Jubileuszowa Augustynowicz

Teatr Anny Augustynowicz to marka, jaką artystka zbudowała w ciągu dwóch dekad działalności. Zarówno w Teatrze Współczesnym
na Wałach Chrobrego, ale także w Polsce – na scenach trójmiejskich i stołecznych.

Autor

Weronika Bulicz

Nowy teatr: otwarty na sprawy społeczne, poruszający tematy tabu, skupiony na człowieku, relacji jego wnętrza z tym, co go otacza, angażujący nowe technologie. Ciekawe interpretacje klasyki, otwierające umysły widzów na nowe spojrzenie również na to, co znali. Oto teatr Anny Augustynowicz, znany i podziwiany w całej Polsce, tworzony w Szczecinie od 20 lat. Dokładnie 13 grudnia 1991 roku premierę miała „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii artystki.

Teraz przez cztery dni uczestniczyliśmy w okolicznościowych wydarzeniach, m.in. konferencji o teatrze Augustynowicz i jego kontekstach (literackich, społecznych, cywilizacyjnych…), promocji książki Roberta Cieślaka „Teatr Anny Augustynowicz”, panelach dyskusyjnych: teatrologicznym, krytycznym oraz artystycznym. Co najważniejsze, mogliśmy zobaczyć wybrane spektakle artystki. Wśród nich m.in. „Pieszo” Stanisława Mrożka Teatru Wybrzeże z Gdańska, „W małym dworku” Wyspiańskiego zrealizowany w warszawskim Och-Teatrze, „Febe, wróć” oraz „Toksyny” zrealizowane w Teatrze Telewizji. Nie zabrakło oczywiście szczecińskich realizacji – „Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci” Anety Wróbel realizowany w Pleciudze, czy „Migreny” Antoniny Grzegorzewskiej, sztuki napisanej specjalnie dla Anny Augustynowicz.

Podczas naukowych dyskusji, rozważań teatrologicznych i artystycznych padło wiele pochlebnych opinii, ciepłych słów i życzeń dalszego rozwoju artystycznego pod adresem reżyserki. Robert Cieślak, autor książki o jej teatrze, stwierdził nawet, że była prekursorką w skali europejskiej, np. w rozwiązaniach multimedialnych stosowanych w jej spektaklach. Słowem, Anna Augustynowicz w Szczecinie stworzyła nową jakość teatru, która inspiruje, ewoluuje i wciąż stawia szczecińską scenę w pierwszym rzędzie z najlepszymi teatrami w kraju.                            

Prestiż  
Styczeń 2012