Nowy Lexus RX
Elitarny w każdym wymiarze
Nowy Lexus RX
Elitarny w każdym wymiarze
„Stworzony, aby wyprzedzać”, to hasło jakie przyświeca najbardziej flagowemu modelowi SUV-a należącego do Lexusa. Na ulice wyjechała jego piąta generacja. Smukły, sportowy RX, to kolejny krok legendarnej marki w drodze ku elektryfikacji. I do tego bardzo elektryzujący.

Trapezoidalny przód, grill zespolony z maską, „kocie” reflektory, masywny, ale smukły. Nic dodać, nic ująć – nowy RX jest po prostu atrakcyjny. Tę smukłość styliści marki osiągnęli poprzez wydłużenie maski, powiększenie rozstawu osi, a także obniżenie linii dachu. SUV, ale ze sportowym charakterem, który dodatkowo podkreślają ostre reflektory LED oraz duże 21-calowe felgi.
Zaglądając do środka naszą uwagę przykuwa kokpit Tazuna, stworzony tak, by wnętrze auta było jeszcze bardziej przyjazne dla kierowcy. Wszystkie najważniejsze źródła informacji, jak ekran multimediów, wyświetlacz przed kierowcą czy wyświetlacz HUD, zostały tak rozmieszczone, by do ich odczytania wystarczył tylko rzut oka lub minimalny ruch głową. Standardem w RX-ie jest 14-calowy ekran dotykowy. Wyświetlacz ma antyrefleksyjną powłokę oraz dodatkowe przyciski ułatwiające intuicyjne korzystanie z najważniejszych funkcji auta Lexus RX dysponuje również najnowszą generacją nawigacji samochodowej. Wykorzystując moduł DCM, system ma stały dostęp do Internetu i zapewnia zawsze aktualne informacje o ruchu drogowym, wypadkach i zdarzeniach na drodze, a jednocześnie ma dostęp m.in. do informacji o stacjach paliw.
Tę wygodę w prowadzeniu pojazdu podbijają bardzo wygodne fotele. Przednie zaprojektowano tak, by ułatwiały zajęcie najwygodniejszej pozycji za kierownicą, z doskonałym podparciem oraz podgrzewaniem i wentylacją. Wklęsłe boki siedziska pomogły osiągnąć ergonomiczne podparcie w talii. „Zgodnie z naszą wizją połączenie koncepcji Tazuna i przestronności luksusowego SUV-a z materiałami jak skóry oraz zamsze z precyzyjnie wytłoczonym logo Lexusa, nadają wnętrzu bardzo indywidualnego wyglądu” – wyjaśnia Jota Kusakari, projektant kabiny nowego RX-a. Lexus w ofercie ma też opcję dla tych kierowców, którzy są świadomi pod kątem ekologii i wprowadzają jej elementy w życie, dlatego w wersji Elegance mają możliwość zamówienia wnętrza RX-a, w którym skóry pochodzenia naturalnego na siedzeniach, kierownicy, a także do obszycia lewarka skrzyni biegów może zastąpić skóra syntetyczna w wariancie czarnym (Black) lub piaskowym (Ammonite Sand). W Lexusie wygoda nie kończy się na misternie wykonanej tapicerce czy zaawansowanej technologicznie klimatyzacji, która reguluje temperaturę w kabinie, równocześnie nawilżając skórę i włosy. Komfort, to również bezpieczeństwo, świadomość, że podróż tym autem przebiegnie bez stresu i zbędnego ryzyka.
Nowy Lexus RX wyposażony jest w Safety System + z ulepszonymi funkcjami i zwiększonym zakresem zapobiegania kolizji. I tak przykładowo układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia wykrywa motocykle oraz inne obiekty, które znajdą się na drodze auta. Jest w stanie zidentyfikować ryzyko zderzenia w sytuacji, gdy nadjeżdża pojazd z naprzeciwka lub gdy podczas skręcania autem przez skrzyżowanie przechodzą piesi. Reaguje szybciej, a zdolność do uniknięcia zderzenia wzmacniana jest funkcją wspomagania kierowania. Adaptacyjny tempomat szybciej rozpoznaje auta wjeżdżające na pas przed RX-a, identyfikuje i reaguje na większą liczbę znaków, w tym ostrzegawcze STOP. Tę podstawę w bezpieczeństwie można rozbudować o pakiet Extended Safety Package. W jego skład wchodzi asystent zmiany pasa ruchu, który umożliwia automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie oraz układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu, alarmujący kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony. Natomiast układ Proactive Driving Assist pomoże utrzymać odpowiedni dystans do poprzedzających samochodów nawet w sytuacji, gdy tempomat jest wyłączony. Kamera zamontowana nad kierownicą cały czas monitoruje prowadzącego, a gdy ten nie zareaguje na alarmy, samochód będzie w stanie zwolnić lub się zatrzymać. Lexus RX wyposażony jest także w elektroniczne klamki wspomagane asystentem bezpiecznego wysiadania, który uniemożliwi otwarcie drzwi, jeśli z tyłu nadjeżdża inny pojazd lub rowerzysta.
Zgodnie ze strategią Lexus Electrified, która zakłada mnogość technologicznych rozwiązań, nowy RX wyznacza światowe standardy zarówno wyrafinowanymi osiągami klasycznej hybrydy, jak i wydajnej hybrydy typu plug-in, korzystając z ponad 15-letniego doświadczenia w produkcji aut zelektryfikowanych. W najmocniejszej wersji, czyli omawianej przez nas RX500h, Lexus dokonał kolejnej rewolucji technologicznej i zrobił coś, czego jeszcze do tej pory nie było, a mianowicie po raz pierwszy połączył turbodoładowany, benzynowy silnik i 6-biegową skrzynię automatyczną z układem hybrydowym. System DIRECT4, o którym mowa odgrywa istotną rolę w przekazywaniu mocy na poszczególne koła. Dopasowuje moc i moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią w zależności od warunków panujących na drodze. Jego działanie jest niezwykle precyzyjne. Zapewnia to lepsze wyczucie prowadzenia, poprawiając właściwości jezdne przy wyższych prędkościach, a co za tym idzie, sprawia, że nowy RX zgodnie z hasłem – wyprzedza innych.
