Subaru dla mistrza kierownicy

Japońscy producenci Subaru nie od dzisiaj rozpieszczają miłośników swojej marki. Tym razem zrobili to wypuszczając na rynek auto, które bez wątpienia zdominuje rynek samochodów sportowych – Subaru WRX STI.

Autor

Andrzej Kus

galeria

Zacznijmy od historii. Subaru Impreza – właśnie tym modelem Japończycy podbili serca miłośników samochodów sportowych. Pierwsze wyjechały z fabryki w 1992 roku. Dwa lata później rozpoczęło się pasmo sukcesów w rajdach samochodowych: Colin McRae wygrał Rajd Nowej Zelandii oraz Rajd RAC, a rok później został rajdowym mistrzem świata, dając firmie Subaru pierwsze miejsce w rankingu producentów. Modyfikacja rankingu FIA pozostawiająca producentom większą swobodę w przerabianiu aut przyczyniła się do powstawania w roku 1993 modelu Subaru Impreza 555. Lata 1996 i 1997 to czas dominacji Subaru w rajdach samochodowych. Pierwszy model Impreza WRC powstał w 1997 roku, kiedy to wprowadzono regulamin WRC.

Dzisiaj Japończycy chwalą się, i słusznie, sedanem WRX STI. Jest on mocniejszą oraz agresywniejszą odmianą czwartej generacji modelu Impreza. Pod maską kryje 2,5-litrowy benzynowy silnik w układzie Boxer, wyposażony w turbosprężarkę. Pozwala to osiągnąć moc 300 koni mechanicznych oraz maksymalną prędkość sięgającą 255km/h. Do „setki” rozpędza się zaledwie w 5,2 sekundy. 

Podkreślenie sportowego charakteru

Kształty i zastosowane w Subaru dodatki zachwycają, a jednocześnie są niezwykle praktyczne. Sportowy charakter auta podkreśla m.in. duży wlot na masce do intercoolera, zderzak przedni, duża atrapa chłodnicy, szerokie opony i aerodynamiczne nadwozie. Wrażenie robi tylny dyfuzor czy duży spojler umieszczony na bagażniku. Układ wydechowy posiada cztery końcówki. Nowe Subaru posadzone jest na 18-calowych aluminiowych felgach w czarnym, metalizowanym kolorze. 

Najlepsze technologie

W aucie zastosowano szereg przydatnych technologii. Jest aktywne sterowanie momentem napędowym Active Torque Vectoring. Technologia ta pomaga prowadzić precyzyjnie, a jednocześnie bardziej zbliżać się do limitu wykorzystania samochodu. Gdy wchodzimy w zakręt i gdy zaczynają działać boczne siły bezwładności, system odpowiednio rozdziela moment napędowy do odpowiednich kół samochodu, pomagając utrzymać wybrany tor jazdy. Oznacza to, że auto szybciej reaguje na ruchy kierownicą i czyni to bardziej skutecznie.

System Subaru Inteligent Drive, pozwala przystosować zachowanie samochodu w czasie jazdy do potrzeb i wymagań. W trybie inteligentnym moc przekazywana jest łagodnie i z optymalną sprawnością. Tryb Sport pozwala na dobrą kontrolę nad samochodem w każdych warunkach. Tryb Sport Sharp wydobywa pełne osiągi i powoduje maksymalnie szybką reakcję turbodoładowanego silnika. Ten tryb daje bezpośrednią odpowiedź jednostki napędowej na położenie pedału gazu i precyzyjną kontrolę nad obrotami wału w całym zakresie pracy silnika.

Jest także wielofunkcyjny system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, który chroni przed utratą panowania nad autem i czyni to w trzech, wyraźnie różnych trybach. Tryb Normal uruchamia jego pełne działanie. Tryb Traction podwyższa próg aktywacji korekty toru jazdy i kontroli trakcji, dzięki czemu zwiększa się wpływ kierowcy na proces sterowania samochodem, a przede wszystkim podwyższa się moment napędowy kierowany na koła. Można też użyć trybu Off, czyli całkowicie wyłączyć system. System kontroluje zachowania kierowcy i samochodu, dowiadując się o nich z pomiaru skrętu kierownicy, obrotów wału silnika, kontroli użytego przełożenia, kontroli użycia hamulców, pomiaru szybkości obrotu auta wobec osi pionowej, prędkości obrotowych kół itp. Uzyskane dane przetworzone przez sterownik służą do nieustannego określania najlepszych parametrów pracy silnika, rozdziału momentu napędowego oraz hamowania każdego koła z osobna, tak aby nie ingerować nadmiernie w działania kierowcy, ale utrzymać założony tor jazdy i sprawić, by przebiegała ona bezpiecznie. 

Liczy się również bezpieczeństwo, a tutaj należy zauważyć Inteligentny System Ratunkowy, który używając sygnału GPS przekazuje automatycznie w sytuacji awaryjnej informację do stale funkcjonującego 

centrum monitoringu. Umożliwia to natychmiastowe zweryfikowanie zdarzenia i powiadomienie właściwych służb w celu szybkiej i sprawnej organizacji pomocy.Stały napęd wszystkich kół Symmetrical All-Wheel Drive Stabilność daje poczucie bezpieczeństwa podczas prowadzenia samochodu. Ta sama stabilność sprawia, że samochód wydaje się zwinny, a jazda nim choć emocjonująca. A dzieje się to dzięki napędowi Symmetrical AWD połączonemu z silnikiem Subaru Boxer. Taka konstrukcja nieustannie kieruje napęd samochodu do jego wszystkich czterech kół, co ma szczególne znaczenie dla pewności prowadzenia na zmiennych nawierzchniach i w złych warunkach drogowych. System ten łączy wszystkie swe elementy w osi podłużnej samochodu, tworząc idealne poprzeczne wyważenie, a zatem skutkując precyzją prowadzenia. Co więcej, charakterystyczną jego cechą jest niskie położenie środka ciężkości, a to z kolei jest źródłem dobrych reakcji na manewry kierowcy.

2.5 litrowy silnik Subaru to Boxer DOHC Turbo – niewiele silników może się poszczycić takimi zdolnościami do wywoływania emocji co 2,5-litrowa jednostka napędowa w WRX STI. Niezawodnie łączy ona w sobie surową moc z pełnym opanowaniem. Turbosprężarka rozpoczyna swe działanie prawie natychmiast, wyzwalając ogrom siły napędowej. Osiągi tego silnika imponowały już od wielu lat, a w prezentowanym modelu są jeszcze bardziej wyśrubowane.

Od pierwszego uruchomienia silnika WRX STI zdaje się prosić o chwilę swobody, na pierwszym krętym odcinku asfaltu. Sztywność nadwozia zwiększono o 40%, zyskując niezwykłą sterowność. Pozwala ona na wykorzystanie każdego ułamka przyczepności, wytworzonej przed idealnie wyważony układ napędowy Symmetrical AWD. 

Mistrzowskie wnętrze

System Subaru Starlink zapewnia dostęp do radia internetowego, aplikacji rozrywkowych i wielu innych. Obsługuje się go poprzez duży, 7-calowy ekran dotykowy, wielofunkcyjne przełączniki na kierownicy lub komendy głosowe. Niemal każdy kierowca w trakcie jazdy lubi posłuchać dobrej muzyki. System Harman – Kardon odtwarza płyty CD/MP3, dodatkowo podłączony jest pod 9 głośników i wzmacniacz. Ekran obsługuje również m.in. system kamery cofania. Jak na sportowe auto przystało we wnętrzu znalazło się mnóstwo rozwiązań nawiązujących do dynamiki kultowego samochodu. Są również i takie, które pozwalają rozpatrywać nowe Subaru w kategorii auta ekskluzywnego. Mamy elektrycznie sterowane okno dachowe, podobnie jak fotel kierowcy. Oba przednie sportowe siedzenia są podgrzewane. We wnętrzu znalazło się mnóstwo dodatków obszytych skórą: gałka dźwigni zmiany biegów czy kierownica w kształcie litery D, z której możemy sterować systemem audio. Sportowy charakter podkreślają aluminiowe pedały. Komfort z jazdy zwiększa automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z filtrem przeciwpyłowym.

Przy prowadzeniu WRX STI, liczy się każdy ruch dłoni i każde mrugnięcie oka. A to wszystko dzięki łatwości odnajdywania potrzebnych w danej chwili przyrządów oraz informacji. Aby kierowca utrzymał jak najlepszą pozycję umożliwiającą zapanowanie nad autem, przednie siedzenia wyposażono w wysokie podpory boczne.

Czy jest doskonały? Oto potwierdzenie! 

W dniach 26-29 maja w Niemczech odbył się kolejny, trwający 24 godziny, wyścig, w którym uczestniczyła drużyna zasiadająca za kierownicą Subaru. Team w składzie: Carlo van Dam, Marcel Lasée, Tim Schrick oraz Hideki Yamauchi udowodnił, że WRX STI jest w stanie w pełni wykorzystać potencjał samochodu (w tym napęd Symmetrical AWD) oraz zająć najlepsze miejsce w swojej klasie (dla samochodów z turbodoładowanym silnikiem 2.0 lub mniejszym). Co ważne, Nürburgring jest uważany za jeden z najbardziej wymagających i niebezpiecznych torów na świecie. WRX STI startuje w tym wyścigu od 9 lat. Tegoroczny wynik jest czwartym zwycięstwem STI w swojej klasie oraz powtórzeniem zwycięstwa z ubiegłego roku.

 

Subaru WRX STI:

Pojemność 2457ccm
Moc 300 koni mechanicznych
Maksymalna prędkość: 255km/h
Przyspieszenie 0-100km/h: 5,2s 
Spalanie miejskie 14l
Spalanie średnie 10,4
Spalanie w trasie 8l
Pojemność przestrzeni bagażowej 460 litrów
Pojemność zbiornika paliwa 60 litrów
Cena od 46.400 tysięcy euro

Prestiż magazyn szczeciński
7( 95)
Lipiec'16
gajda