I nie ma mocnych

Niestraszne mu pionowe podjazdy, karkołomne zjazdy, czy błoto po dach. Jest po prostu nie do zatrzymania. To brytyjska legenda, jedna z pierwszych i najsłynniejszych terenówek świata. Tak jak Jeep w USA, tak Landrover Defender jest na Wyspach symbolem auta 4x4.

Autor

Izabela Marecka

galeria

To jeden z najbardziej znanych samochodów terenowych na świecie. Sprzedano do tej pory ponad dwa miliony egzemplarzy. Przez wiele dekad zmieniał się jedynie detalami. Efekt jest taki, że obecnie produkowana generacja niewiele różni się od swojego pierwowzoru.

Auto dla Lary Croft

W tym roku minęło równe 30 lat od czasu, gdy z fabryki w Solihull wyjechał pierwszy Defender. Od początku produkcji w roku 1948 aż do roku 1951 w samochodzie montowano benzynowe silniki o pojemności 1, 6 litra. W standardowym wyposażeniu nie było... drzwi i dachu, trzeba było zamówić je za odpowiednią dopłatą! W zależności od życzenia klienta, dach mógł być płócienny lub aluminiowy.To nie koniec ciekawostek. Przez pierwszych sześć lat rovery można było nabyć... jedynie w kolorze zielonym. Spartański charakter na tyle jednak przypadł do gustu brytyjskim rolnikom, że po zaledwie kilku miesiącach, co tydzień auto znajdowało 1000 kupców! Gigantyczne zainteresowanie kultowym dziś modelem było równie gigantycznym szokiem dla flegmatycznych Wyspiarzy. Fabryki Rovera nie nadążały z przyjmowaniem zamówień .Co jeszcze z ciekawostek? Był „aktorski” epizod w karierze brytyjskiej terenówki, bowiem auto towarzyszyło na ekranie filmowej Larze Croft granej przez Angelinę Jolie. Z tej okazji wyprodukowano nawet limitowaną edycję modelu nazwaną właśnie „Tomb Raider”.

Ekstremalnie niezawodny

Kształt Defendera definiuje jego zastosowanie. Krótka maska, podwyższony tył i wysokie zawieszenie w połączeniu z płaskimi bokami zapewniają wysoką widoczność i możliwość prowadzenia w najbardziej radykalnych sytuacjach. Jego wytrzymałość i niezawodność w ekstremalnych warunkach zyskała mu miano pojazdu do zadań specjalnych, o czym świadczy jego szerokie zastosowanie np. w wojsku, leśnictwie, kopalniach. Niewątpliwą zaletą Defendera są naturalne właściwości terenowe, które posiada już w wersji fabrycznej np. możliwość bezpiecznego wjazdu do wody o głębokości 50 cm oraz bezproblemowy podjazd na wzniesienia o nachyleniu 45 stopni.Dodatkowo nitowane aluminiowe nadwozie o budowie panelowej zapewnia karoserii naprawdę długie życie. Osadzona na solidnej ramie konstrukcja występuje w trzech wersjach o różnym rozstawie osi – 90, 110 i 130 jako 2., 3. i 4. drzwiowy pickup oraz 3 i 5. drzwiowy SUV. Defender to znakomity wybór dla wszystkich poszukiwaczy przygód i podróżników. Daje ogromne możliwości holowania, przewozu ładunków, wszechstronnej konfiguracji siedzeń nawet dla siedmiu dorosłych osób.

Land Rover Defender jest jednym z ostatnich prawdziwych samochodów terenowych. Jednym z wielu dowodów na niezwykłość tego auta jest fakt, że do dziś na całym świecie nadal jeździ ponad 75 procent wszystkich wyprodukowanych przez ponad pół wieku Defenderów. Niestety, z końcem 2015 roku przestanie być produkowany. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego w modelu jest raczej ubogie i niedługo nie będzie spełniało wymagań stawianych przez Unię Europejską, takie jak programowalne strefy zgniotu lub poduszki powietrzne. Producent nie zdecydował się na unowocześnienie terenówki woląc wycofać ją z produkcji. Ale natura nie lubi próżni. W 2019 roku na rynku ma się pojawić następca Defendera. 

fot. Adam Fedorowicz

Prestiż magazyn szczeciński
8( 66)
Grudzień'13
gajda