5 sposobów na wzmocnienie odporności w pandemii

Odporność ma szczególnie duże znaczenie w sezonie jesienno-zimowym, gdyż pomaga nam ustrzec się przed wieloma infekcjami. Ponadto, w pandemii koronawirusa dodatkowo uświadomiliśmy sobie, jak bardzo kruche jest nasze zdrowie. Jak zwiększyć odporność? Podpowiadamy! Sięgnęliśmy do porad specjalistów i przygotowaliśmy zestaw przydatnych wskazówek. Oto 5 sposobów na wzmocnienie odporności w pandemii.

25-11-2021
Prestiż

Jak zwiększyć odporność? Jak wzmocnić układ immunologiczny? Wiele z nas zadaje sobie podobne pytania. Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu wszystkie najbardziej przydatne porady. Poniżej 5 sposobów na wzmocnienie odporności w pandemii.

Jak wspierać odporność? Podpowiadamy!

Odporność jest sumą wielu elementów naszej codzienności: trybu życia, ilości snu, sposobu odżywiania. Jak podkreślają specjaliści, wzmocnić układ immunologiczny może przede wszystkim: odpowiednia dieta i ruch. Urozmaicony jadłospis oraz aktywność fizyczna mają ogromne znaczenie dla naszego organizmu.

Specjaliści szczególnie polecają: pić dużo wody, wysypiać się, jeść kilka porcji warzyw i owoców dziennie, pamiętać o relaksie, zrezygnować z używek, ograniczyć cukier, dbać o dobre samopoczucie oraz aktywność fizyczną, a także zwracać większą uwagę na higienę.

5 sposobów na wzmocnienie odporności w pandemii

Odpowiednie nawyki są bardzo ważne dla prawidłowego działania układu immunologicznego. Chcesz zwiększyć odporność? Poniżej kilka wskazówek.

1/ Zadbaj o zbilansowaną dietę

–  To, co znajduje się na naszym talerzu, ma za zadanie odżywić zarówno nasz mózg, jak i pozostałe organy. Gęstość odżywcza posiłku zależy od prawidłowego skomponowania makroskładników oraz odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych. W diecie powinno się znaleźć źródło białka, węglowodanów złożonych i odpowiednie proporcje tłuszczy nasyconych i nienasycone. Dodatkowo powinna obfitować w sezonowe warzywa i owoce. Należy przy tym unikać przetworzonego, "śmieciowego" jedzenia –  można przeczytać w tekście „Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii koronawirusa”, opracowanym przez dietetyka Krystiana Antkiewicza, na stronie szpitalwrzesnia.home.pl.

Jadłospis powinien być urozmaicony. Polecana jest szczególnie dieta z przewagą produktów roślinnych. Do każdego posiłku powinniśmy jeść owoce lub warzywa. Warto wprowadzić do menu produkty zbożowe pełnoziarniste. Dobrze jest też spożywać fermentowane produkty mleczne. Specjaliści często podkreślają również, by jeść posiłki regularnie i nie zapominać o śniadaniu. Do diety, która ma wspierać odporność warto wprowadzić: olej lniany, cebulę, kaszę jaglaną, imbir, żeń-szeń, czosnek, miód, ryby i owoce morza, kapustę, pędy sosny. Codzienne menu powinno zawierać witaminy C, D, a także cynk oraz probiotyki. Więcej o diecie wspierającej odporność pisaliśmy w tekście „Co jeść, żeby nie chorować?”. 

2/ Pamiętaj o ruchu

Badania naukowe dowodzą, że regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności zmniejsza podatność na infekcje. Ruch jest niezbędnym warunkiem dobrego stanu zdrowia. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 150-300 minut umiarkowanej lub 75-150 minut intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo. Warto dodać, że różne badania wykazały, iż osoby, które regularnie ćwiczą, 30% rzadziej zapadają na infekcje dróg oddechowych.

Można korzystać z siłowni, klubu fitness, tańczyć, biegać, chodzić na basen, ćwiczyć w domu czy wybrać ożywczy spacer na świeżym powietrzu. Wartą uwagi aktywnością są kąpiele leśne. Długi, codzienny spacer wśród zieleni działa dobroczynnie na zdrowie, a równocześnie pozwala spalić niechciane kalorie. –  Przez ostatnie 30 lat badań i eksperymentów udało się potwierdzić skuteczność terapii lasem. Dzisiaj wiemy, że stymuluje on nasz układ immunologiczny, nerwowy i krążenia – to stwierdzenie Jacka Gawrońskiego, certyfikowanego przewodnika Shinrin Yoku, z archiwalnego artykułu „Leśna kąpiel dla ciała i duszy”.  

3/ Wysypiaj się

Na działanie układu odpornościowego wpływa melatonina, a dokładniej hormon snu, który wydzielany jest przez znajdującą się w mózgu szyszynkę. Melatonina stymuluje komórki odpornościowe do działania, a więc ochrony organizmu przed drobnoustrojami.

– Naszej psychice, obok zdrowej aktywności, potrzebny jest też relaks i wypoczynek. Odpowiednia ilość snu to podstawa zdrowego trybu życia. W okresie, gdy nasz organizm funkcjonuje w niesprzyjających warunkach, gdy jest narażony na złapanie infekcji czy przeziębienia, wypoczynek staje się ważniejszy niż zwykle. Przemęczeni o wiele łatwiej ulegamy „szalejącym” wszędzie drobnoustrojom. Wyspani, dotlenieni, wypoczęci tak fizycznie, jak i psychicznie, łatwiej stawimy czoło atakującym nas wirusom i bakteriom – to słowa Alicji Ciechanowicz, farmaceutki z Apteki Zdrowie, z naszego artykułu „Przybywają supermoce”. 

4/ Pij dużo wody

Woda ujędrnia skórę, zapewnia lepsze widzenia, zmniejsza bóle głowy i wzmacnia odporność. Wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, a także nasze samopoczucie. Usuwa szkodliwe substancje, usprawnia działanie narządów, wpływa również na wygląd. Woda uważana jest za najtańsze lekarstwo oraz eliksir młodości. Specjaliści zalecają od szklanki wody zaczynać dzień. Mówią, że dorosły człowiek powinien wypijać 1,5–2,5 l płynów dziennie.

–Wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w niedużych ilościach. Najlepiej pić wodę mineralną. Można pić rozcieńczone soki owocowe, warzywne, napary mięty, rumianku i dzikiej róży. Nie należy pić większych ilości wody przegotowanej, która zwiększa wydalanie wody przez nerki, przyspieszając odwodnienie organizmu. Wodę gazowaną zaleca się pić po zakończeniu pracy fizycznej czy zawodów sportowych – podpowiada Julia Kamińska, trener personalny, dietetyk i fizjoterapeuta w tekście „Źródło życia”.  

5/ Ogranicz stres

Stres, szczególnie długotrwały, w znaczącym stopniu obniża naturalną odporność organizmu i przyczynia się do jego osłabienia. Może np. powodować skłonność do przeziębień czy nasilenie zmian skórnych. W zabieganej codzienności warto znaleźć chwilę dla siebie. Należy poszukać sposobu na ograniczenie stresu. Mogą to być drobne przyjemności, takie jak chwila z książką, medytacja, pilates, seans filmowy, masaż czy inne zajęcia, które pozwalają pozbyć się złych emocji. Poza tym, naukowcy podkreślają, że wyższy poziom optymizmu i pozytywnego myślenia jest zwykle związany z lepszym funkcjonowaniem układu odpornościowego. Najważniejsze jednak – to znaleźć swój sposób na relaks.

– Każdy z nas jest inny i inaczej reaguje na stres. Jedni radzą sobie lepiej, inni mają małą odporność. Dlatego im lepiej poznamy siebie, uświadomimy sobie nękające nas problemy i swoją indywidualną odporność na stres, tym lepiej nauczymy się go pokonywać – przekonuje psychiatra Marek Juraszek, w artykule „Nasz codzienny przeciwnik”. 

Więcej przydatnych porad znajdziecie w dziale ZDROWIE I URODA. Zachęcamy do dalszej lektury!

 

kw/ źródła: szpitalwrzesnia.home.pl, medonet.pl, ncez.pzh.gov.pl, polskieradio.pl, aptekagemini.pl, wysokieobcasy.pl, prestizszczecin.pl/ zdjęcia: Pexels 


Zbuduj odporność


 

Prestiż  
Listopad 2021