Firmowe know-how, czyli jak zorganizować wigilijne spotkanie

Karolina Hajdukiewicz, coach, ekspert współpracujący z Centrum Pomocy Psychologicznej TRINITY w Szczecinie.

Autor

Prestiż
Mało kto kwestionuje znaczenie świąt Bożego Narodzenia w naszej kulturze. Nastrój świąt z jednej stroni napawa nas radością, z drugiej zaś skłania do refleksji. Budzi w nas emocje, które motywują nas do zacieśniania więzi międzyludzkich. Oto kilka sugestii, które warto rozważyć, aby planowana przez nas wigilia firmowa stała się przede wszystkim okazją do budowania relacji oraz integracji współpracujących ze sobą ludzi.
 
Zasada 1: Oddziel tradycję od biznesu
 
Święta Bożego Narodzenia wywodzą się tradycji wiary chrześcijańskiej, a skoro dotyczą aspektów religijnych, z góry można założyć, że przynajmniej część emocji jakie nam towarzyszą, powinny być przeżywane w atmosferze intymności. Wigilia firmowa to wspaniałe odwzorowanie naszych chrześcijańskich wartości, jednakże nie oczekujmy od ludzi takiego samego zaangażowania w rozmowy przy stole. Uszanujmy, że pewnego rodzaju emocji są zarezerwowane tylko dla rodziny i najbliższych im osób. Nie oczekujmy od nich zbytniej euforii, a raczej delikatnej powściągliwości w zasiadaniu do firmowego wigilijnego stołu.
 
Zasada nr 2: Szczere intencje są kluczem do budowania relacji
 
Budowanie zespołu? Tak, ale nie za wszelką cenę. Wigilia firmowa powinna być wydarzeniem odzwierciedlającym tradycję. Nie pozwólmy, aby stała się tanim narzędziem do budowania zespołu. Jeżeli tak właśnie pracownicy będą postrzegać intencje firmy, impreza ta stanie się przykrym obowiązkiem, który co roku trzeba wypełnić. Pamiętajmy, że głównym celem organizowania takich spotkań jest chęć zintegrowania pracowników w taki sposób, aby czuli się w firmie swobodnie. 
 
Zasada nr 3: Zastanów się, czego bardziej oczekują pracownicy
 
Zanim zaplanujesz wigilię firmową, zastanów się, czy impreza ta wpisuje się w wartości jakimi na co dzień kieruje się firma. Może się okazać, o wiele celniejszym pomysłem okaże się np. ustanowienie dnia 24.12 dniem wolnym od pracy. Często bardzo dobrym pomysłem jest umożliwienie kobietom wcześniejszego wyjścia z pracy. Pamiętajmy, że to one głównie są odpowiedzialne na przystrojenie domu, stołu wigilijnego, a także wielogodzinne przyrządzanie potraw.
 
Zasada nr 4: Zadbaj o właściwy termin 
 
Organizując wigilię firmową, zadbajmy o to, aby jej termin nie kolidował z bieżącą pracą. Jeżeli chcemy, aby takie spotkanie firmowe miało sens, zaplanujmy je z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzięki temu, każdy z pracowników będzie w stanie ułożyć swój harmonogram tak, aby zapewnić sobie komfort. Dodatkowo, powinno ono odbywać się w godzinach pracy. Okres przedświąteczny do czas wyjątkowy. Wielu z nas dość intensywnie przygotowuje się do świąt. Zorganizowanie wigilii firmowej po godzinach pracy może zostać zatem odebrane za wyjątkowy brak wyczucia i zrozumienia dla tradycji. Z przyjemnego spotkania okazja ta stanie się szybko przykrym obowiązkiem.
 
Zasada nr 5: Pozwól, aby to pracownicy zorganizowali wigilię firmową
 
Znane są przypadki firm, które co roku organizowały dość huczne przyjęcia bożonarodzeniowe. Co więcej, organizująca je osoba prześcigała samą siebie w pomysłach. Niestety, prawda była okrutna, ponieważ pracownicy wyrażali nikłą chęć uczestniczenia w tego typu przyjęciach. Dlaczego? Otóż zarząd firmy tak bardzo skupił się na trendach, że nie zauważył, iż większość z pracowników sama deklarowała chęć przygotowania wigilijnych potraw czy dekoracji. Oryginalność dotychczasowych przyjęć krępowała ich. Organizując wigilię firmową, warto zatem oddać jej organizację w ręce pracowników. Oni najlepiej będą zorientowani we własnych oczekiwaniach. 

Prestiż  
Grudzień 2015