Szwedzki szyk

Jeśli chcielibyście poczuć się luksusowo i bezpiecznie we własnym aucie do tego stopnia, że nie mielibyście ochoty z niego wychodzić to powinniście wybrać nowe Volvo XC 90. Blisko siedemdziesiąt nagród (!) od najważniejszych specjalistów w branży (ten samochód chyba nie dostał tylko Oscara i Grammy) i miłość od pierwszej przejażdżki. Czy trafiliśmy na ideał? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Autor

Jerzy Chwałek
Szwedzki koncern oferuje drugą generację tego modelu, a w Polsce dostępna jest od 2015. Volvo XC90 II to pierwszy model firmy, który zbudowano w oparciu o nową modułową płytę podłogową. To rozwiązanie będzie bazą dla wszystkich nowych modeli Volvo. Na nowa wersję XC90 czekaliśmy długo, ale wszystko wskazuje na to, że było warto, patrząc na listę wyposażenia. Całość moglibyśmy zamknąć w trzech słowach: bezpieczeństwo, komfort i design. Zacznijmy jednak od początku…
 
Volvo lepsze od... ABBY
 
Komfort tego samochodu odczuwamy na każdym metrze jazdy. Zarówno fotel kierowcy, jak i pasażera, posiadają regulację elektryczną, z pamięcią ustawień. Pakiet Luxury Seat posiada nawet regulowane podparcia... ud kierowcy i pasażera oraz funkcję masażu. Kierowcy siedzą w niezwykle wygodnych fotelach, które są obszyte skórzaną tapicerką Nappa. Ten stan absolutnego relaksu potęguje nagłośnienie Premium Sound Bowers and Wilkins. Mamy do dyspozycji aż dziewiętnaście głośników o mocy 1400 W. „Dancing Queen” ABBY nigdy nie brzmiało tak dobrze… Ponadto trzeci rząd siedzeń to zdecydowanie coś specjalnego – dostępny jako opcja. Ponadto funkcja czystego powietrza (CZIP) przy bliższym poznaniu robi wrażenie. System CZIP uruchamia wentylację z chwilą odblokowania zamków pojazdu pilotem zdalnego sterowania. Działa gdy temperatura zewnętrza wynosi co najmniej 10 stopni Celcjusza. Przed oczami kierowcy niezbędne informacje pokazują się na kolorowym wyświetlaczu (12,3 cala). Większość systemów pokładowych obsługiwana jest za pomocą tabletu (podobny do tego z Tesli Model S). Posiada on trzy podstawowe widoki, które zmieniamy palcem – jak w tablecie z Androidem. Komfort w samochodzie zapewnia też  4-strefowa klimatyzacja, podgrzewana kierownica oraz składane zagłówki tylne. 
 
Jazda w stereo
 
Nowe Volvo zaprojektowano w taki sposób, aby korzystanie z niego było wygodne i bezpieczne – tak jak żyją mieszkańcy Szwecji. Wersja Inscription jest najpopularniejsza. Aż 76 procent aut z fabryki w Torslande opuszcza ją w takiej specyfikacji. Zarówno nadwozie jak i wnętrze stanowią uosobienie szwedzkiego wzornictwa i kunsztu wykonania. XC90 jest tym czym Acne wśród szwedzkich marek modowych. Jego design został doceniony przez Międzynarodowe jury konkursu Red Dot Design Award w Essen  i odznaczony najwyższą nagrodą Best of The Best w kategorii wzornictwa.
 
Boskie auto
 
W modelu XC90 II znajdziemy olbrzymią porcję komfortu, ale też funkcjonalności. Zapewniają ją Drive Mode, czyli regulacja trybów jazdy, aktywne światła drogowe oraz elektrycznie otwierana klapa bagażnika. Światła w tym samochodzie są wręcz… boskie. Aktywne światła drogowe w technologii Full Led wizualnie przypominają młot samego boga Thora. Ich moc znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo podróżowania i nie utrudnia jazdy innym użytkownikom ruchu. XC90 to samochód wyposażony w szereg funkcji inteligentnego bezpieczeństwa takich jak: układ utrzymywania pasa ruchu, funkcję ułatwiająca jazdę w ruchu ulicznym, układ monitorujący martwe pola widoczności, asystenta parkowania równoległego i prostopadłego Park Assist Pilot, kamerę 360 stopni a aktywny tempomat z dodatkową możliwością zaprogramowania jazdy automatycznej według wskazań znaków drogowych.
 
Bezpieczny i szybki
 
Volvo nie byłoby sobą, gdyby nie zapewniło w modelu XC90 najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Dbają o to – system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDW) oraz ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu. Model wyposażony jest również w układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami. Mogłoby się wydawać że moc silnika wynosząca 225 KM to mało jak na auto ważące prawie 2 tony ale osiąga prędkość 100 km/h w 7,8 s.! czyli szybciej niż konkurencyjne BMW X5. Na rynku dostępny jest także silnik T8 Twin Engine. To dwulitrowa, hybrydowa jednostka z układem odzyskiwania energii, która osiąga moc aż 400 KM a do setki rozpędza się w 5,9 sek! Ciekawostką jest, że na samym silniku elektrycznym w tej wersji można przejechać aż do 50km, nie emitując do środowiska ani grama dwutlenku węgla, a koszt  tej drogi  to tylko 3,5 zł. Użytkowanie tego samochodu będzie zatem super ekonomiczne i ekologiczne.
Model XC90 pierwszej generacji sprzed 14 laty był znakomitym strzałem w gusta klientów. Nowy model SUV-a ma umocnić markę firmy na światowym rynku motoryzacyjnym i wygląda na to, że jest na najlepszej drodze do celu.
 
Silnik benzynowy - 2.0 l. (T6 AWD)
Moc: 320 KM, 0-100: 6.5 s.
8-biegowa skrzynia biegów (automatyczna)
Typ nadwozia: 5-drzwiowy SUV
Pojemność baku: 71 l.
Liczba miejsc: 5-7 l.
Prestiż magazyn szczeciński
3( 91)
Marzec'16