Jak wybrać trenera?

Wybór trenera osobistego nie jest wcale łatwą sprawą. Agata i Łukasz „TiGy” Plewnia, trenerzy personalni z wieloletnim doświadczeniem, udzieli nam kilku porad, na co warto zwrócić uwagę, decydując się na taką współpracę. 

Autor

prestiz

Kryteria wyboru są zbliżone do poszukiwań lekarza, fryzjera czy ulubionego barmana. Najlepiej z polecenia, a dodatkowo powinna to być osoba, z którą miło spędza się czas, także na pogaduchach. – Naszego przyszłego „oprawcę” dobrze jest obserwować zarówno w czasie pracy, jak i w czasie prywatnym – mówią z uśmiechem Agata i Łukasz. Agata to trener personalny mający za sobą 4 lata pracy w zawodzie. Wcześniej kształciła się u boku Łukasza, trenera z 15-letnim przygotowaniem zawodowym, a zarazem szkoleniowca przyszłych trenerów z północnej Polski. 

1. Chemia współpracy. Trening to intymna sprawa, dlatego powinno nas łączyć wzajemne zaufanie, bo przy dużym wysiłku nie jest możliwa pełna kontrola nad własnymi słabościami. Swobodna relacja jest bardzo ważna. 

2. System pracy trenera. Sprawdź, jak pracuje z innymi. To do niczego nie zobowiązuje, a daje obraz tego, jak trener traktuje swoich klientów. 

3. Zbadaj jego reakcję. Zapytaj go o coś niezwiązanego z treningiem w trakcie jego trwania. To, jak zareaguje, gdy mu przerwiesz pracę, kiedyś będzie dotyczyło także ciebie.

4. Sylwetka wizytówką trenera. Przyjrzyj się swojemu trenerowi. Jeśli jest to kobieta, zastanów się, czy chcesz wyglądać tak jak ona. To pokaże, czy twój przyszły trener rozumie, że liczy się nie tylko proporcjonalna, ale i funkcjonalna sylwetka, która tak samo dobrze, jak w stroju sportowym, będzie wyglądała na co dzień. Jeżeli jest to mężczyzna, przyjrzyj się osobom, z którymi współpracuje. 

5. Wiedza i doświadczenie. Nie bój się sprawdzać informacji o przebytych przez trenera szkoleniach i doświadczeniu. Szukaj opinii o osobie, z którą zamierasz współpracować. Dobry trener nigdy nie nadużywa swojego autorytetu. Wspiera, a nie poniża, buduje więź, a nie zobowiązanie, uczy, ale nie przytłacza wiedzą. Początkującym trudno to ocenić – warto poprosić przyszłego trenera o przedstawienie swojego profilu zawodowego – może to być wizytówka, ulotka czy adres strony www. W klubach często dostępne są także tablice z charakterystyką i osiągnięciami.

6. Przejrzyste warunki współpracy. Trener potrafi precyzyjnie określić cenę, czas czy niezbędne zaangażowanie przy modyfikowaniu nawyków żywieniowych i ewentualnie wprowadzeniu suplementów diety. 

7. Szanuj swój czas. Trener się nie spóźnia, szanuje twój i swój czas. 

8. Koncentracja. Trener nigdy nie korzysta z telefonu w trakcie zajęć, nie prowadzi rozmów, nie pisze smsów i nie przegląda internetu, a już najbardziej niedopuszczalną formą jest korzystanie z aplikacji z ćwiczeniami. Dobry trener poświęca ci całą uwagę na treningu, a jeżeli preferuje rozpisanie planu treningowego w telefonie, to wystarczy, że omówi go przed zajęciami. Jego wiedza powinna wystarczyć do poprowadzenia spotkania.

9. Kompetencje. Kompetencje miękkie, czyli empatia, umiejętność komunikacji, aktywnego słuchania i motywowania są równie istotne, jak ugruntowana wiedza szkoleniowa.

10. Strefa komfortu. Dotyk jest jedną z najbardziej intymnych form współpracy, bez której ciężko odbyć trening fizyczny. Dobry trener zawsze zapyta najpierw o twój komfort. 

 

Jeśli macie jakieś pytania, służymy pomocą.
Można je kierować na adres e-mail: lukasz@plewnia.pl.
Więcej na stronie na www.plewniablog.pl lub facebookPlewniaTeam.

11( 98)
Listopad'16