Terenowe Disco dla każdego

Brytyjska terenówka, którą wjedzie się dosłowne wszędzie, a której wielbicielką jest królowa Elżbieta II. Samochód, który pierwotnie powstał dla angielskich rolników, a finalnie stał się oznaką luksusu i prestiżu. Land Rover bardzo szybko wyjechał daleko poza swoje właściwości terenowe. 

Autor

Aneta Dolega

Pierwszy model powstał w 1947 roku i był dziełem dwóch braci. Ponoć Maurice Wilks i jego brat Spencer sylwetkę pierwszego modelu narysowali na walijskiej plaży. W każdym bądź razie chcieli stworzyć auto, które by ułatwiło pracę angielskim farmerom i było świetnym towarem eksportowym. Tak powstał pierwszy prototyp o nazwie Center Steer. Samochód w szybkim czasie zyskał popularność nie tylko wśród rolników ale także drobnych przedsiębiorców i służb państwowych. Zachwycili się nim klienci Afryki i Azji. Land Rover jeszcze nie był marką a samochodem na tyle prostym w obsłudze, że w razie usterki mógł go naprawić nawet średnio uzdolniony mechanik. Land Rover Series I był produkowany w takiej wersji od 1958 roku i z każdym rokiem był coraz bardziej modyfikowany aż nastał 1970 rok i pojawił się Range Rover.

To auto, które przestało być modelem wyłącznie dla ludzi pracy. To limuzyna, którą mieli jeździć lordowie, co też się wkrótce stało.

Interesujący nas model Discovery nazywany potocznie „Disco” po raz pierwszy został zaprezentowany w 1989 roku i był czymś pomiędzy autem terenowym, a luksusowym. Do jego popularności przyczyniały się sukcesy tego modelu na rajdach z cyklu Camel Trophy. Aktualnie mamy do czynienia już z piątą generacją Disco.

Nowy Land Rover Discovery to po prostu wszechstronny, wygodny i ładny siedmioosobowy SUV klasy Premium. Auto rodzinne, terenowe i limuzyna w jednym. Na wycieczki, dzikie wyprawy i kolację w dobrej restauracji. Poza muskularną sylwetką, naszą uwagę zwrócą oryginalnie zaprojektowane zderzaki, obręcze kół i tylne światła. W środku jest wygodnie i praktycznie. Auto ma 172 litry pojemności i opcjonalny trzeci rząd foteli. To świetna opcja, jeśli planujemy podróż z maksymalnie siedmioma osobami. Dodatkowo, dzięki układowi stadionowemu i podgrzewanym siedzeniom we wszystkich rzędach, każdy może cieszyć się widokiem na drogę i to w komfortowych warunkach. W nowym Land Roverze jest miejsce na wszystko: od kieszeni w drzwiach po ukryte schowki, od wielu punktów ładowania USB-C po możliwość konfiguracji foteli w drugim i trzecim rzędzie za naciśnięciem jednego przycisku. Oprócz tego, na elektrycznie zamykanej gestem ręki klapie bagażnika, można śmiało usiąść. Kierowca, tak jak pasażerowie również może się cieszyć z jego możliwości. Przed sobą ma cyfrowy wyświetlacz kierownicy, 10 calowy ekran dotykowy, analogowe wskaźniki kierowcy z centralnym wyświetlaczem TFT, cyfrowe radio DAB, Apple Car Play i Android Auto. Kiedy z trybu podróżniczego czy jazdy po mieście chce się przerzucić na survival, to w dopasowaniu się do najbardziej wymagających warunków panujących na danym terenie, pomoże mu system Terrain Response 2. Monitoruje on warunki na drodze lub w terenie i wybiera jeden z czterech, najbardziej odpowiednich trybów jazdy. Kolejnym udogodnieniem jest technologia ClearSight, czyli system kamer dzięki którym można kontrolować maskę pojazdu oraz wyświetlać auta i koła podczas jazdy. Kolejnym jest czujnik przeprawy przez wodę, który pomoże i ostrzeże nas, kiedy głębokość brodzenia dojdzie do maksymalnego dla nas poziomu. Oczywiście przy tym wszystkim Discovery jest pojazdem szalenie bezpiecznym.

Land Rover Discovery uzyskał pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa w testach Euro NCAP. Posiada m.in. system hamowania awaryjnego, kamerę cofania, system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta pasa ruchu, czujnik bezpiecznego wysiadania dla pasażerów z tyłu, system rozpoznawania znaków drogowych z adaptacyjnym ograniczeniem prędkości i asystenta martwego punktu. Dodatkowo bezpieczeństwo zapewni osiem poduszek powietrznych.

Historia Land Rover'a sięga II wojny światowej. Firma Rover, była wtedy na skraju bankructwa i szukała sposobu, żeby powrócić na rynek. I tak powstał, wspomniany na początku artykułu, pomysł stworzenia prostego i niezniszczalnego samochodu terenowego, który pozwoliłby odzyskać pozycję na rynku i zdobyć fundusze na budowę aut osobowych. Pomysł okazał się jednym z lepszych w historii motoryzacji.

Land Rover Discovery jest już dostępny w Bońkowscy British Auto do jazd testowych i w finansowaniu Arval.
 

Moc silnika: 300KM
Prędkość maksymalna: 201 km/h
Przyśpieszenie: 7,3-100 km/h[s]
Średnie spalanie: 9,1 / 100 km

Prestiż  
Październik 2021