Co jeść, żeby nie chorować?

13-03-2020

W obliczu zagrożenia koronawirusem naukowcy polecają wzmacniać odporność. Zwracają uwagę na higienę, wysypianie się, unikanie używek i odpowiednią dietę. Nie od dziś wiadomo przecież, że to, co spożywamy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Podpowiadamy, co jeść, by nie chorować!

Naturalne wspomaganie organizmu

Mówi się, że obecnie w diecie przeciętnego człowieka jest za dużo wysoko przetworzonych produktów oraz takich, które zawierają środki słodzące, tłuszcze i białka zwierzęce. Odpowiednie nawyki żywieniowe są zaś bardzo ważne dla prawidłowego działania układu odpornościowego. W obecnym okresie warto więc zwrócić uwagę na produkty spożywcze, które nas wzmacniają i chronią przed grypą oraz podobnymi infekcjami. Oto najlepsze jedzenie na odporność!

Dieta wzmacniająca odporność

Popularny na całym świecie doktor Joel Fuhrman w książce „Superodporność. Jak z posiłków czerpać zdrowie” przedstawia wykaz pokarmów budujących odporność i program żywieniowy, który w krótkim czasie powinien każdego uodpornić na choroby. Poleca jeść więcej warzyw, owoców, roślin strączkowych, nasion oraz orzechów. Co dokładnie należy włączyć do swojej codziennej diety? Sprawdźcie!

Warzywa zielone

Wśród polecanych przez doktora produktów jest m.in. znienawidzona przez wielu zielenina. Specjalista podkreśla jednak, że to królowa wszystkich warzyw! Zielenina ma wiele wspierających organizm mikroelementów. Liczne pozytywne właściwości potwierdza zaś szereg badań. Najwięcej składników odżywczych mają zaś: jarmuż, rzeżucha, liściasta kapusta włoska, szpinak, rukola i sałata rzymska.

Warzywa krzyżowe

Doktor podkreśla że silnie przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowo działają warzywa krzyżowe, np. kapusta głowiasta, brokuły, kalafior, brukselka, kalarepa, rzodkiewka i rzepa. Zwiększają zdolność ludzkiego układu pokarmowego do zabijania złych komórek. Podwyższają także wytrzymałość na infekcje wirusowe.

Warzywa cebulowe

 Przeciwzapalne właściwości mają warzywa cebulowe, takie jak: cebula, por, czosnek, szalotka i szczypior. Wspierają odporność, pomagają szybciej wyjść z infekcji. Spożywanie zwiększonej ilości warzyw cebulowych obniża też ryzyko powstawania nowotworów.

Owoce jagodowe

 Doktor Fuhrman poleca do swojej diety wprowadzić również owoce jagodowe i granaty. Działają przeciwutleniająco, przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie. Łagodzą objawy depresji, wspomagają kondycję serca.

Ziarna

Według specjalisty orzechy i ziarna zapobiegają chorobom oraz powodują ich cofanie. Doktor podkreśla, że setki badań medycznych wykazały ich działanie polegające na radykalnym przedłużaniu życia. Poleca włączyć do codziennego jadłospisu: siemię lniane, ziarna słonecznika, pestki dyni oraz sezam.

Menu w trakcie choroby

A co, gdy już dopadnie nas choroba? W trakcie infekcji, przeziębienia lub grypy, doktor poleca jeść produkty bogate w cynk (ziarna sezamu, pestki dyni, orzechy nerkowca) i witaminę D. Zaleca także wypróbować wyciąg z czarnego bzu.

źródło: Joel Fuhrman, „Superodporność. Jak z posiłków czerpać zdrowie”/ foto: pixabay

 


Nowy Numer