Ekonomiczny i ekologiczny

Hyundai Ioniq to idealna propozycja dla kierowców, którzy chcą jeździć hybrydowym modelem. Wyposażony w oszczędny silnik, w połączeniu z innymi ekologicznymi rozwiązaniami imponuje niespotykanie niskim zużyciem paliwa. Wyposażenie natomiast sprawia, że możemy zapomnieć o nudnych podróżach. Nawet jazda w korku nie jest już tak męcząca. 

Autor

Andrzej Kus

galeria

Hyundai IONIQ trafi w gusta niemal każdego kierowcy. Producenci wyposażyli go w jedną z trzech jednostek napędowych do wyboru. Pod maską modelu Hybrid znajdziemy wysoce wydajny silnik benzynowy oraz napęd elektryczny o wysokim momencie obrotowym w połączeniu z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów. W modelu IONIQ Electric zamontowano silnik elektryczny o wysokiej mocy i momencie obrotowym zasilany przez wydajny zespół litowo-jonowych akumulatorów polimerowych, co zapewnia jazdę wolną od emisji CO2 na dystansie do 280km.

W 2017 roku dostępny będzie model IONIQ Plug-In Hybrid, który połączy wszystkie zalety hybrydy z jazdą wolną od emisji d0 50km. Model ten może być ładowany również za pomocą zewnętrznego zasilania. 

Smukła sylwetka

Przyjrzyjmy się jednak wersji hybrydowej. IONIQ został posadzony na 17-calowych aluminiowych felgach. Przedni zderzak podkreślony został przyciągającymi wzrok reflektorami LED do jazdy dziennej oraz charakterystyczną dla tego modelu niebieską listwą. Przy światłach umieszczone są dyskretne wloty powietrza, które tworzą kurtyny powietrzne wokół przednich kół minimalizując drgania. Smukła linia dachu elegancko przechodzi w spojler, tworząc sportową i jednocześnie opływową sylwetkę. Gładkie linie i wyważone proporcje sylwetki są dopełnieniem świetnych osiągów i imponującej wydajności. Podobnie jak tylnie wyraziste reflektory, w których również zastosowano LED-owe światła.

Zaglądamy do środka. Od razu rzuca się w oczy nowoczesna nawigacja z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym, który zapewnia dostęp do wszystkich urządzeń i funkcji. Z niego obsłużymy dwustrefową klimatyzację, sprawdzimy stan naładowania akumulatorów, czy dzięki zamontowanej kamerze 360 stopni zaparkujemy w każdym miejscu, obserwując na ekranie to, co dzieje się za naszym samochodem oraz obok niego. System audio daje także możliwość bezprzewodowego ładowania smartphone. Wystarczy położyć go w odpowiednim miejscu, a gdy będziemy wysiadali i zapomnimy zabrać telefonu – auto przypomni nam o tym odpowiednim sygnałem. Wszystko oczywiście możemy sterować z poziomu sportowej kierownicy w kształcie litery D, która idealnie pasuje do dynamicznego stylu IONIQ. Przygotowano również wiele schowków, między innymi pod podłokietnikiem. Zmieści się do niego niemal każdy tablet, który również naładujemy dzięki wejściu USB. 

Komfort prowadzenia

Konstruktorzy położyli także spory nacisk na komfort prowadzenia i użytkowania samochodu oraz bezpieczeństwo. Kierownica ma funkcję podgrzewania, podobnie jak fotele kierowcy i pasażera. Prowadzenie ułatwiają lusterka fotochromatyczne. Jakoś zwiększa system utrzymania pasa ruchu, który o niebezpiecznym manewrze ostrzeże alarmem. Auto wyposażone zostało w mnóstwo poduszek powietrznych. Są poduszki kurtynowe, boczne, oczywiście przednie oraz kolanowa. Prowadzenie ułatwią systemy kontroli trakcji oraz stabilizacji pojazdu. Możemy liczyć także na pomoc asystenta ruszania pod górę.

Sportowego charakteru dodaje system cyfrowych wskaźników Supervision. Zapewnia szybki i wygodny dostęp do wszystkich urządzeń i niezbędnych informacji o pojeździe. Jasno pokazuje aktualny tryb jazdy oraz informuje o bieżącym zużyciu energii. Przy zmianie trybu jazdy na sportowy zmienia się również sposób podświetlenia wskaźników. 

Dzięki niskiemu spalaniu IONIQ rzeczywiście idealnie sprawdza się w roli samochodu ekologicznego. W trakcie nagłego przyspieszenia silnik nie wyje tak, jak u pozostałych konkurentów. Doskonale sobie z nim radzi wspomniana dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów. 

11( 98)
Listopad'16
gajda