Jarmuż - superwarzywo

W średniowieczu był jednym z najbardziej popularnych warzyw w Europie, po czym został zapomniany. Obecnie z uwagi na bogactwo wartości odżywczych jarmuż przeżywa prawdziwy renesans i coraz częściej gości na stołach.

Autor

Prestiż

Nie bez powodu przypisuje mu się miano „wołowiny wegetarian”. Jarmuż zawiera duże ilości żelaza, a pod względem zawartości antyoksydantów jest w ścisłej warzywnej czołówce. Jedna filiżanka tego warzywa to zaledwie 35 kalorii, a zarazem aż 600% dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Tylko trochę mniej jest w nim witamin A oraz C. Ponadto jarmuż zawiera znaczne ilości sulforafanu. Jest to związek o silnych właściwościach przeciwnowotworowych. Warto też wspomnieć, że zawarty w warzywie błonnik wiąże kwasy żółciowe i związki cholesterolu, obniżając w ten sposób ich stężenie we krwi i zapobiegając chorobie miażdżycowej. Ponadto, ten liściasty kuzyn brokułu zawiera składniki, które zapewnią prawidłowe funkcjonowanie naszym oczom.

Te i wiele innych zdrowotnych właściwości jarmużu sprawia, że wzbudził on zainteresowanie zarówno gości restauracji, jak i samych restauratorów. Miejscem, w którym można zjeść dania z tym drogocennym warzywem jest niewielka restauracja położona u zbiegu Placu Lotników i ulicy Małopolskiej – Rytm Dnia.

Część witamin, jak np. witamina K, rozpuszcza się w tłuszczu, dlatego tak ważne jest, by spożywać jarmuż z odrobiną masła, oliwy z oliwek lub w towarzystwie dań zawierających inne zdrowe tłuszcze. Godna polecenia jest serwowana w Rytmie Dnia „Polędwica z dorsza na jarmużu”. Przyjemny wystrój położonej w ścisłym centrum Szczecina restauracji, świetna obsługa i przystępne ceny pozwalają w spokoju cieszyć się walorami pysznych potraw. W Rytmie Dnia, w którym jarmuż można zjeść również na śniadanie, serwowane są także inne dania z tym specjałem. Kucharze doskonale wiedzą jak podać to warzywo, by przyniosło jak najwięcej pożytku dla naszego organizmu.