Szybcy i bezpieczni

Bezpieczna i szybka jazda po lodzie, śniegu, mokrej, nierównej nawierzchni, czy mokrych i bardzo śliskich liściach. Samochody marki BMW świetnie sobie z tym radzą dzięki właściwościom systemu xDrive. Śmiało można stwierdzić, że to napęd na cztery koła, który zrewolucjonizował świat motoryzacji.

Autor

Aneta Dolega

Kiedy oglądamy filmowe pościgi samochodowe nierzadko marzymy by być jak ci geniusze kierownicy, którzy wychodzą cało z każdego ostrego zakrętu czy nieprawdopodobnego poślizgu. Oczywiście nie namawiamy was do popisów kaskaderskich ale czasem sytuacja na drodze wymaga od nas nie tylko dobrego refleksu. Otóż napęd xDrive zapewnia nie tylko wymierne korzyści podczas jazdy, ale dzięki szybkim reakcjom również wyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich niekorzystnych warunkach na drodze. Jak to działa?

System xDrive rozdziela siłę napędową w sposób płynny między oś przednią i tylną. Mechanizm potrafi natychmiast rozpoznać potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i szybko zareagować. W trybie „on road” odbywa się to z reguły jeszcze przed ewentualną utratą przyczepności koła. Dzięki temu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów xDrive przenosi na obie osie optymalną w danym momencie siłę napędową, redukując nadsterowność i podsterowność pojazdu. 

Na drogach utwardzonych układ xDrive oferuje znacznie lepszą zwinność auta i większe bezpieczeństwo jazdy. Ponadto ten system ułatwia poruszanie się na nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach, ponieważ w przypadku utraty przyczepności jednego z kół siła napędowa kierowana jest natychmiast na pozostałe koła.

O napędzie xDrive mówi się, że jest inteligentny. Jakkolwiek to słowo często jest nadużywane to w tym przypadku pasuje. W przeciwieństwie do innych napędów na cztery koła reagujących dopiero wtedy, gdy koła zaczną boksować, czyli kręcić się w miejscu, xDrive potrafi analizować polecenia kierowcy. Jest więc na swój sposób inteligentny.  Przykładowo na podstawie położenia pedału gazu rozpoznaje sytuacje, w których napęd na wszystkie koła jest pożądany. W rezultacie działanie systemu napędu na cztery koła ma miejsce zanim powstanie poślizg. Cóż, bohaterowie filmowej serii „Fast & Furious” nie pogardziliby takim wynalazkiem…

System napędu na wszystkie koła BMW xDrive zadebiutował w 2003 – wraz z wprowadzeniem na rynek motoryzacyjny pierwszej generacji BMW X3. Od tego czasu system stosowany jest opcjonalnie lub standardowo we wszystkich seriach modelowych BMW i BMW M. Wraz z wprowadzeniem systemu xDrive narodziła się zupełnie nowa technologia napędowa – pierwszy regulowany elektronicznie napęd na wszystkie koła. Od tej chwili napęd xDrive był stale rozwijany, ulepszany i optymalizowany, jednak jego podstawowa koncepcja do dziś pozostała niezmieniona. W odpowiedzi na wyraźnie rosnący popyt na samochody z napędem na wszystkie koła firma BMW w ostatnich latach znacząco rozszerzyła ofertę modeli z napędem xDrive. Podczas gdy w roku 2009 w cennikach BMW można było znaleźć 34 warianty modelowe z tym napędem, dziś możemy wybierać spośród aż ponad stu różnych wariantów. Oznacza to, że dzisiejsza oferta BMW w blisko 50 procentach składa się z pojazdów z napędem xDrive. W tym przypadku jechać szybko znaczy tyle samo co bezpiecznie.

12( 99)
Grudzień'16