Szczecin przyszłości

W najbliższych sześciu latach Szczecin czeka wiele pozytywnych zmian. Dzięki nim z pewnością zaczną interesować się nami nowi inwestorzy, turyści będą jeszcze chętnie przyjeżdżać, a mieszkańcy, którzy wyjechali - wracać. Wybraliśmy kilka ciekawych inwestycji. Oto one. 

Autor

Andrzej Kus

Wostatnich latach Szczecin zmienił się nie do poznania. Kierowcy, którzy podróżują po kraju zgodnie przyznają, że nasze drogi należą do najlepszych w kraju. Wybudowane zostały dwa nowe wjazdy do miasta: jeden prowadzący z autostrady do Dąbia, drugi to całkowicie przebudowana ulica Struga. Pojawiły się wyczekiwana przez dziesiątki lat hala widowiskowo-sportowa i nowoczesna, kontrowersyjna Filharmonia. Hitem sezonu okazał się przebudowany kompleks basenowo-rekreacyjny Arkonka, który w pierwszym roku odwiedzany było ponad 300 tysięcy razy! Powstało także wiele nowoczesnych biurowców, które wbrew powszechnej opinii, w zdecydowanej większości wypełnione są najemcami. Często brakuje w nich już powierzchni biurowych. Już teraz wiemy, że najbliższe lata to szereg kolejnych, znaczących inwestycji: drogowych i kulturalnych, miejskich, wojewódzkich, a także prywatnych. 

Gości, którzy przyjeżdżają do Szczecina pociągami już na wstępie poraża brzydki, zaniedbany dworzec kolejowy. Już niedługo. Po przebudowie ma być wreszcie estetyczny i funkcjonalny. Co ważne, przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Oprócz przebudowy budynku wyremontowane zostaną perony, powstanie także nowa kładka, która połączy dworzec z peronami i ulicą Owocową. Wejście na kładkę będzie prowadziło po schodach ruchomych bezpośrednio z budynku. Renowacji poddany zostanie mur oporowy. Ten etap inwestycji ma potrwać do końca roku i warty jest blisko 118 milionów złotych. 

Tuż obok miasto wybuduje nowoczesne centrum przesiadkowe – przy ulicach Owocowej i Korzeniowskiego. Wyda na to ok. 30 milionów złotych. W ramach tej sumy powstanie zintegrowany, zadaszony dworzec PKS z kasami biletowymi, poczekalnia, przechowalnia bagażu i pomieszczenia gastronomiczne. Przed budynkiem będzie parking dla busów, autobusów i taksówek. Budynek połączony będzie z kładką do nowego dworca PKP. 

Ci, którzy będą przypływali do Szczecina, będą mogli skorzystać z mariny, która właśnie powstaje niemal w samym centrum – na Wyspie Grodzkiej. Będzie można dostać się na nią przez most zwodzony prowadzący z Łasztowni. Do wiosny przyszłego roku potrwa pierwszy etap inwestycji, który obejmuje powstanie mostu, 80 pomostów pływających, poprowadzenie niezbędnych instalacji itd. Wart jest 32 miliony złotych. W kolejnych etapach znajdzie się tam amfiteatr, kawiarnia, restauracja, małe boiska sportowe oraz zaplecze sanitarne dla żeglarzy. W zachodniej części wyspy powstanie bulwar spacerowy z kilkoma miejscami postojowymi dla jachtów i dla tramwaju wodnego.

Po podróży warto w jakiś sposób się zrelaksować. A można to zrobić… idąc do „nowego teatru”. Na rozbudowę czeka Teatr Polski. Po niej dysponował będzie pięcioma salami, gdzie jedna pomieści nawet 600 osób. W skarpie, gdzie się znajduje, będą trzy nowe sceny – włoska, eksperymentalna i szekspirowska. Ostatnia z nich, najokazalsza, będzie okrągła z balkonami, przykryta ażurowym, rozsuwanym dachem. Oprócz widowni, w skarpie znajdzie się też zaplecze. Po rozbudowie teatr będzie miał 20 tysięcy metrów kwadratowych, czyli 10 razy więcej niż obecnie. Prace najprawdopodobniej rozpoczną się w 2015 roku. Inwestycja kosztowała będzie ok. 54 milionów złotych.

Zadowoleni także będą kierowcy. Drogowa zmora i koszmar właścicieli samochodów – ulica Potulicka przechodzi właśnie generalny remont, który ma potrwać do września 2015 roku. Gruntowną modernizację przejdzie nie tylko nawierzchnia drogowa i torowisko. Na całym terenie powstaną nowe chodniki, perony tramwajowe, wiaty na przystankach oraz oświetlenie. Przygotowano też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i słabowidzących. Z myślą o nich, na całej szerokości przejść dla pieszych, zainstalowana zostanie nawierzchnia o specjalnej fakturze. Inwestycja ta kosztuje ok. 37 milionów złotych. 

Kontynuowana będzie budowa Obwodnicy Śródmiejskiej, a dokładniej VI etap, który obejmie kilometrowy odcinek od ul. Arkońskiej do Wojska Polskiego. Droga będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę, pas zieleni, chodniki, ścieżki rowerowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z al. Wojska Polskiego. Obecnie trwają prace projektowe. Przetarg będzie ogłoszony w 2016 roku. Inwestycja ma pochłonąć ponad 100 milionów złotych.

Było coś dla kierowców, dla artystów, to teraz coś dla sportowców. Przy ulicy Małopolskiej powstanie profesjonalna hala sportowa. Znajdą się w niej doły asekuracyjne, poręcze, ścieżki batutowe, równoważnie. Hala częściowo powstanie na skarpie, podobnie jak budynek istniejącej szkoły. Nowa inwestycja będzie miała 1,6 tys. m2 powierzchni, a główna sala niecałe 1000 m2. Wybudowana zostanie również widownia, szatnie, miejsce do składowania sprzętu oraz gabinet medyczny. Hala ma kosztować 7 milionów złotych. Prace potrwają do końca 2015 roku. 

Na Ostrowie Grabowskim powstaje spalarnia odpadów, jedna z najnowocześniejszych w Europie. Jest to najdroższa inwestycja w historii Szczecina – warta 711 milionów złotych. Planowane zakończenie to koniec 2015 roku. Spalarnia, oprócz Szczecina, obsługiwała będzie kilkadziesiąt gmin z województwa. Ecogenerator będzie przyjmował rocznie nawet 150 tysięcy ton odpadów komunalnych. Będzie też produkował ciepło i prąd, które trafią do części mieszkań. Pracę znajdzie w nim 60 osób.

Szybki tramwaj pojedzie już w 2015 roku. To kolejna trwająca już, historyczna inwestycja. Wreszcie z lewobrzeżnego Szczecina tramwajem będzie można pojechać na Prawobrzeże. Przedsięwzięcie obejmuje budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli pośredniej "Turkusowa" o długości 4 km. W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich oraz budowa przystanków i pośredniej pętli "Turkusowa". Inwestycja jest warta ok. 166 milionów złotych. 

Teatr Letni w Szczecinie wymaga już kapitalnego remontu. Okazuje się, że doczekamy się nawet jego przebudowy. Ma być nowy dach, widownia, ciągi komunikacyjne. Zadaszenie widowni ma być rozsuwane w zależności od potrzeb. Obiekt ma zostać jeszcze bardziej wygłuszony. Przebudowa ruszy najpóźniej w 2016 roku. 

W najbliższych latach szykuje się także wysyp nowych biurowców. Z pewnością jednym z bardziej charakterystycznych, przede wszystkim z powodu lokalizacji, będzie kompleks biurowo - usługowy pomiędzy ulicą Gdańską a Kanałem Parnickim. Dokładniej są to tereny wokół dawnej Baltony. Docelowo znajdą się tam cztery nowe budynki. Najpierw powstanie jeden, sześciokondygnacyjny. Oprócz biur, na parterze będą lokale usługowe, a w podziemiach parking na kilkaset aut. Obok stanie hotel, którego operatorem będzie Polish Hotel Company. Ta część inwestycji ma być zakończona na przełomie 2016 - 2017 r. i będzie kosztować około 100 mln zł. Kolejna rozpocznie się po tym terminie. 

 Na koniec coś przyjemnego dla oka. Szczecin prowadzi program, w ramach którego przebudowywany jest jeden basen przeciwpożarowy rocznie. W ich miejscu ustawiane są nowoczesne fontanny. Kończy się budowa wodotrysku przy al. Wojska Polskiego. W następnej kolejności zagospodarowany zostanie plac Batorego. Powstanie tam przepiękna podświetlona fontanna, ławki, uporządkowana zieleń, ciągi komunikacyjne. Jej koszt to ok. 5 milionów złotych.

 
Prestiż magazyn szczeciński
2( 79)
luty'15