Pożegnanie z legendami

Autor

Izabela Marecka

galeria

Hummer, Pontiac, Saab oraz Maybach to nie tylko wyraziste, ale wręcz kultowe marki, które mają miłośników na całym świecie. Co je łączy? Wszystkie cztery w ostatnim czasie przeszły już do historii. Pierwsze trzy należały do koncernu General Motors.

Hummer został stworzony na potrzeby wojska Stanów Zjednoczonych,  a prawdziwym chrztem  bojowym była dla niego akcja „Pustynna burza” w Iraku. Pierwszym posiadaczem cywilnej wersji był Arnold Schwarzenegger. Hummer był uwielbiany przez filmowe gwiazdy i znienawidzony przez ekologów. Do jego upadku przyczynili się ci drudzy. Te największe na świecie terenowe samochody w ostatnich latach sprzedawały się w minimalnych ilościach. W 2009 roku koncern General Motors podpisał umowę o sprzedaży marki za 150 mln USD chińskiej firmie Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machines. Do transakcji jednak nie doszło, bo zgody nie wyraziły na nią władze Chin argumentując to troską o środowisko naturalne. W tej sytuacji koncern GM zdecydował się zakończyć produkcję. Ostatni Hummer zszedł z taśmy w maju 2010 roku.               

Kolejną marką GM, która odeszła do historii jest Pontiac. Samochody tej założonej w 1906 roku firmy przez wiele były w czołówce amerykańskiej motoryzacji. Pontiac stał się sławny dzięki muscle carom i sportowym autom. Lata świetności przypadły na lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte, gdy oferowano wiele sportowych modeli, m.in GTO, Firebird, Trans Am i Fiero. Rekordowym rokiem był 1973, w którym sprzedano 920 tysięcy  aut. Pontiac zrobił też „karierę” w Hollywood. Firebirdem jeździł Burt Reynolds w kultowym filmie „Mistrz kierownicy ucieka”, a  czarnym  Trans Am rozprawiał się z przestępcami David Hasselhoff w serialu „ Nieustraszony”. Koncern ogłosił likwidację Pontiaca w kwietniu 2009 roku. Oficjalnie przestał istnieć 31 października 2010.

Saab to znana szwedzka marka, która przegrała z kryzysem.  Po długiej walce na początku 2011 roku z powodu problemów finansowych Saab wstrzymał produkcję, a miesiąc później sąd zdecydował o bankructwie firmy. Przez ostatnie miesiące Szwedzi walczyli o przetrwanie marki i co jakiś czas przedstawiali nowe plany ratunkowe. Mówiło się m.in. o zaawansowanych rozmowach z chińskimi koncernami, zainteresowanymi w podjęciu współpracy. Niestety, General Motors, będący dostawcą podzespołów do Saaba, sprzeciwił się chińskiemu przejęciu - nie chciał dzielić się technologią. I tak Saab zakończył  swoją 64-letnią działalność.                                                                                                                                 

Saab nie jest jedyną marką, która przegrała z kryzysem. Luksusowa marka Maybach, którą, przywrócono w 2002 roku, wkrótce znów przestanie istnieć. Jak a jest przyczyna? Maybach mimo wszystkich swoich  zalet nie przyniósł Mercedesowi oczekiwanych  zysków. Zamiast 1000 sztuk rocznie ostatnio Daimler sprzedawał zaledwie 200 sztuk. Rynek superluksusowych limuzyn okazał się bardzo trudnym polem bitwy, z której zwycięsko wyszły: Rolls Royce i Bentley. Mercedes ogłosił, że zakończy produkcję Maybacha w 2013 roku. Na „ otarcie łez” po Maybachu koncern Mercedesa  obiecuje, iż jego miejsce zajmie nowy Mercedes Klasy S, który będzie jeszcze bardziej ekskluzywny od modelu sprzedawanego obecnie.

Prestiż magazyn szczeciński
2( 53)
luty'12
gajda