Kontrowersyjny remont dworca

Pod koniec 2017 roku wystartuje kolejny etap remontu szczecińskiego dworca. Potrwa dwa najbliższe lata. – Zamierzamy zmodernizować wiaty, przebudować perony. Powstanie też m.in. łącznik nad peronem 3, który połączy starą kładkę z nową – mówią przedstawiciele PKP i obiecują, że nie zniszczą zabytkowych wiat a je wyeksponują. 

Autor

Andrzej Kus

galeria

Zawsze, gdy wjeżdżamy pociągiem na stację zwracamy uwagę na dworzec. Jest to pierwsze wrażenie, które ma znaczący wpływ na dalsze postrzeganie miasta. Do niedawna nie mieliśmy powodów do dumy. Przerażała estetyka, bariery architektoniczne, brud, nieprzyjemne zapachy. Dlatego tak bardzo ucieszyła wszystkich informacja, że ma się to zmienić. Po dwuletnim remoncie otrzymaliśmy zupełnie nowy obiekt. Za nami jednak dopiero pierwszy etap. Z utęsknieniem czekamy na kolejny, który blask ma przywrócić m.in. peronom. Rozpocznie się pod koniec tego roku. Już teraz budzi jednak sporo kontrowersji. Pojawiły się bowiem sygnały, że zabytkowe wiaty zostaną zdemontowane, pocięte i zezłomowane. 

Wyeksponują zabytkowe wiaty

– Dworzec w Szczecinie został zaprojektowany zgodnie z wizją architektoniczną, która zakłada, że front dworca, w tym peron nr 1, zostaje w architekturze historycznej. Kolejne perony mają być natomiast „unowocześniane” – opowiada Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Wiata na peronie nr 1 nie zostanie wymieniona. Będzie odrestaurowana, a do niej dołożymy 3 przęsła z zabytkowej wiaty na peronie nr 2. Na peronie nr 3 wiata zostanie rozebrana, ponieważ w jej miejsce powstanie łącznik między starą a nową kładką, który będzie stanowił zadaszenie peronu i zapewni wygodne dojście do peronów. Dla zapewnienia jednolitego wyglądu stacji konieczne jest wykonanie nowych wiat na pozostałych. Takie rozwiązanie zapewni wyeksponowanie z zewnątrz cech historycznych peronów i niektórych budynków dworca oraz jednocześnie zapewni maksymalne bezpieczeństwo i wygodę podróżnych - w tym podróżnych mających trudności z mobilnością.

Wolny jednocześnie obiecuje: po zakończeniu wszystkich prac zdemontowane wiaty nie będą cięte i złomowane. Mają być zmagazynowane, i w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, część z nich umieszczona będzie w innym miejscu na stacji Szczecin Główny.

Co natomiast zmieni się jeszcze po drugim etapie i kiedy wystartuje?

– Oprócz nowych peronów 2 i 3 wyregulowane będą pobliskie tory. Przebudowana istniejąca kładka dla pieszych poprzez wykonanie zadaszenia. Dostanie się na perony 1, 2, 3 i 4 ułatwią windy. Zbudowane zostanie też winda z poziomu ulicy Kolumba do poziomu kładki. Powstanie łącznik nad peronem nr 3 łączący starą kładkę z nową. Uzupełnione zostaną tablice pasażerskiej informacji dynamicznej i systemu kamerowego. Pojawi się też mała architektura w postaci ławek, koszy na śmieci, tablic informacyjnych. Prace zakończymy w 2019 roku – zapowiada Wolny. 

Z brzydkiego kaczątka piękny dworzec

– Dzięki gruntownej przebudowie dworzec Szczecin Główny w niczym nie przypomina dawnego obiektu: niefunkcjonalnego i zaniedbanego. Obecnie jest to nowoczesny budynek, w którym podróżni oprócz podstawowych funkcji związanych z obsługą pasażerską, mają do dyspozycji bogatą ofertę handlowo – usługową. Oczywiście, zabytkowe elementy kompleksu dworcowego (np. budynek dawnej poczty) zostały zachowane i odrestaurowane. Była to jedna z największych inwestycji PKP S.A., a jej całkowity koszt wyniósł ok. 111 mln zł – opowiada o zakończonym pierwszym etapie przebudowy Paulina Jankowska z PKP S.A. 

A zmian rzeczywiście mamy sporo. Zachowano w całości historyczną bryłę budynku, nowy hol wejściowy zlokalizowano w miejscu dawnej parterowej werandy wejściowej. W budynku na parterze utworzono amfiladowy układ komunikacyjny z okienkami kasowymi i biletomatami. Na piętrze pozostawiono biura i techniczne funkcje obsługi budynku. Zmiany wewnątrz obiektu objęły m.in. wymianę monitoringu oraz urządzeń informacji wizualnej i akustycznej. Wymieniono wszystkie instalacje. W budynku pojawiły się windy i schody ruchome. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane zostały ścieżki prowadzące, mapy tyflograficzne oraz oznaczenia w języku Braille’a. Pojawiły się także pętle indukcyjne, które umożliwiają osobom niedosłyszącym posiadającym aparat, lepszą komunikację z pracownikami kas biletowych.

– Wyburzony został budynek położony między dworcem a dawną siedzibą poczty. W jego miejscu powstał ogólnodostępny obiekt z poczekalnią i pomieszczeniami usługowymi – kontynuuje Jankowska. – Obiekt zyskał przestronne, przeszklone i otwarte wnętrza. Pojawiła się także poczekalnia dla podróżnych, która stanowi punkt widokowy na Bulwar Nadodrzański. Między budynkami mamy plac z miejscami dla rowerów. Zrobiliśmy też nową kładkę, która połączyła główną pierzeję miasta i przeorganizowała układ komunikacji podróżnych korzystających z dworca, poprzez wejście na górny poziom Szczecina. Skrócono tym samym odległość pomiędzy wejściem do pociągu a wejściem do budynku. Zmodernizowane zostały perony 1 i 4 oraz zbudowano nową wiatę. 

Renowacji poddano także elewację budynku dyżurnego ruchu i byłej nastawni, a także przebudowano tunel osobowy na potrzeby dostępu do schronu „Podziemne trasy Szczecina”.

Ponadto w ramach prac powstał plac przydworcowy, zlokalizowano go w miejscu pierwotnego, historycznego placu ekspedycyjnego. Prace objęły również renowację muru oporowego znajdującego się od strony ul. Owocowej.

 – Niespodzianką podczas prac budowlanych było odkrycie historycznego stropu w budynku dworcowym. Mimo iż był w złym stanie technicznym, udało się zachować jego fragment. Obecnie znajduje się w szklanej gablocie. W holu głównym renowacji poddano mozaikę na ścianie. Aby była ona odpowiednio wyeksponowana, została dodatkowo podświetlona – podsumowuje Paulina Jankowska. 

1( 1)
Lipiec'17