Gdy zaboli ząb...

31-03-2020

W związku z epidemią koronawirusa większość instytucji dbających o nasze zdrowie bardzo ograniczyła swoją działalność, w tym gabinety stomatologiczne.  Co jednak zrobić  gdy zaboli nas ząb, na tyle mocno że będziemy potrzebowali pomocy specjalisty? Jak w tej nowej rzeczywistości odnajdują się stomatolodzy? Na ten temat porozmawialiśmy z lekarzem stomatologiem Maciejem Szwajkiewiczem z Gabinety Tuwima Stomatologia Ginekologia.

Panie doktorze, co zrobić gdy w czasach epidemii zaboli nas ząb? Dokąd się udać, gdy gabinety stomatologiczne, a na pewno większość z nich, zostały zamknięte?

Na szczęście nie wszystkie gabinety stomatologiczne zostały zamknięte. Część kolegów i koleżanek pracuje niosąc pomoc pacjentom w trudnej sytuacji. Jeżeli występuje ból, obrzęk, złamanie zęba, złamanie protezy lub inne nagłe zdarzenie wymagające natychmiastowej pomocy, otwarty gabinet stomatologiczny trzeba wyszukać samodzielnie, najlepiej przez internet lub telefonicznie. W przypadku spraw błahych, z leczeniem stomatologicznym czekamy do końca epidemii.

 

Kiedy jednak nie możemy odłożyć wizyty w czasie takim jak obecny, to co może  w tej sytuacji  stomatolog? Jakie zabiegi mogą się odbywać, kto dokładnie może skorzystać z pomocy dentysty?

Zabiegi powinny być ograniczone do podstawowych, niosących ulgę w bólu lub umożliwiających funkcjonowanie. W ten sposób zaopatrzony pacjent,  na leczenie planowe, ewentualną kontynuację, powinien zgłosić się po zakończeniu epidemii.

Teraz najważniejsze. Do gabinetu stomatologicznego mogą zgłaszać się pacjenci zdrowi, bez żadnych infekcji, z ujemnym wywiadem epidemiologicznym tzn. nie mający żadnego kontaktu od 14 dni z osobami chorymi bądź będącymi w czasie kwarantanny, ani sami nie będąc na kwarantannie. Także powracający z rejonów zagrożonych wirusem oraz ci, którzy podejrzewają u siebie zakażenie z innego źródła.

Wszystkie inne osoby, potencjalnie niosące ze sobą wirusa, nie mogą zgłaszać się do gabinetu stomatologicznego. Mogą liczyć na poradę telefoniczną oraz na receptę zdalną. 25 marca 2020r. Minister Zdrowia skierował pismo do Wojewody Zachodniopomorskiego, aby ten wyznaczył placówki gotowe do przyjmowania pacjentów o podwyższonym ryzyku epidemiologicznym, pacjentów będących na kwarantannie i zakażonych wirusem SARS-CoV-2. Informacje na temat powstania takich placówek i gdzie się znajdują oraz jakie obowiązują procedury należy szukać w Urzędzie Wojewódzkim lub w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie, kiedy będą dostępne.  Na dzień dzisiejszy takich informacji nie mam, jednak liczę, że niedługo to się zmieni.

 

Jakie procedury obowiązują stomatologów w okresie trwania epidemii? A jakie pacjentów?

Przed przyjęciem pacjenta w gabinecie stomatologicznym obowiązuje wstępna kwalifikacja – jeszcze przed wejściem do gabinetu zabiegowego.

a. Umycie i odkażenie rąk przez pacjenta

b. Zmierzenie temperatury ciała

c. Zapisanie danych pacjenta łącznie z tel. kontaktowym

d. Wywiad z oceną ryzyka narażenia na zakażenie SARS-CoV2 i oświadczenie od pacjenta o stanie zdrowia, czyli braku objawów takich jak gorączka, kaszel, katar, duszności, trudności woddychaniu, ból gardła oraz oświadczenie o przestrzeganiu zasady ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa, tj. o braku kontaktu z osobą/osobami z potwierdzonym lub prawdopodobnym przypadkiem zakażenia SARS-CoV-2

e. Przyczyna zgłoszenia się do gabinetu stomatologicznego i wstępna ocena potrzeby leczniczej.

Jeżeli wywiad jest prawidłowy, a potrzeba pilna, pacjent będzie przyjęty.

Stomatologów i personel medyczny obowiązuje cały szereg wzmożonych procedur  dezynfekcyjnych, postępowanie aseptyczne i antyseptyczne łącznie z dezynfekcją powietrza, stosowanie odzieży ochronnej w postaci jednorazowych fartuchów, rękawic, masek, okularów i przyłbic.

 

Jak bardzo jest to niebezpieczne?

Przy zachowaniu powyższych procedur, dla pacjenta leczenie powinno być bezpieczne. Apeluję o odpowiedzialność i szczerość. Proszę nie zatajać żadnych informacji na temat zdrowia, a na koniec dnia wszyscy szczęśliwie wrócimy do swoich rodzin.

Dziękuję za rozmowę.

 

 

 

 

 


Nowy Numer

gajda