Komu opłaca się wrócić do promocji marki w prasie?

 
Pamiętacie kiedy jeszcze kilka lat temu we wszystkich mediach można było usłyszeć lub przeczytać o kończącej się erze papieru? Wizje przeniesienia informacji do telefonów czy tabletów spędzały sen z powiek niejednym wydawnictwom czasopism oraz książek. Jak to wygląda obecnie? Czy w czasach Facebooka i Twittera warto reklamować się w prasie?

Autor

prestiz
Wszyscy mogliśmy zauważyć okres załamania czytelnictwa w Polsce. Rzeczywiście, szybko postępującą cyfryzację najbardziej odczuły gazety codzienne. Zostały wyparte przez serwisy społecznościowe oraz informacyjne. Według ostatnich badań z 2015 roku, przeprowadzonych przez wirtualnemedia.pl, spadek czytelnictwa odczuły szczególnie lokalne gazety codzienne. Warto jednak zauważyć, iż dominującą grupą docelową tego rodzaju prasy stanowią osoby powyżej 50 roku życia, które zazwyczaj z większym zainteresowaniem podchodzą do reklam (np. insertów) w swojej ulubionej gazecie niż w Internecie. 
Praktycznie w każdym województwie oraz mieście pojawiają się magazyny bezpłatne. Jeżeli jesteście właścicielami firmy, która swoich klientów zdobywa na jednym obszarze, warto rozejrzeć się za miesięcznikami wydawanymi lokalnie. To właśnie ten rodzaj prasy cieszy się coraz większą popularnością. W tym miejscu czytelnicy dowiadują się o problemach swojego miasta oraz najbliższych wydarzeniach. Tym samym łatwiej zapamiętują komunikaty reklamowe, kojarząc je z miejscem, w którym mieszkają. Łatwo też domyślić się do kogo kierujemy promocję. Najczęściej tego typu magazyny można znaleźć tam, gdzie mamy chwilę czasu, aby je przeczytać: w poczekalniach, u fryzjera albo luksusowych sklepach. Nie muszą wykształcać w czytelniku potrzeby ich kupowania, bo same wpadają w ręce. Ponadto bezpłatność prasy powoduje tzw. wtórną dystrybucję czyli zmianę lokalizacji danej gazety z miejsca pierwotnego, najczęściej do domu czytającego. To dodatkowa zaleta, dzięki której w naturalny i nieświadomy sposób odbiorca rozciąga zasięg naszej reklamy poza standardowy obszar czyli wśród domowników oraz znajomych. 
Marki kierujące sprzedaż na całą Polskę – szczególnie te oferujące produkty dla kobiet – powinny rozejrzeć się za tygodnikami oraz dwutygodnikami. Ten rodzaj prasy cieszy się niezmiennym zainteresowaniem i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Co ciekawe, sięgają po nie równie chętnie osoby starsze, jak i młode (po 20 roku życia). Warte uwagi są również miesięczniki piszące o sporcie, urodzie oraz dietach. Dla wielu branż zbliża się lub nawet rozpoczął się już sezon. Firmy oferujące upiększanie, zdrowie oraz modny styl życia mogą odnieść spory sukces dzięki promocji w tych mediach. Płeć piękna panuje na wielu obszarach komunikacji medialnej. Gdzie więc znaleźć mężczyznę w mediach drukowanych? Magazyny specjalistyczne, biznesowe, lifestylowe oraz polityczne. Po te ostatnie najchętniej sięgają panowie powyżej 35 roku życia. Mężczyźni są wymagającą grupą docelową. Efektowna reklama z pewnością powinna zawierać konkretne, hasłowe treści lub pobudzić do krótkiej refleksji.
Pomimo wielu groźnych przepowiedni okazało się, że Polacy lubią… papier. Gazety czytają dla relaksu, wyłączenia się od codzienności, w podróży czy w poczekalni. Kolorowe obrazki w prasie postrzegane są jako mniej nachalne niż te w Internecie, dzięki czemu są lepiej zapamiętywane. Obecnie mamy 2016 rok i wszystko wskazuje na to, że media drukowane będą miały się całkiem dobrze. Marki, które dzisiaj zainwestują w promowanie wizerunku na łamach czasopism, już wkrótce będą mogły obliczać zyski.
 
Tekst: Pola Sobczyk, specjalista ds. PR i marketingu, właściciel firmy BrandAssist – wynajem usług asystenckich oraz pinkzebrastudio.pl. Redaktor strony www.firmowyPR.pl
 
Prestiż magazyn szczeciński
3( 91)
Marzec'16
gajda