Cyfrowe narzędzia, po które sięgamy w pracy

Ponad ¾ Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta ze smartfona w celach zawodowych. To narzędzie cyfrowe, po które Polacy najczęściej sięgają w pracy – wynika z badania Pracuj.pl. Smartfony wyprzedziły pod tym względem przeglądarki internetowe i laptopy. Okres pandemii podkreślił znaczenie rozwiązań technologicznych w życiu zawodowym, co odzwierciedla się w popularności rozwiązań chmurowych. Sięga po nie w pracy 4 na 10 Polaków.

Autor

Prestiż

Postęp technologiczny w świecie pracy przyspiesza z roku na rok. Dziś trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie większości firm bez dostępu do łącza internetowego, a także wyposażenia pracowników w smartfony i komputery. W rosnącej części miejsc pracy niemal codziennością są dedykowane aplikacje mobilne czy oprogramowanie w chmurze. 

Postęp ten śledzą pracownicy pamiętający zawodowe czasy sprzed najnowszej technologicznej rewolucji (baby boomers i Generacja X), należący do pierwszych użytkowników nowych technologii (Millenialsi), jak i dorastający w ich codziennej obecności (Generacja Z).

Z badań Pracuj.pl wynika, że 71% Polaków pozytywnie ocenia wpływ technologii na rynek pracy. Najczęściej doceniane są m.in. możliwość pracy z dowolnego miejsca, łatwiejsze prowadzenie komunikacji z klientami i współpracownikami, a także dostęp do nowych narzędzi pracy. Wszystkie te dogodności są znacząco wspierane właśnie przez dostęp do stale rozwijanych i nowo powstających cyfrowych urządzeń i oprogramowania. Docenia je 2/3 badanych respondentów.

Jak wykazały badania, najbardziej popularnym cyfrowym narzędziem w pracy są smartfony. Blisko 8 na 10 badanych (78%) wykorzystuje je do celów zawodowych przynajmniej raz w tygodniu. Tuż za nimi uplasowały się przeglądarki internetowe (76% wskazań), a na kolejnych miejscach – laptopy (65%) oraz aplikacje mobilne (63%).

Urządzenia cyfrowe w pracy wykorzystywane są do wielu celów. Od tak podstawowych zadań jak komunikacja, odbieranie maili, wykonywanie płatności, obsługa programów biurowych, obsługa magazynów, księgowość po bardziej zaawansowane – projektowanie, wykonywanie grafik, prace IT. Bardzo często służą jednak także do zdobywania informacji, dzielenia się wiedzą, promocji firmy. 

– O ile jeszcze dekadę czy kilkanaście lat temu technologie były na co dzień potrzebne stosunkowo wąskiemu gronu specjalistów, o tyle dziś wąskie jest grono zawodów, które mogą się bez nich całkowicie obyć. Mniej oczywistymi, ale istotnymi przykładami wpływu tych zmian na rzeczywistość mogą być np. pracownicy fizyczni korzystający z licznych tutoriali na YouTube, przedstawiciele handlowi w terenie sięgający po specjalne aplikacje mobilne czy taksówkarze sięgający po mapy Google. Nasze badania pokazały, że zakres technologii, po które sięgamy często w pracy stale się rozszerza – komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

Praca zdalna i hybrydowa podkreśliła także rolę, jaką w sprawnej organizacji pracy rozproszonych zespołów odgrywają rozwiązania chmurowe. Tzw. model cloud, zakłada odchodzenie od bezpośredniego, „fizycznego” instalowania oprogramowania i zapisu danych na komputerze do ich przechowywania na zewnętrznych serwerach. Dzięki temu pracownicy uzyskują dostęp do wielu istotnych narzędzi i plików z dowolnego urządzenia, często za pomocą rozwiązań dostępnych za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

48% respondentów Pracuj.pl twierdzi, że przynajmniej raz w tygodniu używa w pracy oprogramowania zainstalowanego bezpośrednio na komputerze. Jednak już 42% dodaje, że z podobną częstotliwością korzysta z oprogramowania umieszczonego w chmurze. 

Smartfony stanowią nie tylko najbardziej popularne narzędzie cyfrowe wykorzystywane w pracy, ale także… przy jej szukaniu. Korzystanie z telefonu komórkowego do przeglądania nowych ofert zatrudnienia deklaruje aż 92% Polaków szukających obecnie nowego pracodawcy. Niemal tyle samo (91%) respondentów deklaruje, że poszukując zatrudnienia korzysta z sieci z różnych urządzeń.

By maksymalnie wykorzystać smartfony i pomóc ich użytkownikom w znajdowaniu pasujących ofert pracy, tworzone są aplikacje na urządzenia mobilne. Ich popularność stale rośnie. Dla przykładu, za pośrednictwem aplikacji Pracuj.pl w samym 2020 roku o pracę starało się 1,2 mln unikalnych użytkowników, którzy wyświetlili oferty 62 mln razy i wysłali pracodawcom ponad 8 mln CV. 

Prestiż  
Wrzesień 2021