Actros ProCabin
Konkursowy transport najwyższej jakości
Actros ProCabin
Konkursowy transport najwyższej jakości
W Mercedes-Benz Mojsiuk pojawiły się już pierwsze egzemplarze nowego Actrosa ProCabin – demo samochodu ciężarowego gotowego do jazd testowych. Co ważne, to właśnie za kierownicą tych demówek można wziąć udział w ogólnopolskim konkursie „Liga Kierowców”, który promuje ekonomiczną jazdę i daje szansę na zdobycie cennych nagród – aż po wycieczkę do największej fabryki ciężarówek na świecie. O nowym modelu Actrosa ProCabin i samym konkursie rozmawiamy z Piotrem Rachwalskim, doradcą ds. samochodów ciężarowych w Mercedes-Benz Mojsiuk.

Czym różni się nowy Actros ProCabin od poprzednika i do jakich konkretnych celów został stworzony?
Nowy ProCabin to przede wszystkim poprawiona aerodynamika, która przekłada się na nawet 8% niższe zużycie paliwa. To nowy design, osłony i detale aerodynamiczne, a także dopracowane wnętrze, które zapewniają kierowcy wyższy komfort i lepszą wydajność. Skupiając się już na szczegółach, to w przypadku tego modelu mówimy o typowym transporcie dalekobieżnym. O samochodach, które wyjeżdżają daleko poza granice kraju, podróżują po całej Europie i transportują dosłownie wszystko. Są tak skonstruowane, że można je przystosować do każdego rodzaju towaru: począwszy od plandeki, chłodni, przez cysterny po przewóz leków. Każda branża może korzystać z tych pojazdów, czy klient będzie chciał przewieźć kurczaki, czy części samochodowe.
Kierowców na pewno interesują dane techniczne tego modelu. O czym trzeba wspomnieć w pierwszej kolejności?
Jeżeli chodzi o podstawowe dane techniczne, które interesują kierowców, to oczywiście należą do nich silniki. Przy transporcie dalekobieżnym stosujemy silniki o oznaczeniu OM 471. Są to silniki o pojemności 12,8 l i od 420 do 480 KM dla typowego transportu. Mamy mocniejsze jednostki, ale one zdarzają się incydentalnie głownie w pojazdach pomocy drogowych, transportu sprzętu budowlanego lub przy transporcie ponadgabarytowym.
Nowością w tym modelu jest skrzynia biegów G-291-12 oraz przełożenie tylnego mostu na poziomie 2.278 Dzięki tym silnikom, przełożeniu oraz skrzyni biegów udało się znacznie obniżyć zużycie paliwa. Kolejną rzeczą, która znacząco się zmieniła to kabina auta. Jeżeli chodzi o transport dalekobieżny, to dostępne są trzy kabiny: StreamSpace, BigSpace i GigaSpace. Wszystkie mają szerokość 2,5 m. Różnią się tylko wysokością wnętrza w środku. Głównym kryterium doboru rodzaju kabiny jest czas jaki przyjdzie kierowcy w niej spędzić. Najczęściej jednak wybierana jest kabina typu Big Space. Jeśli chodzi o komfort kierowcy, to takich systemów ułatwiających jego pracę jest bardzo dużo. I tak kolorystycznie dwustrefowa kabina. Miejsce pracy kierowcy oraz deska rozdzielcza, która się lekko pochyla w jego stronę, są w kolorze czarnym. Natomiast część kabiny, w której kierowca odpoczywa, ma kolor beżowy. Nie jest to przypadkowa barwa, gdyż według psychologii beż koi i uspakaja kierowcę po pracy. Bardzo wygodny jest komfortowy fotel kierowcy, który posiada poszerzone i dłuższe siedzisko. Można go regulować w ten sposób, by był „przyjazny” dla pleców i kręgosłupa osoby siedzącej na nim. Oprócz tego mamy w tym modelu Mercedesa dwie leżanki wyposażone w komfortowe materace. Dolna leżanka posiada dodatkowo regulację wezgłowia. Do dyspozycji kierowca ma rozkładany stoliki, 35 - litrową lodówkę, mnóstwo schowków, oświetlenie typu Ambiente, klimatyzację postojową, która szczególnie latem napewno umili i ułatwi kierowcy odpoczynek.
Kierowcy ciężarówek za ich kółkiem spędzają wiele godzin. Poza wygodą ważne jest bezpieczeństwo ich podróży. Co w tym temacie znajdziemy w nowym Actrosie?
Auto wyposażone jest w bardzo dużą ilość systemów asystujących, wspomagających pracę kierowcy. Mamy m.in. zmechanizowaną skrzynię biegów kontrolowaną przez jeden z komputerów znajdujących się w pojeździe. Mamy ABA6 asystenta, który rozpoznaje przeszkody na drodze; mamy asystenta pasa ruchu; koncentracji, który sprawdza poziom zmęczenia kierowcy. Ponadto samochód jest wyposażony w czujniki zgodne z Unijnym Projrktem GSR, za pośrednictwem których, kierowca otrzymuje informacje na temat otoczenia pojazdu. Dzięki temu prawdopodobieństwo kolizji lub wypadku w czasie zmiany pasa ruchu bądź skrętu zostały zminimalizowane. Po za tym w aucie występuje aktywny tempomat, dzięki któremu auto samo potrafi się rozpędzić i zwolnić w zależności od tego co się dzieje na drodze, system ADA automatycznie utrzymujący zadany tor jazdy. Daje to kierowcy, komfort oraz powoduje że jego praca jest łatwiejsza.
Jak można przetestować Actrosa?
W naszej firmie – Mercedes-Benz Mojsiuk – mamy już Actrosy ProCabin w wersji demo, gotowe do jazd testowych. Wystarczy się umówić, podpisać kilka dokumentów. Dokładnie posiadamy sześć egzemplarzy: w tym pięć ciągników pod naczepy typu standard i jeden pod naczepę typu mega, czyli loader. Jeśli klienci są zainteresowaniu jazdą próbną, to mogą się skontaktować z naszym działem handlowym. Z tej oferty może skorzystać każda firma, którą interesują samochody ciężarowe.
Porozmawiajmy chwilę o konkursie Liga Kierowców. Na czym dokładnie polega tego typu konkurs?
Liga Kierowców to konkurs dla zawodowych kierowców, w którym liczy się najbardziej ekonomiczna jazda. Uwzględniamy m.in. specyfikę trasy, operowanie gazem i hamulcem oraz technikę prowadzenia. Każdy uczestnik może na bieżąco śledzić swoje miejsce w rankingu na stronie internetowej konkursu. Konkurs trwa od początku maja do końca września br. W każdym z pięciu miesięcy wyłonionych zastanie 3 najlepszych kierowców. Wszyscy kierowcy, którzy zdobędą pierwsze trzy miejsca w rankingach miesięcznych, będą walczyć o miano najlepszego kierowcy tego programu.
Jakie nagrody można zdobyć w tym konkursie?
W każdej z pięciu miesięcznych edycji najlepsi kierowcy w skali całej Polski – zdobywają: szkolenie Eco Training oraz praktyczne akcesoria Mercedes-Benz, w tym zegarek, plecak czy zestaw truckera. Zwycięzcy poszczególnych miesięcy wezmą udział w Wielkim Finale, który odbędzie się w październiku. Tam czekają na nich bardzo atrakcyjne nagrody główne, czyli wycieczka do fabryki ciężarówek Mercedes-Benz w Wörth – największej tego typu fabryki na świecie.
Dziękuję za rozmowę.
