Premium, czyli możliwość wyboru

O szczecińskim i zachodniopomorskim rynku motoryzacyjnym w rozmowie z Dominiką i Dariuszem Bońkowskimi – właścicielami znanej Grupy Bońkowscy oraz Angeliką Sawicką – dyrektor zarządzająca BMW MINI Bońkowscy.

Autor

Dariusz Staniewski

Państwa firma jest powszechnie znaną marką Premium, działającą na rynku motoryzacyjnym od początku lat 90-tych. W stolicy Pomorza Zachodniego jest obecna od 2007 roku. Spotykamy się w popularnej szczecińskiej restauracji Karkut, która również jest marką Premium. Nigdy nie kusiło Państwa, aby zainwestować w gastronomię?

Dariusz Bońkowski: O nie, nie (śmiech). Myślę, że każdy powinien się zajmować tym, na czym się zna i w czym się dobrze czuje. My bardzo dobrze się czujemy w Karkucie, ale jako goście. Natomiast, uważamy, że ważna jest specjalizacja w prowadzeniu działalności. My specjalizujemy się w motoryzacji, w autach Premium, choć nie tylko. Ale myślę, że jak się jest w takim miejscu Premium, jak w Karkucie, to inaczej się patrzy na pewne starania, działania, wprowadzane standardy, procesy. Docenia się je, obserwuje, czasami wykorzystuje we własnej działalności. Dlatego też chętnie zapraszamy naszych gości i partnerów biznesowych do doświadczenia wyjątkowości tego miejsca. Restauracja Karkut to jedno z tych miejsc, gdzie już wchodząc do środka, można poczuć się naprawdę wykwintnie. Po pierwsze, jakość serwowanych potraw, po drugie obsługa a po trzecie wystrój.

To miejsce na biznesowy lunch w trakcie tygodnia, jak i rodzinny obiad w weekend, gdzie lubimy przychodzić z naszymi kontrahentami.  Warto także wspomnieć, że restauracja poza menu A’la Carte wychodzi z propozycją oferty biznesowej, którą przygotowuje na podstawie wytycznych jak np.: asortyment potraw, ilość serwowanych dań czy odpowiednio dobraną selekcję napoi oraz win.

Ciągle poszerzane jest portfolio Klientów Państwa firmy w którym, przypomnijmy, już się znajdują m.in. takie marki jak: BMW, BMW Motorrad, MINI, Jaguar, Land Rover. Nie tak dawno został otwarty kolejny salon w Szczecinie, przy ulicy Hangarowej.

Dariusz:Ten obiekt to odpowiedź na sygnały, jakie otrzymywaliśmy od naszych Klientów spoza Szczecina np. z głębi Pomorza Zachodniego. Łatwiej jest im teraz skorzystać z naszych usług, nie muszą przejeżdżać przez cały Szczecin, aby dotrzeć do naszego salonu w Szczecinie – Ustowie. Poza tym w obiekcie przy ulicy Hangarowej bardzo wyeksponowaliśmy markę MINI, która została tam w całości przeniesiona. Przygotowaliśmy dla niej specjalną przestrzeń wyposażoną w pełną infrastrukturę.

Dominika Bońkowska: MINI funkcjonowało w naszym obiekcie w Ustowie. Ale nie było na tzw. froncie. Teraz jest zupełnie odwrotnie. MINI jest wręcz emblematem salonu przy ulicy Hangarowej, tę markę widać z daleka.

Jak Państwo oceniają ubiegły rok na szczecińskim i zachodniopomorskim rynku motoryzacyjnym?

Angelika Sawicka: Myślę, że to był udany rok.  I zgodny z naszymi oczekiwaniami. Mimo pewnych trudności w dostawach samochodów, kłopotów covidowych, gospodarczych, dostarczyliśmy jednak zamówione auta, części, spełniliśmy oczekiwania naszych Klientów. Łącznie sprzedaliśmy ponad 1000 BMW, prawie 140 samochodów MINI oraz 100 motocykli. Ale ubiegły rok to dla nas także ogromny sukces w Zachodniopomorskiem – albowiem w tym regionie, za który wzięliśmy odpowiedzialność, jesteśmy numerem 1 w klasie Premium. Mamy nadzieję, że liderowanie w tym segmencie będzie naszym nawykiem. A jeżeli chodzi o wolumen, to jesteśmy na tym rynku zaraz po Toyocie, możemy zatem powiedzieć, że Grupa Bońkowscy dobrze wybiera partnerów, bo w swoim portfolio ma zarówno BMW jak i Toyotę.

Dominika: Ten segment rynku – czyli marki Premium są w naszym regionie bardzo dynamiczne. Należy pamiętać, że wiele zależy od jakości usług. Sprzedajemy towar bardzo porównywalny. Seria samochodów 1,7 lub X7 jest w całej Polsce taka sama. Mamy to szczęście, że w Zachodniopomorskiem jesteśmy jedyni. Ale w Poznaniu funkcjonuje trzech dilerów BMW i są między nimi różnice w sprzedaży. Dlaczego? Bo to, co wyróżnia lepszego od najlepszego i od tego, który jest ekspertem to właśnie jakość obsługi. Okazują się to bardzo ważne. Wszystko, nawet pewne detale, w całym procesie obsługi Klienta i całej transakcji — musi zagrać i być spójną całością.

Dariusz: Następny ważny punkt, to człowiek. Bardzo koncentrujemy się na tym aspekcie naszej działalności. Wychodzimy z założenia, że jeżeli my odpowiednio zadbamy o naszych ludzi, to oni dobrze i profesjonalnie zadbają o naszych Klientów. I myślę, że ta strategia się sprawdza.

Samochody elektryczne. To gorący temat. Czy zwiększyło się zainteresowanie tego typu autami w Szczecinie i regionie? To moda, czy też kierunek, w którym będzie zmierzać współczesna motoryzacja?

Dominika: Moim zdaniem kierunek. Odgórnie gdzieś nadany i my nim wszyscy szybko podążamy. Rozbudowywane są punkty – salony, serwisy o stacje szybkiego ładowania, sprzedaje się coraz więcej samochodów elektrycznych. Dostępna jest coraz większa gama takich pojazdów.

Dariusz: Trzy lata temu otworzyliśmy strefę ładowania samochodów eklektycznych i hybrydowych, w jednym ze szczecińskich centrów handlowych. A niewielu wtedy pytało o samochody elektryczne… Zdecydowanie tą inwestycją wyprzedziliśmy obowiązujące trendy, a może trochę intrygowaliśmy i inspirowaliśmy mieszkańców Szczecina i regionu. W tym roku inwestujemy w kolejną szybką ładowarkę, która powstanie obok jednego z naszych salonów. Reprezentujemy markę, która nie zapomina o nikim. Dysponuje ofertą aut zarówno dla użytkowników samochodów z silnikami spalinowymi, hybrydowymi oraz elektrycznymi. BMW mówi – niech Klienci wybierają. Również to, w którą stronę pójdzie firma.

Dominika: Są też marki, które wybrały strategię podążania za przepisem.  Ale my jesteśmy tak stworzeni, że nie lubimy ograniczeń. Chcemy mieć prawo wyboru.  I akurat BMW czy tym bardziej MINI także nie lubi ograniczeń. Na tym właśnie polega Premium – na możliwości wyboru.

Dariusz: Częściowo samochody elektryczne są także pewnego rodzaju modą. Bo przecież już pojawiają się pierwsze rozwiązania wodorowe. I wydaje mi się, że to jest dużo bardziej uniwersalny kierunek. Również pod względem ekologicznym.  I tu się pojawia inny aspekt związany z tą sprawą — jeżeli chcemy dbać o ekologię, stwórzmy warunki do takich działań. Samochody elektryczne mają się stać coraz powszechniejsze? To niech zacznie funkcjonować powszechna sieć ładowarek do takich pojazdów, ale to już zadanie na szczeblu administracyjnym, bo sami producenci branży automotive pochłaniają ogromne wydatki tej postępującej w szalonym tempie innowacji.

Czym Państwo zaskoczą swoich Klientów ze Szczecina i regionu w ciągu najbliższych miesięcy?

Angelika: Otworzyliśmy już nowy serwis BMW i MINIw Koszalinie. Są tam do dyspozycji samochody nowe oraz używane. To punkt dla obsługi Klientów, których już mamy w okolicach Koszalina i Kołobrzegu, ale jesteśmy oczywiście otwarci na nowych Klientów. BMW jest takim brandem, który rocznie wprowadza na rynek przynajmniej kilka nowych pojazdów. Praktycznie co kwartał pojawia się jeden lub dwa nowe samochody. Każdy więc ma szansę na znalezienie czegoś dla siebie.

Dominika: Gdybyśmy mieli tylko ofertę Super Premium, to niemożliwością byłoby osiągnięcie drugiego miejsca wolumenowo na rynku. Do ubiegłego roku, w Zachodniopomorskiem, było więcej punktów Mercedesa niż BMW. A mimo wszystko uzyskaliśmy dominację w klasie Premium.  I oczywiście jesteśmy z tego dumni. Ale jesteśmy też na drugim miejscu pod względem wolumenu całościowego, a to jak już wspomniała Angelika sytuacja unikatowa w całej Polsce.

Angelika: Trzeba wspomnieć, że nasza marka Premium w systemie ratalnym okazuje się porównywalna do oferty marek popularnych. Tymczasem obserwujemy takie sytuacje, że marka Premium jeszcze ciągle onieśmielała potencjalnych Klientów. A warto jednak przekroczyć próg naszych salonów i sprawdzić warunki oferty. Bo często można uzyskać dużo większe korzyści za podobną kwotę raty. Podobnie jest zapewne w miejscu, w którym się znajdujemy. Restauracja Karkut to marka Premium i zapewne onieśmiela część Klientów. Wystarczy wejść, poczuć klimat a w menu na pewno znajdziemy coś dla siebie. Ponadto obsługa służy pomocą i podpowiada.

Jak niekończące się zmiany przepisów mogą wpłynąć na sprzedaż samochodów, nie tylko marki Premium?

Dominika: My jesteśmy takim swoistym papierkiem lakmusowym gospodarki. Dosyć szybko widzimy reakcje rynku na zmiany. Wiemy, jakich mamy Klientów, jakie branże reprezentują. Dzięki temu dokładnie widzimy które dziedziny gospodarki jak reagują na zmiany. I czy wprowadzają ograniczenia w konsumpcji. A kiedy zaczyna u nas siadać popyt, to oznacza, że już jest naprawdę źle.

Dariusz: W ciągu wielu lat naszej działalności byliśmy świadkami kilku takich procesów. Ludzie muszą mieć czas, aby się z nimi zapoznać. Muszą się ze zmianami oswoić, dopasować. Często przecież po początkowym szoku, po czasie wszystko wraca do ustalonych wcześniej zasad. Myślę, że łatwiej będzie ocenić wprowadzane zmiany przepisów, patrząc na nie z głębszej i dłuższej perspektywy.

Dziękuję za spotkanie w gościnnych progach restauracji Karkut i ciekawą rozmowę.

 

rozmawiał: Dariusz Staniewski / foto: Alicja Uszyńska

 

 

 

 

Prestiż  
Kwiecień 2022