Królewski comeback

Jest ultraluksusowy, ma piękne kształty i bardzo przykuwa uwagę. Ostatni raz Mercedes produkował czteroosobowego flagowca z otwartym nadwoziem w 1971 roku. Nadszedł czas powrotu tych dostojnych kabrioletów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Niemiecka marka twierdzi, że Klasa S Kabriolet, to najbardziej komfortowy wóz z otwartym nadwoziem na świecie. Nas powalił na kolana.

Autor

Andrzej Kus

galeria

Najbardziej charakterystyczna opcja nowej Klasy S? Oczywiście designerski, miękki, otwierany dach. Elegancki materiał można otwierać jadąc nawet 50 km/h. Kabriolet umożliwia komfortową i elegancką jazdę z otwartym dachem nawet przy niskich temperaturach i bardzo wietrznej aurze. System przeciwwiatrowy przy szybie przedniej oraz z tyłu za zagłówkami tylnymi zmniejsza bowiem zawirowania powietrza we wnętrzu. Jazdą z otwartym dachem nawet przy niesprzyjającej pogodzie można się cieszyć zwłaszcza z ogrzewaniem głowy i szyi. Ten pakiet ogrzewania wnętrza umożliwia ponadto podgrzanie foteli, podłokietników i kierownicy.

Z zewnątrz samochód wyróżnia się licznymi szczegółami, które nadają mu sportowy charakter. Przód nadwozia zdominowany jest przez osłonę chłodnicy o diamentowej strukturze, która potęguje wrażenie luksusu. Z tyłu wyróżniają się płaskie światła tylne z diodami LED. Wyrazisty sportowy styl i doskonała prezencja są również zasługą kolejnych ekskluzywnych elementów: obręczy 20-calowych kół ze stopu metali lekkich i zderzaka tylnego z dyfuzorem. Szczególnie imponująco kabriolet prezentuje się z systemem oświetlenia ILS z dostępnymi na życzenie kryształkami Swarovskiego. Kryształki tworzą niepowtarzalny design dzienny i nocny – różnicę widać od razu.

Uwodzi luksusem

Zaglądamy do środka i od samego początku poraża nas luksus oraz gigantyczna ilość przydatnych opcji. Nastrojowe oświetlenie wnętrza ambiente o siedmiu barwach i z pięcioma strefami jasności zapewnia różnorodne spektrum światła, które idealnie potrafi dopasować się do naszych potrzeb. Komfort podróży zapewniają ergonomiczne skórzane fotele z wieloma możliwościami regulacji, oczywiście są podgrzewane i wentylowane. Idealnie współgrają ze sportową kierownicą obszytą skórą. O wyposażeniu można pisać w nieskończoność. Przyjrzyjmy się kilku opcjom. Nawigacja, telefon, audio, wideo, Internet – system obsługi urządzeń dodatkowych i nawigacji daje kierowcy kontrolę na tymi i jeszcze wieloma innymi funkcjami. Wskazania widoczne są w wysokiej rozdzielczości i w kolorze na wyświetlaczu multimedialnym o przekątnej ekranu 31,2 cm. Rozrywkę na życzenie zapewniają odtwarzacz DVD, radio oraz interfejs Bluetooth do podłączania urządzeń zewnętrznych. Do dyspozycji mamy również wbudowany dysk twardy. Inne atrakcje systemu to system obsługi głosowej, interfejs Bluetooth z funkcją urządzenia głośnomówiącego, funkcja odczytywania SMS-ów. Samochód wyposażony jest w system nagłaśniający z 10 głośnikami i technologią Frontbass. Kolejnym przydatnym rozwiązaniem jest komputer podróżny. Dostarcza ważnych informacji na temat eksploatacji pojazdu. Pozwala między innymi wywoływać informacje o zasięgu, a także średnim oraz chwilowym zużyciu paliwa i prezentuje je na wyświetlaczu multimedialnym. Do komfortowej obsługi służą przyciski na kierownicy. S500 wyposażony jest w mnóstwo schowków. Praktycznym ułatwieniem w utrzymaniu porządku jest schowek w konsoli środkowej, do którego wygodny dostęp ma kierowca i pasażer. Znajdują się one również pod podłokietnikami czy w dachowym panelu obsługowym. W zależności od lokalizacji są one podgrzewane, klimatyzowane, a w niektórych znajdują się przyłącza do urządzeń zewnętrznych. Przyjemność jazdy zwiększają podgrzewane, elektrycznie sterowane fotele. W zimne dni ogrzewanie błyskawicznie zapewnia błogie ciepło. Naciśnięciem przycisku można niezależnie od siebie wybierać spośród trzech stopni ogrzewania dla oparcia i siedziska.

Jeden samochód – mnóstwo asystentów

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo – i tutaj Mercedesowi nie można niczego zarzucić. Jest wyposażony niemal we wszystkich możliwych asystentów. Jest asystent martwego punktu, który podczas zmiany pasa ruchu potrafi np. ostrzec kierowcę i zapobiec kolizji. Asystent utrzymania pasa ruchu, potrafi rozpoznać niezamierzone opuszczanie pasa, ostrzec kierowcę sensorycznie – pulsacyjną wibracją kierownicy i skierować samochód z powrotem na właściwy pas, ingerując jednostronnie w układ hamulcowy. Asystent dynamiki jazdy na zakrętach potrafi zainterweniować, gdy wykryje podsterowność samochodu, a asystent jazdy nocnej umożliwia kierowcy wcześniejsze rozpoznawanie osób i większych zwierząt w ciemności. Zostają one wyraźnie uwidocznione na wyświetlaczu tablicy wskaźników. System rozpoznawania znaków drogowych pozwala kontrolować dozwoloną prędkość, co jest pomocne zwłaszcza podczas monotonnej i długiej jazdy autostradą. System rozpoznaje ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu i wyprzedzania oraz znaki je znoszące, a następnie pokazuje je kierowcy. Niezgodny z przepisami wjazd pod prąd na odpowiednio oznaczoną drogę jest sygnalizowany ostrzeżeniem wizualnym i dźwiękowym. O nasze bezpieczeństwo dba również asystent układu hamulcowego. Za pomocą czujników radarowych i kamery stereoskopowej cały czas rejestrowana i oceniana jest sytuacja przed pojazdem. System uwzględnia przy tym nie tylko pojazdy jadące przed samochodem, ale także – przy prędkości do 72 km/h – pojazdy i pieszych poruszających się prostopadle do niego. Gdy nie można już zapobiec najazdowi, system maksymalnie zmniejsza prędkość zderzenia, uruchamiając pełne hamowanie. Auto, w celu zwiększenia bezpieczeństwa, zostało wyposażone w wiele czujników działających prewencyjnie oraz zmniejszających skutki wypadków drogowych. System potrafi wcześnie rozpoznawać krytyczne sytuacje jezdne, a w obliczu niebezpieczeństwa wypadku uruchamia prewencyjne mechanizmy chroniące pasażerów. Są wśród nich przykładowo nawrotne napinacze pasów i funkcja automatycznego zamykania otwartych szyb bocznych.

Każde wprowadzenie kolejnej generacji Mercedesa jest ważnym wydarzeniem w świecie motoryzacji. Kultowe Klasy S niemieckiej marki – na czele z prezentowanym modelem – słyną z zalewania rynku najnowszymi zdobyczami technologicznymi i wyznaczają zupełnie nowe ścieżki w świecie motoryzacji. Tak było 40 lat temu, tak jest i dziś. 

10( 97)
Październik'16
gajda