Przystojniak na drodze

Przyciąga uwagę wszystkich, zarówno mężczyzn i kobiet. Podobno jest on i… długo, długo nic. Lamborghini Gallardo to włoskie dwuosobowe cacuszko z napędem na cztery koła. Należy do najlepszych i najseksowniejszych aut na świecie. 

Autor

Aneta Dolega

Z samą marką Lamborghini wiąże się legenda. Ponoć samochód powstał w wyniku kłótni Ferruccio Lamborghini z Enzo Ferrarim. Ten pierwszy od jakiegoś czasu próbował umówić się z tym drugim na spotkanie. Marzył, by z producenta traktorów przeistoczyć się w konstruktora aut sportowych. Enzo miał powiedzieć, że nie ma czasu dla… wieśniaków. Lamborghini bardzo się obraził i postanowił stworzyć lepszy samochód sportowy niż Ferrari. Tak w 1964 roku odbyła się premiera pierwszego „lambo” - 350 GT z dwunastocylindrowym silnikiem pozwalającym na osiąganie 250 km/h. W 2003 roku pojawił się model Gallardo, który swoją nazwę zawdzięcza słynnej rasie hiszpańskich byków. Dwa lata później z hali produkcyjnej wyjechało Gallardo Spyder. Niby ten sam samochód tylko z opuszczonym dachem. Guru dziennikarstwa motoryzacyjnego Jeremy Clarkson po przetestowaniu auta ogłosił w popularnym programie „Top Gear”, że jazda wersją z otwartym nadwoziem daje dużo więcej frajdy niż zwykłym Gallardo. Jak bardzo jest to ekscytujące przeżycie niech poświadczy przejażdżka Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder.

W przypadku tego modelu stwierdzenie „że włosy potargał wiatr” jest zbyt delikatne. Tu zwyczajnie urywa tyłek. Maksymalna prędkość przekracza 324km/ h, w tym auto rozpędza się do 100km/h w ok. 4 sekundy. Przy otwartym dachu można… stracić głowę. Zajrzyjmy zatem do środka. Lamborghini zostało wyposażone w dziesięciocylindrową widlastą jednostkę z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI o pojemności 5,2 l. Motor ten generuje 560 KM. Ponadto zaoszczędzono kolejne 20 kg na masie pojazdu, przez co wynosi ona raptem 1330 kg. Samochód posiada sześciobiegową skrzynię. Do wyboru jest tryb manualny, wtedy biegi zmieniane są manetkami pod kierownicą, tryb sportowy, w którym zmiana biegów dostosowana jest do ostrej jazdy, oraz tryb automatyczny. Średnie zużycie paliwa  to 17 l na 100 km. 

Gallardo jest stosunkowo niewielkim autem. Posiada ramę podłogową typu spaceframe (aluminiowa przestrzenna) i aluminiową karoserię. Dach opuszcza się za pomocą hydraulicznej pompy i silnika elektrycznego w przeciągu 20 sekund. Techniczną specjalnością Gallardo LP 560-4 są gumowo - metalowe łożyska. Tylna oś otrzymała dodatkową belkę łączącą, która poprawiła sterowność. Lepszy docisk tylnej osi zapewnia skrzydło, które automatycznie wysuwa się po przekroczeniu 120 km/h.

W tym roku Lamborghini kończy 50 lat.  W przeciągu istnienia tej marki wyprodukowano przeszło 30 tys. samochodów z czego prawie połowę stanowiły modele serii Gallardo. Kto by przypuszczał, że jedna kłótnia mogła sprawić tyle dobrego. Enzo Ferrari chyba nie zdawał sobie sprawy, że obrażając swojego kolegę, będzie miał, nieświadomy udział, w powstaniu czegoś absolutnie wyjątkowego.

Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder

Rok prod: 2014 Silnik: 5,2 V10 FSI Moc: 560 KM Prędkość maks.: 324km/h Maks. moment obrotowy 540 Nm przy 6500 obr./min Średnie zużycie paliwa:17l/100km

Prestiż  
Kwiecień 2014