczeciński
10( 49)
Październik'11