Dynamiczny minimalista
W 1970 roku na świat przyszedł Range Rover – nowa, bardziej luksusowa wersja Land Rovera. Model wyposażony w silnik V8, który był tak dobry i innowacyjny, że trafił jako eksponat do paryskiego Luwru. W 2005 roku zadebiutowała jego sportowa wersja. Ówczesny Range Rover Sport wyposażony był także w silnik V8 o mocy aż 390 KM. W 2013 roku pojawiła się jego druga generacja, jeszcze nowocześniejsza. Rok później na ulice wyjechał Range Rover SVR, czyli w tamtym czasie najszybszy produkcyjny SUV świata, hybryda typu plug-in. Mamy rok 2022. Przed nami nowy, niezawodny i hybrydowy Range Rover Sport First Edition.

Minimalizm, dynamika i sportowy charakter – oto jego trzy główne cechy. Minimalizm zawiera się przede wszystkim w designie auta. To, co od razu zrobiono w przypadku tego modelu, to usunięto wszystkie zbędne ozdoby i postawiono na elegancką prostotę. Zabieg ten spowodował, że na pierwszy plan wysunęło się kilka wizualnych smaczków: przyciemniane, ukryte w obramowaniach szyby, nieprzerwana linia świateł, smukłe cyfrowe reflektory LED z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej i projekcją obrazu, czarny kontrastowy dach, wysuwane klamki z czujnikiem zbliżeniowym i 23-calowe aluminiowe felgi oraz muskularny przód.
Co do dynamiki nowego Range Rovera to odnajdziemy ją w jego nowoczesnym wnętrzu. Konsola środkowa ciągnie się ku pochylonej desce rozdzielczej. Na kierowcę i pasażerów czekają podgrzewane i wentylowane przednie fotele z elektryczną 22-punktową regulacją z pamięcią oraz masażem, a także podgrzewane i wentylowane tylne fotele z elektrycznym odchylaniem i wygiętymi zagłówkami. Wsiadanie i wysiadanie z First Edition jest jeszcze łatwiejsze i… ciekawsze. Odpowiada za to funkcja, która automatycznie obniża wysokość nadwozia. Dodatkowego klimatu wnętrzu samochodu dodają węglowe wstawki z inskrypcją First Edition, elementy wykończeniowe w kolorze Satin Forged Carbon oraz ambientowe oświetlenie.
Kolejna rzecz, która przykuwa uwagę i bardzo ułatwia jazdę kierowcy to ekran dotykowy o przekątnej 13,1 cala, intuicyjny w obsłudze z systemem Pivi Pro, który pozwala korzystać w samochodzie z zalet sztucznej inteligencji. Podróż tym modelem Range Rovera na pewno umili system audio 3D Meridian, który pozwala się cieszyć dźwiękiem płynącym z 29 głośników. Kolejna ważna rzecz to Cabin Air Purificaion Pro, system oczyszczający powietrze wewnątrz auta, z zanieczyszczeń, alergenów, grzybów, bakterii, a także zapachów.
First Edition jak na sportowy charakter jest pojazdem szybkim, zwrotnym, stabilnym, ale i bezpiecznym, a komfort jazdy podnosi szereg technicznych udogodnień. Są to, m.in.: adaptacyjny tempomat ze wspomaganiem kierowania i zdalny asystent parkowania. Model ten jest oczywiście świetnym samochodem terenowym. Jego możliwości w tym zakresie są spore, a umożliwia mu to szereg wspomagających systemów. I tak Terrain Response 2 pozwala by samochód, mógł bezproblemowo poruszać się z ustawioną przez kierowcę prędkością po śliskich i oblodzonych nawierzchniach, system Adaptive Dynamics pomaga wybrać tryb jazdy za pomocą ekranu dotykowego, dzięki czemu kierowca ma jeszcze lepszą kontrolę nad pojazdem, co daje pewniejsze prowadzenie i szybsze reakcje. Ponadto nowy Range Rover ma układ kierowniczy na wszystkie koła, adaptacyjny tempomat do jazdy w terenie oraz dynamiczne zawieszenie pneumatyczne z systemem Dynamic Response Pro, który poprawia prowadzenie, poprzez elektroniczną aktywną kontrolę przechyłów optymalizując osiągi na drodze. W modelu tym znajdziemy również aktywny mechanizm różnicowy, sterowany elektronicznie o nazwie Torque Vectoring by Braking, zapewniający kontrolowane pokonywanie zakrętów i prowadzenie nawet w najciaśniejszych łukach. Należy też dodać, że Range Rover może przejeżdżać przez wodę o głębokości do 900 mm, gdzie kamera 3D, wyposażona w funkcję Wade Sensing, wykorzystuje czujniki umieszczone w lusterkach drzwiowych do powiadomienia, gdy poziom wody zbliża się do maksymalnej głębokości pojazdu.
Podsumowując, nowy Range Rover Sport First Edition to w pełni nowoczesne auto, które nic nie straciło ze swej dawnej świetności, a dzięki technologicznym innowacjom jest jeszcze mocniejsze. To także elektryzujące osiągi, które ta hybryda może uzyskać, jeżdżąc nawet wyłącznie w trybie elektrycznym.
